Zakynthos (Griekenland)

Zaterdag 08 mei 2010

Gisterenavond zijn we al weggebracht naar het station door de zus en zwager van Door, om met de trein naar Schiphol te vertrekken. Het was de nachttrein dus werd het rijden via een omweg. Op Schiphol was het erg rustig. Thuis hadden we al ingecheckt, dus hoefde alleen de bagage bij de “drop off” gedeponeerd te worden.
Even geld pinnen zodat we de eerste dagen door zouden komen. Na wat gehangen te hebben op de stoelen werd het langzaam aan al wat lichter. Om 04.30h konden we aan boord en vertrokken we om 05.15h richting Zakynthos.
Na een voorspoedige vlucht kwamen we even voor 09.30h aan op de luchthaven van dit eiland aan.Omdat deze ook nog als militair vliegveld dienst deed mochten hier geen foto’s gemaakt worden. Met de bus werden we naar ons appartement Pierros gebracht. Griekse vlagEerst andere reizigers afzetten bij hun hotel, ons appartement was uiteraard bijna als laatste aan de beurt en lag wat verder gelegen in het plaatsje Laganas.
Een leuk klein appartement met mooie kamers. Ze hadden deze geheel opnieuw ingericht in Ikea-stijl. PierrosEen mooi uizicht op het zwembad en het naastgelegen strand.
In de middag na de lunch op het balkon langs het strand gelopen richting Kalamaki. Via binnenweggetjes zijn we weer richting het appartement teruggelopen om daar de rest van de middag aan het zwembad te bivakkeren.
In de avond zijn we gaan eten bij Mambo om vervolgens bijtijds ons mandje op te zoeken.

Zondag 09 mei 2010

Agios Dionysios 1Agios Dionysios 1de Kerk van Agios Dionysios 1Vanmorgen na het brood halen bij het winkeltje voor de deur van het appartement, zijn we fietsen gaan huren bij de MotorClub aan de hoofdstraat. We hebben gekozen voor nieuwe fietsen met goede versnellingen, welke we toch beter vonden fietsen dan de afgetrapte exemplaren van afgelopen jaar. Allereerst richting Zakynthos Stad (Zante) om daar de stad te verkennen. We stalden de fietsen aan een paal bij de kust om vervolgens eerst naar de Kerk van Agios Dionysios 1 te lopen. Een mooie kerk die we ook van binnen wilden bekijken. VisVisserVissersbotenVisnetHelaas hadden we geen bedekte schouders en bedekte knieën zodat we eigenlijk niet naar binnen mochten. Toch de gok gewaagd, omdat we meerdere zagen lopen. De kerk zag er imposant uit en we maakten spontaan foto’s. We hadden het bordje bij de ingang beiden niet gezien en werden vervolgens de kerk uitgezet.
Kerk van St.NicolasKerktorenGrieks orthodox

Citroenen
Vlinder

Verder langs de haven gelopen waar vissers hun vis verkochten. Op het plein een lekkere bak koffie gedronken om daarna de klim te wagen naar het uitkijkpunt Mpochali. Hier een mooi uitzicht over de stad en iets hogerop vanaf de Venetiaanse Burcht met bij de ingang de poort met daarboven de Leeuw van St.Marcus, kon het eiland rondgekeken worden. Het was erg warm en het was lekker dat dit tussen de bomen lag.
De Burcht ging om 14.00h dicht, zodat we na sluitingstijd weer naar beneden liepen. We kwamen weer uit vlakbij het plein waar we de koffie hadden genuttigd en vonden een leuke tent waar voornamelijk Grieken zaten eten. Leeuw van St.MarcusZanteNa het eten zijn we terug naar de fietsen gaan lopen om onze weg te vervolgen langs de kust naar   Tsilivis. Onze eerste beklimming kwam er aan en het werd echt even op de pedalen staan. De weg naar beneden ging zoals verwacht lekkerder.
Via kleiner weggetjes vervolgden we onze weg langzaam huiswaarts. De bergen waren onze aanknooppunten omdat ze hier nog geen gebruik maakten van een goede bewegwijzering.
KerkjeKerkjeVia wijnvelden en doodlopende weggetjes die we terug moesten nemen kwamen we weer in Laganas uit. Even kort bij het appartement gestopt om daarna nog even door te rijden naar Agios Sostis. Een schitterend avondlicht stond er op het eilandje van de H.Sostis aan het strand, mooi voor de foto’s. De toegang tot het eiland was afgesloten, dus moesten we hier een andere keer terugkomen.
LunchDruivenTerug naar Laganas om onze fietsen weer in te leveren, en om daarna te voet richting strand te gaan. Onderweg hebben we nog voor de dag van morgen een bootexcursie geboekt.
We zijn gaan eten bij Tasos Taverna. Een iets minder sfeervolle tent dan die van gisteren, maar het eten was goed. Tevens hadden we een mooi uitzicht over zee en zagen rond de schemering onze eerste schilpad in de verte zwemmen.
Later op de avond zijn we teruggelopen via het strand naar ons appartement.Laganaseilandje van de H.Sostis
eilandje van de H.Sostis

