Venetië (Italië)

Vrijdag 03 september 2010

GondelCanal GrandeMaskersVroeg opgestaan voor het verrassingsweekend dat ik voor mijn verjaardag had gekregen, want onze vlucht vertrok rond 7.00h vanaf vliegveld Weeze. Voor het eerst met Ryanair gevlogen. Alleen maar handbagage wat moest voldoen aan bepaald maximale afmetingen en gewicht.
De vlucht naar Treviso verliep goed en we kwamen bijtijds aan. Daar op de luchthaven een busretourtje van ATVO gekocht uit de automaat naar Venetië. De duur van de rit bedroeg ongeveer 45min voordat we op Piazale Roma aankwamen.
In Venetië aangekomen stonden verschillende borden richting Rialto aangegeven. We zouden deze borden volgen om ons Hostel, Sweet Dreams, te kunnen vinden. Deze was midden in het hart van Venetië vlakbij de Rialto-brug. Via verschillende nauwe straatjes en diverse bruggetjes kwamen we bij de Rialto aan. Daar op de kaart gekeken om ons Hostel te kunnen vinden.

Beneden aan de deur was alleen een bel met een klein naambordje, en toen de deur open ging moesten we vele trappen lopen. Eenmaal boven aangekomen werden we verwelkomt door de gastvrouw en de twee honden in de woonkamer waar 's morgens ook het ontbijt klaar stond. Na inschrijving en betaling kregen we onze kamer toegewezen. Ook nu no weer een trap op.
San GiorgioBrug der ZuchtenDogenpaleisBasilica de San MarcoNa het uitladen van de hand-bagage zijn we op pad gegaan. Allereerst richting Canal Grande met de Rialto-brug. Vervolgens richting het San Marcoplein. De lucht werd wat zwart en op het water ontstonden de eerste onweersbuien. Toen het begon te regenen hebben we hier een 36uurs bootkaart gekocht van Actv, en hebben een vol ritje gemaakt richting Lido en later door Canal Grande.
De lucht klaarde op en na een vol rondje weer uitgestapt bij het San Marcoplein. Na een stukje gelopen te hebben langs het water op een terrasje wat fris gedronken. Het eten wat overal aangegeven stond buiten het terras leek het of de prijzen laag waren. Venetie avnaf het waterDogenpaleis en de CampanileDe drank stond niet vermeld en daar moest toch diep voor in de buidel worden getast; €10,= voor twee blikjes fris!
Vervolgens hebben we besloten omdat het mooi weer werd, de boot te nemen richting Cimitero. Een apart eiland waar alleen een erg mooi kerkhof op te bewonderen was. Gigantisch groot met verschillende ommuurde delen.

Begraafplaats

In die muren waren ook graven tot wel 5 etages hoog. De graven waren over het algemeen erg goed onderhouden en waren allemaal versierd met bloemen, al of niet van kunststof. We hebben hier ook het graf van Igor Stravinsky gezien.
Na dit bezoek hebben we de boot richting het glaseiland Murano genomen. Bij Faro stapten we uit om wandeling #6 uit de 100%-reisgids te doen. Een mooi eiland met veel glaswinkels. GlaseilandEen aantal hebben we er bezocht, maar hebben niets gekocht. Er waren schitterende vazen van wel 600,- , maar ook prullaria van enkele Euro’s. Langs Canal Grande di Murano op een terrasje in de zon gezeten om wat te drinken. Daarna in de plaatselijke supermarkt met trap en bovenetage een broodje gehaald. Het glasmuseum was al dicht dus liepen we verder langs de Basiliek van Santi Maria de Donato. De route werd vervolgt tot de busboot-halte Colonna. Hier moesten we even op de boot wachten dus kochten we een lekker Italiaans ijsje.
Met de busboot weer overgestoken naar Fondamente Nove. We kozen er voor om hiervandaan terug te lopen naar ons hostel. De route was steeds simpel, omdat overal bordjes Rialto waren aangegeven. Via de Rialto Canal Grande overgestoken.
Op de kamer even een lekkere douche genomen om later die avond op het pleintje bij het hostel bij de Jazz-Club te eten. Twee lekkere grote pizza’s met een litertje rosé voor nog geen €30,-.

Zaterdag 04 september 2010

GondelierGondelsRialtoOns eerste ontbijt deze morgen was tussen 8.30 en 10.00h. Vanaf de Rialto-brug vlak om de hoek gingen we een wandeling door Santa Croce & San Polo (#2 uit de 100%-gids) doen.
We startten bij de markt naast de Rialto-brug, waar veel verse vis en fruit stond uitgestald.
Tijdens deze wandeling langs het kanaal en door de wijken Santa Croce en San Polo, kwamen we ook nog bij “Door d’r pleintje” waar ze eerder met d’r vriendinnen was geweest.Onderweg kwamen we de plaatselijke schildersclub ook nog tegen.Ik moet zeggen dat de meesten nog niet behoorden tot de gevorderde. Campo San Giacomo di RialtoPleintje

