New York City (VS)

Woensdag 21 augustus 1996
Eindelijk was het dan zover, lekker op vakantie. Vanmorgen vroeg opgestaan, want het vliegtuig zal om 10.20 uur vertrekken vanaf Schiphol. Alles even snel nakijken of ik niets vergeten was. M'n paspoort, waar is-tie? Ik had natuurlijk alles tactisch opgeborgen, zodat m'n paspoort niet direct zichtbaar was. Toch gevonden en om half acht werd ik door ma naar Schiphol gebracht. De allereerste keer echt vliegen, hoe check je in? Al snel zag ik de KLM/NorthWest balies om m'n instapkaart op te halen. De vakantie begon al goed, een lange rij wachtende mensen.
Door de douane kwam ik voor het eerst in de 'tax-free-zone' waar ik overigens niets gekocht heb. Kijken en niet kopen. Gelijk met m'n instapkaart kreeg ik een vragenlijst, in het engels, die ingevuld moest worden. Dit was verplicht om de Verenigde Staten binnen te komen. Vervolgens toen het tijd was om in te stappen ben ik via de lopende band naar het NorthWest vliegtuig gelopen. Alweer een lange rij wachtende mensen. Ik had geen haast en ben dus eerst op een bankje gaan zitten. Wanneer de rij in lengte afnam heb ik me maar ook aangesloten. Iedereen werd persoonlijk nog eens ondervraagd door een beambte o.i.d. over wat voor elektrische apparatuur je allemaal meenam, of je je bagage zelf ingepakt had en of je je bagage onbeheerd achtergelaten had.Stadplattegrond
In het vliegtuig zat ik net achter de twee toiletten van de Boïng 747 van NorthWest Airlines. Weinig beenruimte, want je kon je voeten nergens onderschuiven. Ook was het bagagerek al vol, zodat ik m'n bagage voorin, dus uit het zicht, opgeborgen heb. We vertrokken al snel richting de startbaan, dus moesten de riemen vast, hoe werk dat eigenlijk? Ik heb toen gelijk maar m'n horloge doorgedraaid (eigenlijk zes uur terug) om zodoende al te wennen aan de Amerikaanse tijd. Tijdens de vlucht kregen we diner en lunch voorgeschoteld. Boven de Amerikaanse wateren werd de lucht wat turbulent, waarop het bordje 'fasten seatbelt' begon te branden. Dit bleef de gehele verdere vlucht branden. Hoe verder de reis verliep hoe viezer de toiletten werden, want twee wc-ruimtes is echt te weinig voor zoveel mensen, het vliegtuig zat immers vol. De vlucht liep verder voorspoedig zodat we 40 minuten eerder dan gepland op JFK-Airport aankwamen. Voor de landing weer twee lijsten met vragen invullen voor de douane.
Na een zachte landing begon een aantal mensen al hun spullen bij elkaar te scharrelen. Iedereen moest door dezelfde deur, zodat je toch op elkaar moest wachten. Amerikaanse mensen werden gescheiden van de rest, want zij hoefden niet met vragenlijsten langs de douane. Ook hier in het 'vrije Amerika' werden weer een paar vragen gesteld. Tevens kreeg je een kaart in je paspoort die je weer zal moeten inleveren als je het land weer uitgaat. Bij de band voor de bagage kwam je weer samen met het Amerikaanse volk. Het doorvoeren van de bagage stagneerde nog enige tijd, maar eindelijk, daar kwam mijn tas. Door alvast een metrokaart mee te nemen kon ik me voorbereiden op vervoer naar de stad. Ik koos toch maar voor een snellere maar ook duurdere oplossing door het nemen van de 'Carey Airport Express' alwaar een enkele reis naar Grand Central Terminal al $13.00 kostte.
Times SquareMet de bus kwamen we door het gedeelte Queens, waar de regen tegen de bus spatte, alvorens we de toltunnel naar Manhattan indoken. Vanaf hier kon je de wolkenkrabbers al aanschouwen, zag je al wat bekends? Bij Grand Central Terminal aangekomen ben ik overgestapt op de metro, N.Y.Subway. Maar waar was eigenlijk het station. Snel maar even de reisgids uit m'n tas gehaald en op de plattegrond gekeken. En natuurlijk liep ik de verkeerde kant op, 't was juist op de andere hoek.
