Valencia (Spanje)

Donderdag 26 april 2018

We hebben een paar heerlijke bijna zomerse weken in Nederland achter ons.
Voor nu zijn we weer terug gevallen in het wisselvallige weer wat we ook kennen voor april in Nederland. Tijd dus omdat zomerse gevoel nog wat langer vast te houden en dat gaan we proberen te doen in een vijfdaagse trip naar het Spaanse Valencia. We vertrekken om acht uur, lekker vroeg, vanaf Eindhoven AirPort voor een vlucht van iets meer als twee uur met Ryanair.

Na de landing, bij het verlaten van het vliegtuig schijnt de zon al volop en is de temperatuur al ruim boven de twintig graden, heerlijk. We kopen een kaartje voor de metro en na een half uur zijn we bij het Expo hotel gearriveerd, ons onderkomen voor de komende vier nachten.
We checken in maar we kunnen pas om twee uur op de kamer. De bagage mogen we achter laten in een depot. Op het dakterras, op de twaalfde verdieping, is een bar en een zwembad maar daar zijn ze volop de boel aan het inrichten. Morgen gaat het voor het eerst open dit seizoen.

We besluiten even het park, Jardines  del Turia in te lopen, een kilometers lange oude rivierbedding, die nadat in1957 de rivier de Turia zuidelijk om de stad verlegd is helemaal is droog komen liggen. Het park vormt nu na al die jaren de groene long van de stad, waar je prachtigdoorheen kunt wandelen, fietsen ,maar waar ook andere buiten activiteiten plaats vinden. In de bedding kijken we op de achterkant van Jardin Botanico en na een korte lunch op een terras bij het hotel, besluiten we dat dit nog een mooie activiteit is voor dat we de kamer op kunnen. Het was de moeite waard om te bezoeken. Op een terras drinken we nog een wijntje en dan op naar onze hotelkamer, naar blijkt,op de 7e verdieping. Een wat gedateerde maar wel schone kamer. Snel de spullen op zijn plek, wat luchtigere kleding aan en op pad voor een eerste wandeling richting het historisch centrum.
Al wandelend snuiven we continue de geur op van in bloei staande bomen. Later even googelen en dan zien we dat het om de Indische sering gaat.
Voor de Torres de Quart, een prachtige toegangspoort, gaan we eerst linksaf om het IVAM, instituut voor moderne kunst, heen door de oudste woonwijk van Valencia, met opvallende en mooie muurschilderingen. Via allerlei prachtige oude straatjes komen we op het Plaza de la Virgin, met de prachtige basiliek, de La Virgin de los los Depesamparados en de Turiafontein.
De halfliggende gestalte in het midden van de fontein stelt de rivier de Turia voor en de meisjesfiguren die uit hun kruiken water in het bassin uitgieten, symboliseren de acht grote irrigatiekanalen van Valencia. We bezoeken kort de prachtige basiliek.
Verder wandelend komen we al snel   op nog een prachtig plein, Plaza De la Reina, met zijn prachtige achthoekige kerktoren El Miguelete. We eten hier op de hoek van het plein bij een ijssalon een van het beste Italiaanse ijs wat ik ooit gehad heb.
Na een kleine zoektocht naar het Mercado Central wat helaas al gesloten is besluiten we terug te wandelen naar het hotel. Het is al rond zevenen en het wordt nu snel toch een stukje frisser. We eten vanavond in het hotel, beiden moe en voldaan van de lange actieve dag.

1Vrijdag 27 april 2018
Koningsdag in Nederland! Hier genieten we van een heerlijk uitgebreid ontbijt en stappen we met een stralend zonnetje tegen elf uur op de hop en hop tourbus.
Het belooft een warme dag te worden, 28 graden. Voordat we een stop maken bij het Mercado Central, gisteren te laat en gesloten, rijden we met de bus o.a. langs het Valencia voetbalstadion.

Het Mercado Central is een drukke gezellige markt in een schitterende jugendstilhal, een groot feest van geuren en kleuren.
Na een rondwandeling en een heerlijk glaasje vers sinaasappelsap van de Valencia sinaasappels gaan we via het Plaza de la Reine verder met een andere route richting de kust naar Ciudad de las Artes Y las Ciencias, Stad van kunst en wetenschap.
Het gebouw is een ontwerp van de architect Santiago Calatrava en inmiddels een nieuw icoon van Valencia.