San Rocco
Canal Grande

Later bij Santa Maria Gloriosa dei Frari en San Rocco waar muziek werd gespeeld nog een taartje, ik was toch jarig, gegeten, die we bij de plaatselijke bakker hadden gehaald.
In de middag nog een rondje over het kanaal gevaren om later uit te stappen bij bootstop Accademia. Hier gingen we de derde wandeling uit het boekje doen door de Venetiaanse wijk Dorsoduro. Bij slijterij enoteca Cantinone aan het Fondamenta Priúlli nog aan de Prosecco en tappas gezeten om nogmaals mijn verjaardag te vieren (was een goed excuus). De rest van de wandeling verliep hierna toch nog goed. Een leuke wandeling die ons aan het eind bracht op de boulevard van Canale della Giudecco. Ons pad volgend tot aan Punta della Dogan, waar een spierwit beeld stond opgesteld met pemante bewaking, liepen we terug langs de oever van Canal Grande. Bij de bekende kerkPunta della DoganaSanta Maria della Salute Santa Maria della Salute even gestopt en binnen gekeken. Er startte net een dienst die we vanaf de zijlijn konden volgen.
Na de wandeling de boot gepakt om aan het einde van de middag een borrel te nemen op “Door d’r pleintje” om vervolgens het straatje in te gaan om ergens te gaan eten. We besloten maar om binnen te gaan eten, omdat het buiten wat frisser werd.

Na het eten en toen het donker was nog de laatste boot genomen om een rondje over het kanaal te doen. Een leuke tocht zo 's avonds als alles is verlicht. Veel foto’s gemaakt langs het kanaal met de mooi verlichte gebouwen. Later ook nog de boot naar het San Marcoplein genomen om daar foto’s te maken van Dogenpaleis (Palazzo Ducale), Basilica di San Marco en de Campanille toren.
Vanaf het plein gingen we lopend terug naar ons hostel.

DogenpaleisSanta Maria della SaluteSan GiorgioRialtoCanal Grande

Zondag 05 september 2010

TheaterVandaag was de dag van het vertrek. Na het ontbijt de boel gepakt en gevraagd of we de bagage achter mochten laten. Dit mocht, maar we moesten de sleutels inleveren. Het was de dag van de jaarlijkse gondelrace, de Regatta. Buiten liepen we langs Canal Grande waar we al diverse versierde gondels tegen kwamen die hun opwachting zouden maken deze middag.
We liepen de Rialto over om de vierde wandeling te doen door Cannaregio. We startten niet bij boothalte Ca’ d’Oro maar op Strada Nova, een lange winkelstraat die tot aan de nieuwe wijken doorliep. In het eerste gedeelte van deze straat was het theater nog gevestigd. De route liep langs Canale di Cannaregio die parallel aan het grote treinstation liep door in het verlengde van de luchthaven. Aan één van de nieuwe grachten nog op een terrasje gezeten bij een wijnterras. WaterputWe hadden dit eerst niet door dus werd er raar gekeken toen we koffie wilden bestellen. Toen bleek dat het een wijncafé was bestelde Door een lekkere glas en ik hield het deze ochtend nog op een frisje.Weinig bezienswaardigheden door deze nieuwe wijk, maar toch was er een bepaalde gezelligheid die er heerste onder de bewoners. Via het bruggetje zonder leuningen richting Fondamenta Santa Caterina en Campo dei Gesuiti kwamen we aan de buitenrand van dit stadsdeel. Binnendoor via Santa Maria dei Miracoli bracht ons weer terug bij de Rialto. Er was nog weinig te zien, maar al wel erg druk.
We besloten om direct door te gaan met de eerste wandeling uit de gids van de Rialto naar het San Marco plein. Onderweg nog de mooie trappen van Slakkenhuis trappenhuisPleintjePalazzo Contarini del Bovolo beken. Ook hier weer jammer van de steigers die naast de trappen stonden opgesteld.
Tegenover Santo Stefano een lekker warm broodje gehaald die we buiten op pleintje nuttigden. Via een kort uitstapje kwamen we weer op dit plein terug  CampanileCampanileVia een poort kwamen we uiteindelijk uit op het Piazza San Marco uit recht tegenover de Campanille en de Basilica di San Marco die ook voor deel was afgeschermd door restauratiewerkzaamheden. Vervolgens zijn we richting het water gelopen achter het Dogepaleis om daar een aantal vaartuigen die meededen aan de Regatta te bekijken. Het was al erg druk terwijl het nog geen 16.00h was, de tijd dat de wedstrijd zal beginnen. We hadden goede zitplaatsen gevonden en na een half uur vonden we het tijd worden om terug te keren richting hostel.
Nog een laatste ronde over het San Marco plein om vervolgens richting Rialto te lopen. Torra dell OrogioDe Brug was half afgesloten, alleen het middenpad was begaanbaar, jammer omdat je zo weinig kon zien van de wedstrijd. Bovenop kon onverwachts toch nog een blik worden geworpen op het water waar de diverse gondels langs trokken. Leuk om dit een keer te zien.

Regatta Regatta

Na de mooiste vaartuigen te hebben gezien gingen we naar ons hostel terug om ons op te frissen en onze spullen op te halen.
Lopend richting het busstation Piazzale Roma om daar de bus te pakken naar de luchthaven. We waren bijtijds maar konden in eerste instantie de juiste bus niet vinden. Het leek alsof deze net een paar minuten terug was vertrokken. Na het aan één van de chauffeurs gevraagd te hebben bleek dat de bus verderop nog stond. De bus was al vrij vol, maar gelukkig konden we nog mee
Om 21.40h vertrokken we weer richting Weeze om daar de auto richting huis te pakken.

Bedankt Door voor de zeer geslaagde stedentrip!