Op het perron maar gelijk tien muntjes, à $1.50, gekocht voor de komende ritten. Met lijn S naar Times Square om daar over te stappen op 1 of 9 richting Uptown. Het hotel was op Broadway ter hoogte van w107th Street volgens het NBBS-reisbureau. Kiezen welke halte dus, halte bij 103rd of 110th Street? Ik koos voor 103rd Street zodat ik verder richting Uptown zou lopen. Bij 107th Street aangekomen, geen hotel Malibu Studios. Toch maar even naar het huisnummer kijken op m'n reserveringsticket. Toch te ver glopen zodat ik weer terug ben gelopen. Het hotel was juist net voor de 103rd Street, dus eigenlijk vlakbij de metrohalte. Snel naar boven om even de kamer te bekijken en te kunnen douchen, want ik wilde toch vanmiddag nog de stad in. Er was geen klein keukentje zoals verteld was, maar goed, de badkamer was immers schoon.
't Was inmiddels al 14.30 uur, zodat ik m'n rugzak ging pakken voor deze dag. Wat zal ik beginnen te doen? Een aantal kleine wandelingetjes uit 'Capitool Reisgidsen' leek me wel een goede start.
Ik startte met de wandeling in Chelsea en het Garment District. Ik pakte de metro voor het hotel en stapte zonder overstap uit op w34th Street bij Madison Square Garden. Het was nog wat regenachtig, maar je werd er niet echt nat van.
Vervolgens via 7th Avenue naar de volgende wandeling in het Theater District. De wandeling ging niet langs de diverse Broadway musicals maar ging richting St. Patrick´s Cathedral Rockefeller CenterChrysler BuildingRockefeller Center. Hier heb ik maar een schaal rode en groene meloen opgegeten.
De derde wandeling was in Lower Midtown. Hier kwam ik weer bij Grand Central Terminal. De hal in het gebouw zou volgens de beschrijving zeer indrukwekkend zijn, maar helaas waren ze bezig met een flinke opknapbeurt.
M'n voeten begonnen nu al wat gevoeliger te worden en de schemering was al ingevallen. Toch doorzetten om de wandeling die hier dichtbij was, ook nog te kunnen doen. Deze wandeling door Upper Midtown kwam ook langs een gedeelte van de wandeling bij het Rockefeller Center. Na deze wandeling ben ik via w56th Street naar Columbus Circle gelopen net linksonder het Central Park. Ik heb hier de metro, alwaar vaak live muziek werd gespeeld, genomen rechtstreeks naar het hotel. In het hotel even doorgenomen wat ik de volgende dag zal gaan doen. Snel douchen en lekker naar bed, want het was een lange dag geweest.
Donderdag 22 augustus 1996
Vanmorgen bij het opstaan nog steeds zere voeten, dus dat zal wat worden! Gelukkig had ik er voor gekozen om vandaag en ook morgen de 'Hop on, Hop off-tour' te gaan doen. De bus had een halte vlakbij de Columbia University iets ten noord-westen van het Central Park. Lopend hiernaar toegegaan om te beginnen met een korte wandeling in de wijk Mornigside Heights en Harlem. Tijdens deze wandeling zag ik m'n eerste stadseekhoorns, niet wetende dat er nog honderden eekhoorns zouden volgen.
De zon begon al aardig te branden, dus bovenin de bus eerst maar even smeren. Ook de route-kaart bekeken die de bus zal gaan rijden. Via Harlem en Museum Mile weer afzakken naar Downtown. Ik kwam vervolgens langs de wandelingen die ik gisteren gedaan had. Bij Times Square ben ik overgestapt op de bus 'Waterfront'. Deze deed de ronde Downtown via de oever van de Hudson-river. Onder ander via de Empire State Building en het World Trade Center ben ik bij Battery Park uitgestapt. Dit is het zuidelijkste puntje van Manhattan. Hier nam ik de ferry richting Statue of Liberty. Bij de oever stond al een aardige rij mensen te wachten op de ferry. Ook ik heb me daar maar bijgevoegd. Langs de rij deden diverse jongeren acrobatiek om hiermee hopend wat bij te kunnen verdienen. Gelukkig daar kwam weer een boot aan. Er konden een hoop mensen aan boord, zodat ik wel de eerste de beste boot kon nemen.