Als je houdt van spannende moderne architectuur is dit een must. Wij vinden het prachtig. In 1998 wordt het eerste van de in totaal zeven bouwwerken opgeleverd en in 2009 het laatste. We maken hier een uitgebreide wandeling.

Onze volgende stop is aan het strand waar we heerlijk een korte wandeling maken. Voetjes in het zand en in het water, lekker zonnetje, op en top lente gevoel.

Via de boulevard lopen we terug en lunchen in een tapas restaurant. We bestellen hier dan ook een grote schaal tapas, wijntje en biertje erbij en genieten aan het strand.
Tegen vijven pakken we weer de bus richting het oude centrum. We besluiten eerder uit te stappen en via de rivierbedding terug te lopen naar het hotel.
Het begint inmiddels in de verte te rommelen en de lucht wordt ook geleidelijk aan donkerder.
In het begin van de avond krijgen we dan ook even een onweersbui en vanwege de aanhoudende regen zijn we genoodzaakt in het hotel te eten. Prima eten maar de ambiance, veel licht, is niet geweldig.

1Zaterdag 28 april 2018

Het zonnetje schijnt weer heerlijk vanochtend. We huren fietsen en rijden via de rivierbedding Jardines del Turia ruim 10 km zuidelijker van Valencia naar het Nationale Park Albufera.

Onderweg is het een gezellige relaxte drukte van wandelaars, hardlopers, fietsers en op de diverse speelvelden worden allerlei competities gespeeld zoals voetbal, rugby en basebal. Dit alles wordt afgewisseld met prachtige fonteinen en mooie oude bruggen.

Aan het strand vervolgen we de weg  over fietspaden aan de kust zuidwaarts. Valencia is een echte fietsstad, overal volop fietspaden. We fietsen het park in tot aan het meer en het visitorscentrum, wat helaas niet open is.

Op de terugweg stoppen we bij een restaurant aan zee, La Dehesa, en eten daar heerlijke paella onder het genot van een glaasje rosé. De ober brengt ons een fles, misverstandje, dus we blijven lekker even relaxen aan het strand. Aan het einde van de middag fietsen we weer geleidelijk aan richting hotel en zo rond zessen wordt het net als gisteren weer bewolkter, maar het blijft vooralsnog droog. We zijn lekker gekleurd met zelfs wat lichte verbrandingsverschijnselen en hebben een kleine 50 km in de benen. Het was weer een heerlijk dagje.

1Zondag 29 april 2018

Al weer het laatste dagje in Valencia. Na het ontbijt te voet op pad voor een ander gedeelte van het historisch centrum. Het is een stuk harder gaan waaien en dat maakt het wat frisser op de momenten dat de zon even verdwijnt.
We starten de wandelroute bij de kathedraal en lopen richting het archeologisch museum. Via de brug, Puente de la Trinidad, de oudste brug van Valencia bereiken we de stadstuin, Jardines Vivenos. Weer een mooi plekje. Richting het oude centrum , dit maal over de grote witte brug , passeren we Mercado Colon.

Het is in 1914 gebouwd en heeft een moderne Gaudi stijl. We lopen er even doorheen en vervolgen onze weg naar het prachtige plein Plaza del Ayuntamiento, met het prachtige stadhuis. We eindigen bij het Museo Nacional de Ceramica, in het stadspaleis van markies Dos Aguas. We lunchen op het plein bij de kathedraal en lopen daarna geleidelijk weer richting hotel. Alles bij elkaar zo'n acht kilometer .Op het dakterras genieten we in een beschutte hoek nog van de zon, maar de harde wind maakt dat we dit na een uurtje toch weer voor gezien houden.

1Maandag 30 april 2018

Om zeven uur loopt de wekker af. Ontbijten en in een rustig tempo met de metro richting vliegveld. Bij de bagage check wordt ik er uit gepikt en krijg ik een huidtest. Papiertje op mijn pols en buik... nog niet eerder mee gemaakt!?
We vertrekken iets na elven op tijd met onze vlucht van Ryanair richting Eindhoven. Twee uurtjes later landen we en na een uur zitten
We thuis weer aan de koffie. We hebben genoten van het prachtige veelzijdige Valencia, prachtige monumentale panden , mooie moderne archituur, strand, fietsen, heerlijk weer, alles in een relaxte sfeer.