Maandag 10 mei 2010

bootcruiseVanmorgen werden we al vroeg opgehaald vanaf het appartement door de bus die ons naar de haven van Zakynthos bracht. Hier konden we aan boord stappen van Delpini Voutirakos Cruises. We gingen op het bovendek zitten, lekker in de zon. Het was nog vroeg en er stond redelijk veel wind. Het duurde even voordat we konden vertrekken; het binnenhalen van het anker verliep niet zoals het hoorde en duurde dus even. De haven uit en vervolgens linksom het eiland rond. Aan deze zijde stond er aardig veel wind, dus de meegebrachte badlakens werden maar omgeslagen tegen de kou. Het eerste gedeelte voer langs een deel van onze fietstocht van gisteren.

Blue Caves Blue Caves
Blue Caves Scheepswrak
Bij Scheepswrak Bij Scheepswrak
Poseidon´s face Grot

De ervaren klim met de fiets leek vanaf de boot nogal mee te vallen. De geleidelijke kust werd later wat robuuster en veranderde in steilere rotsen. Een aantal stops gemaakt waar eventueel gezwommen kon worden.

Blue Caves Blue Caves
Rotsen Rotsen

Door en ik vonden het beiden te koud en bleven nog even aan boord. Verder naar het noorden kwamen we bij de “Blue Caves”. Een mooi gedeelte van deze tour. De boot was te groot om in de grotten te komen, zodat er alleen langs gevaren kon worden. Om het noorden van het eiland bij de vuurtoren kwamen we aan de westzijde van het eiland. Hier zette we koers richting het scheepswrak. De zee had ik nog nooit zo blauw gezien. Hier dacht ik er aan om ook het polarisatiefilter eens te gebruiken. Bovenop de rotsen zagen we een mooi uitkijkpunt waarvandaan ook de bekende foto’s van Zakynthos genomen zijn.
Een mooie plek om overmorgen eens een bezoekje te brengen wanneer we een auto wilden gaan huren. Vervolgens voeren we zuidwaarts richting het gezicht, Poseidon´s face. Na een korte fotostop voeren we verder naar een strandje om daar te gaan zwemmen. Een klein strandje waar je alleen met een bootje kon komen. Jammer genoeg lag er al een boot, zodat het aardig druk was op dit strand. Het water was erg koud, maar we namen toch maar de stap om in dit azuurblauwe water te zwemmen. Na en stop van ongeveer een uur gingen we verder.
Aan het einde van de middag voeren we langs het schildpaddeneiland, Marathonissi, en Laganas en kwamen we weer terug in de haven van Zakynthos-stad. De bus stond ons alweer op te wachten om ons terug naar ons appartement te brengen.
Na even opgefrist te hebben zijn we weer gaan eten aan het strand in een tentje vlakbij de hoofdstraat.

Dinsdag 11 mei 2010

Wederom weer een schitterende ochtend zonder een wolkje aan de lucht. Vandaag stond een dagje zwembad op het programma. Na wat uitgeslapen te hebben en het het ontbijt te hebben genuttigd, zijn we richting zwembad vertrokken. De ochtend nog even in de zon met af en toe even keren met een boekje er bij. Voor afkoeling werd af en toe nog het water opgezocht.
Na de lunch op ons balkon, vertrok Door gelijk weer naar het zwembad en bleef ik nog even in de schaduw op het balkon zitten. Ik zal later wanneer de zon wat minder fel werd ook weer richting zwembad gaan.
Voor de avond kozen we deze keer een restaurantje wat verder gelegen, een moderne tent: Cool Peppers.