VrijheidsbeeldUitzicht op Lower ManhattanVanaf de ferry een mooi uitzicht over het zuidelijk gedeelte van Manhattan. Jammer genoeg was het niet helder. Al snel kwam het vrijheidsbeeld dichtbij nadat we Ellis Island waren gepasseerd. De ferry ging geheel om het beeld heen. Eenmaal aangemeerd, snel voor de meute uitgelopen om even naar boven te gaan in het vrijheidsbeeld. Jammer genoeg was het al wat verder in de middag dus stond er nog een aardig rijtje van voorgaande boten. Buiten in de rij wachten was geen pretje in de brandende zon, maar goed, als je er eenmaal bent, moet je er toch zeker in geweest zijn. Toen ik eenmaal binnen was bleek dat de temperatuur daar niet beter was. Bij de ingang moest je door een poortje lopen en werd je tas gescand. De lift deed het niet, dus alles moest via de trap beklommen worden. Achter elkaar lopend en vooral wachtend, kwam ik na 4 uur eindelijk in de kroon. Was dit alles? Een wenteltrap naar boven, in de koon 6 kleine raampjes, geen helder uitzicht, en een wenteltrap naar beneden. Totaal ben ik van de 4 uur ongeveer 1 minuut in de kroon geweest, maar ik ben er geweest!
Terug naar beneden ging wat sneller. Op de gemetselde omloop nog even wat rondgelopen om vervolgens het verdere eiland te bekijken. Er was verder eigenlijk niets te beleven, zodat ik maar naar de ferry ben gegaan. Teruggekomen in Battery Park was het alweer 18.00 uur. De bus zal nu nier meer rijden zodat ik de avond hier in het zuidelijke gedeelte van Manhattan heb doorgebracht. Eens en nooit meer had ik hier een 'Giant Pretzel', een soort krakeling, naar binnen geprobeerd te werken. Bij South Ferry heb ik de metro gepakt rechtstreeks naar het hotel.
Vrijdag 23 augustus 1996
Vandaag de tweede 'Hop on, Hop off'-dag. Om niet eerst weer door Harlem te moeten rijden heb ik gekozen om vandaag eerst zelf met de metro richting Downtown te gaan. Ik had wel zin om eens de stad nu vanaf de bovenkant te bekijken, dus ben ik naar de Empire State Building gegaan. Zo 's morgens vroeg zal het vast nog niet zo druk zijn als gistermiddag bij het vrijheidsbeeld! Om 9.00 uur stond ik al voor de deur, terwijl deze pas om 9.30 uur geopend werden. Ik besloot dus wat rond te lopen en kwam langs Macy's, het grootste warenhuis van de wereld. Het beslaat een geheel blok tussen w34th en w35th Street en tussen 7th Avenue en Broadway. Totaal heeft dit warenhuis nog eens negen verdiepingen. Alles zal hier te koop zijn en in diverse prijsklassen. Maar ook dit warenhuis had op de vroege ochtend zijn deuren nog niet geopend. Ik besloot maar om een klein rondje te lopen en om 9.30 uur weer bij de Empire te staan.
Ik was niet de eerste maar het was nog niet echt druk. Beneden in de hal hing een bord die de helderheid bovenop het dak aangaf. Het bleek dat de lucht niet helder was, en dus het uitzicht niet ver was. Toch ben ik maar naar boven gegaan. Vanuit de kelder, waar het kaartje gehaald moest worden, met de rolrappen naar de eerste verdieping. Hier brachten de diverse liften je naar de 80ste verdieping. Even slikken dus voor je oren. Hier kon over worden gestapt op een volgende lift naar de 86ste verdieping. Hier was er een omloop in de buitenlucht. Het uitzicht was, hoewel het niet helder was, toch fantastisch. Ook omdat het nog niet druk was, kon elke kant gemakkelijk bekeken worden. Uiteraard was er ook en souvenirs-winkeltje met diverse prullaria. De volgende lift die genomen kon worden was naar de 102de verdieping. Hier was een kleinere ruimte achter glas. Het uitzicht was hier niet echt verder als van het vorige plateau. Na ook hier rond gelopen te hebben, besloot ik maar om weer naar beneden te gaan. Immers ik zal vandaag weer gaan 'Hoppen' met de bus.