Woensdag 12 mei 2010

VuurtorenKiri kliffenVandaag wilden we een auto gaan huren voor de komende twee dagen. Nu was het nog op zoek naar de juiste autoverhuurbedrijf. Bij de MotorClub waar we de fietsen gehuurd hadden, kon ook een auto worden gehuurd, maar van de hostess van SunWeb hadden we ook een formulier gekregen van het autoverhuurbedrijf EuroHire. Omdat hier alle verzekeringen bij zaten en wanneer er toch nog wat aan de hand mocht zijn, we altijd terug konden vallen op de hostess, besloten we om dit bedrijf op te zoeken. Beneden bij de receptie even nagevraagd waar het bedrijf was gevestigd, dit bleek heel in Kalamaki te zijn, maar toevallig liep een medewerker van het verhuurbedrijf ons bij de receptie tegen het lijf. Een gewenste open auto had hij niet meer maar een VW Polo konden we direct meenemen. Zo snel hadden we niet verwacht een auto te hebben. Door had aardig de boekjes doorgespit en aantekeningen gemaakt op de routekaart die we over hadden gehouden van het fietsen.Damianou Cave
Damianou CaveVoor het eerst reden we richting Keri om daar de kalksteenrotsen te bekijken waar we eergisteren ook langs waren gevaren. Via een mooie route door de olijfboomgaarden kwamen we in het plaatsje Keri terecht. Via smalle straatjes door het dorp kon de weg worden vervolgd richting de kliffen. De zon scheen de goede kant op, dus kon er mooie foto’s geschoten worden. We konden hier een klein wandelingetje maken om zo een mooier zicht te verkrijgen op de rotsen. Een stukje naar beneden wat we later weer omhoog zouden moeten doen, gaf een nog mooier uitzicht.
Venetian WellsVenetian WellsNa dit bezoek vertrokken we richting Agalás om daar de twee-niveaus tellende grot ‘Damianou Cave’ te bezichtigen. Na de auto geparkeerd te hebben moest er een heel klein stukje worden gelopen. De grot viel erg tegen, het was niet meer dan een inham. Ook kon alleen het onderste niveau bekeken worden, het bovenste niveau was onbereikbaar. De te bezichtigen stalagmieten en  stalaktieten hebben we niet kunnen vinden.
SRV-wagenOlijfboomMet de auto reden we door naar de ‘Venetian Wells’ ofwel de Andrónios Wells. Dit waren elf waterputten uit de Venitiaanse tijd. Het geheel was gelegen tussen de wijnranken.
Hierna reden we verder via de kleinere wegen naar de Klokkentoren van Agios Nikolaos in Kiliomeno. Hier een hele korte fotostop gemaakt om noordwaarts te rijden naar Kambi. Agios NikolaosAgios NikolaosHier bij het grote kruis een mooi uitzicht over de kustlijn. ’s Avonds schijnt hier een zeer mooie zonsondergang te zijn.
Rond de middag vertrokken we richting scheepswrak van Panagiotis om daar op de mooiste tijdstip te zijn. Volgens de hostess moesten we de bordjes met  aanduiding scheepswrak negeren. Omdat we dit vreemd vonden hebben we toch besloten om in eerst instantie de bordjes wel te volgen. Kruis van KambiKambi kliffenWe kwamen precies op het juiste punt uit. Een loopplank wat iets over het ravijn hing kon betreden worden om een goed zicht op het wrak te krijgen. Het was niet druk, er waren twee mensen voor ons. Hierna besloten we noordwaarts te lopen, om langs de klif te lopen om van verder nog een mooier zicht op het wrak te hebben. Een schitterende tocht met een fantastisch uitzicht. Beiden hebben we hier veel foto’s geschoten.
ScheepswrakScheepswrakIn Volimes, het plaatsje met de geborduurde kleden hebben we gegeten op een terrasje en het plaatsje rondgewandeld. In het verderopgelegen Ano Volimes hebben we het plaatsje rondgewandeld en onder andere de kerk van Spiridon bekeken.
Hierna belandden we op het uiterste noordelijke puntje van Zakynthos bij de vuurtoren, welk boven de blauwe grotten stond. Kerk van SpiridonKerk in VolimesKledenDe blauwe grotten zijn hiervandaan niet zichtbaar en kunnen alleen bekeken worden vanaf de boot. Gisteren tijdens de rondvaart om het eiland hebben we deze al kunnen bekijken, dus vonden we het niet nodig om hiervandaan deze grotten nog een keer te bekijken. Bij de verderop gelegen windmolens zijn we op het terras wat gaan drinken met schitterend uitzicht over de kustlijn, nu aan de oostzijde van het eiland. Hier waren ook trappen naar beneden om eventueel een duik in het verfrissende water te nemen.
MolenMolenHet werd tijd om weer richting ons appartement te rijden in Laganas. We waren toch wel blij met onze Polo met airco.
’s Avonds na ons te hebben opgefrist en een lekker wijntje te hebben gedronken op ons balkon, zijn we weer bij Mambo beland om te gaan eten.

Donderdag 13 mei 2010

KlaprozenKlokkenTorenVanmorgen wederom na het ontbijt op het balkon, de auto gepakt om het midden en oostelijke deel van het eiland te bekijken. Via velden met vele bloemen waaronder veel klaprozen kwamen we bij Gyri en Laucha terecht. Twee oude hooggelegen dorpjes die de aardbeving van 1953 hadden overleefd. We reden door smalle straatjes en het was maar goed dat er geen tegenligger aankwam. We maakten een korte wandeling door de dorpjes waar we tevens nog wat gedronken hebben bij een mooi uitkijkpunt.
We reden door naar de 2000 jaar oude olijfboom in Exo Chora, die oudste hier op Zakynthos. Deze stond pal langs de doorgaande weg waar we gisteren ook nog langs waren gereden, maar ons toen niet was opgevallen. Met de dorpsgek op de foto en rijden maar weer.
Nu reden we een stuk naar de oostkust om bij Xigia beach even te zwemen. Hiervoor nog een korte stop gemaakt bij Makris Gialos, ook een rustig mooi strandje. LouchaOudste olijfboomWijze mannenBij Xigia Beach waren twee bij elkaar gelegen grotten, waar je in kon. De verste grot was enorm groot, maar er was weinig te zien buiten het glasheldere blauwe water.
Xigia beachNa een zwem en zonpauze van een paar uur kregen we trek en vertrokken we richting de St. Nicholaos kerk alwaar er een mooi uitzicht over het gehele eiland was te bewonderen. Ook hier weer door smalle straatjes steil omhoog. Hiervoor nog geluncht bij Alykes waar een stenen brug stond.
Na dit bezoek moesten we nog één ding bezichtigen en dat was het schiereiland ten zuiden van Zante. Gerakas lag aan het einde en hier hebben we nog kunnen zonnen in de late middagzon aan het strand op de gratis ligbedden.
KerkSt. Nicholaos kerkSt. Nicholaos kerk

Strand
Gerakas

Om 19.00h kwamen we weer terug bij het appartement. Even de auto uitruimen want deze leverden we in. Op het balkon nog even een borrel om vervolgens lekker te douchen.
Om 20.00h begon de BBQ waar we ons voor hadden opgegeven. We werden ingedeeld aan een tafel bij een ander stel. Het eten was goed en er werd nog opgetreden. Door kon de verleiding niet weerstaan om mee te gaan dansen.

Vrijdag 14 mei 2010

StrandVandaag stond er weer een rustdagje gepland. Bij het zwembad werden de ligbedden opgezocht in de nabijheid van de parasol. Lezend en zwemmend werd deze ochtend besteed. Tegen de middag vetrokken we even richting de stad om daar bij de Subway even een lekker broodje te halen. Bij terugkomst bij het appartement ging Door gelijk door richting zon en water, terwijl ik me maar in de schaduw op het balkon vermaakte.
Aan het eind van de middag vertrokken we wandelend over het strand richting Kalamaki, om te kijken of we nog schildpadden konden spotten. Helaas zagen we er geen. Op de terugweg begon het te waaien en te regenen en konden we nergens schuilen. In Laganas aangekomen, zijn we bij Cool Peppers naar binnen gedaan om op te drogen en te eten.

Zaterdag 15 mei 2010

Een beetje uitgeslapen en na het openen van de luiken werd ons humeur wat somberder. Er stond harde wind en de schuimkoppen stonden op zee. Fietsen zat er voor vandaag niet in. Na een rustige start besloten we om maar een stuk te wandelen richting Agio Sostis. Het zeewater stond hoog, dus het eerste stukje liepen we over de weg. Via het strand was deze weg veel korter dan een aantal dagen geleden met de fiets hadden gereden. Agios Sostis IslandDoorkijkjeAgios Sostis IslandHaenNu was het een stuk somberder weer dan de vorige keer, wat gelijk resulteerde in mindere foto’s. We konden nu wel via een loopbrug naar het eilandje van de H.Sostis. Om daar te genieten van het uitzicht en eventueel wat te gaan drinken. Bij binnenkomst moest er betaald worden, maar eenmaal binnengekomen kregen we te horen dat het gesloten was wegens de storm, en ons geld terug zouden krijgen. Snel even rondgekeken voordat we er uit moesten.
Terug op de vaste wereld zijn we verder gelopen naar het plaatsje zelf. Er kwamen donkere luchten aan en na hier de lunch te hebben genuttigd bij Boomerang, zijn we omgekeerd om weer terug te keren naar ons appartement. Onverwachts klaarde de lucht op en kwamen we droog aan.
’s Avonds zijn we gaan eten bij Tasos Taverna. Vanwege de wind zaten we nu op een afgeschermd terras met terrasverwarming.

Zondag 16 mei 2010

OlijfboomRichting Keri BeachDeze dag begon weer zonnig, dus besloten we om maar weer richting de MotorClub te lopen om daar weer twee fietsen te regelen. Helaas hadden ze nog één nieuwe fiets, dus moesten we er nog een oude bij nemen. Omdat we eerder hadden gehuurd hoefden we geen 8 maar 6 Euro te betalen per fiets. In alle consternatie vergaten we een kaart te vragen, dus die kochten we later in Agio Sostis.
Via de olijfboomgaarden vertrokken we richting Keri Beach. Een mooie weg, maar die ook deels via de hoofdweg verliep. Jammer dat er weinig bewegwijzerd staat. Het laatste deel was een grote afdaling, die we later op de dag ook weer omhoog zouden moeten trappen.

Bij het strand hebben we lekker een tijd gezeten en geluncht. We hebben nog geïnformeerd of er een bootje richting het schildpaddeneiland vertrok. HavenAgios SostisWe hadden al een vermoeden omdat het zo rustig op het water was, dat er vandaag niet gevaren mocht worden, ondanks dat de wind niet erg hard aanwezig was. Jammer maar helaas.
Nu het terras weer omhoog gefietst om daar nog wat te gaan drinken. MolenOok hier hebben we even gezeten om te genieten van het mooie weer met het mooie uitzicht. Caretta Caretta schildpadCaretta Caretta schildpadVervolgens zijn we weer van de hoofdweg af gegaan en via kleinere weggetjes langs de kust gereden. Aan de kust een ontzettend lange stroom mieren zien lopen die een heel pad hadden aangelegd door het land en de weg. Even verderop konden we via een vlak terrein waar binnenkort gebouwd zou worden naar de zee lopen. Omdat dit wat hoog gelegen was hadden we een goed uitzicht. Door zag opeens een Carretta Carretta schildpad, waarvan ik dacht dat het kwam door het genuttigde wijntje. Maar nee, ik zag ze ook en het werden er als maar meer. Een heel mooi moment, want zo aan het einde van de vakantie kregen we ze toch nog te zien.
CocktailsTerug in Laganas de fietsen ingeleverd en naar het appartement gewandeld. In het appartement bleven we nadat we ons hadden opgefrist eten in het restaurant. Het was de laatste avond, dus bij terugkomst op de kamer moest de koelkast nog worden leeggegeten.

TOPMaandag 17 mei 2010

We hoefden niet vroeg op te staan, want we werden pas om 07.50h opgehaald om naar de luchthaven gebracht te worden. Het winkeltje ging om 07.00h al open, dus kon er vers brood gehaald worden voor het ontbijt. We hoorden al geruchten dat Schiphol deze ochtend gesloten was vanwege de aswolk uit IJsland. We vroegen ons af of we dan wel moesten vertrekken en niet gewoon konden blijven in het Appartement.
De bus kwam op tijd en we moesten allemaal mee. De aankomende vlucht was voor de sluiting van Schiphol al vertrokken en kwam aan. Transavia moest beslissen wat ze gingen doen. Er werd besloten om toch te vliegen, maar met bestemming onbekend. Maastricht en Brussel waren nog open, dus werd er koers gezet richting Maastricht.
Vlak voor de landing kregen ze in de cockpit te horen dat Eindhoven ook weer open was gegaan, dus werd er geland op Eindhoven. Hiervandaan gingen we op ons zelf met de bus naar huis en konden we terugkijken op een geslaagde vakantie.