Met de bus kwam ik eerst weer door de wijken waar ik al eerder geweest was. Eindelijk kwam ik weer bij Battery Park in het zuiden. Ik was nu maar blijven zitten, want nu begon het gedeelte van Manhattan dat ik nog niet gezien had.
Via Wallstreet kwamen we langs South Street Seaport. Hier rook je de vis duidelijk die hier verwerkt werd. Onder de Brooklyn- en Manhattan Bridge door kwamen we door Chinatown. Verder naar het noorden stopten we bij Luxemburgs beeld naast VN-gebouwUnited Nations Headquarters. Hier ben ik maar uitgestapt om even rond te kijken. Voordat het terrein op mocht worden gegaan werd er eerst door de security in je tas gekeken. In de tuin stonden verscheidene beelden, geschonken door diverse landen. Binnen in het gebouw moest weer door een poortje gelopen worden, en werd je tas gescand. Je kwam in een grote hal, waarvandaan ook rondleidingen startten, uiteraard tegen betaling.
Voordat ik weer ben gaan 'Hoppen' heb ik eerst wat broodjes gekocht, want m'n maag begon al aardig te knorren. Met de bus kwamen we weer langs Grand Central Terminal. Ook kwamen we weer bij het Plaza Hotel, alwaar de film 'Home Alone' is opgenomen, bij het Central Park alwaar ik uitgestapt ben. Hier waren ook veel paarden met koets aanwezig waarmee je je door de stad kon laten rijden. Vanaf hier ben ik Central Park ingelopen. Het was weer bloedheet, dus hier was het wel lekker onder de bomen. Via the Diary ben ik noordelijk gelopen richting Reservoir. Een grote plas water wat geheel met hekwerk afgeschermd was. Ik ben hiervan naar 5th Avenue gelopen om weer de 'hopbus', die de route 'Uptown' deed, te pakken. Deze kwam weer langs het Plaza Hotel waar ik opnieuw ben uitgestapt. Ditmaal met de bedoeling om in zuidelijke richting verder te lopen. Bij Rockefeller Center heb ik de 'hopbus' weer genomen naar Times Square. Bij Times Square was het inmiddels 16.00 uur voordat de 'Waterfront'-bus kwam. Ik wilde dit keer naar het Sea-Air-Space Museum aan de Hudson. Helaas was het museum zelf dat zich op en om een vliegdekschip bevond al gesloten. Er restte mij dus weinig anders dan de eerst volgende bus weer verder te nemen. Je kon je ook laten rijden in een karretje achter de fiets, Pedal Carriage Rides' door het drukke verkeer.
Na drie kwartier was er nog steeds geen nieuwe bus gekomen en het werd als maar later. Ik werd toen door de bus die kaartjes daar verkocht weer terug naar Times Square gebracht, alwaar ik nog snel op de laatste bus kon stappen, het was net voor zessen. Ik heb nu de gehele 'Downtown'-route op de bus doorgebracht. Weer bij het Theater District moesten we uitstappen, zodat ik hier naar in de buurt ben gaan eten. Het was voorbij, ik was 'uitgehopt'.
Times SquareTimes SquareIn het donker was Times Square eigenlijk mooier met alle neonreclame, dan overdag. Ik ben nu dus de theaterwijk doorgelopen. Langs de diverse Broadway-musicals. Vervolgens ben ik naar Rockefeller Center gelopen, om te kijken hoe dit gebouw er 's avonds bij stond. Het gebouw zelf was niet echt opvallend, maar aan de voet van het gebouw was de fontein met beeld mooi verlicht. Inmiddels werd het al laat, zodat ik de metro maar naar m'n hotel genomen heb.
Zaterdag 24 augustus 1996
Vandaag zal het toch weer lopen worden, terwijl m'n voeten nog wel wat rust konden gebruiken. Ik had besloten om een aantal wandelingen te doen halverwege Manhattan, wat voornaamlijk laagbouw is. Ik pakte de metro en stapte bij Christopherstreet uit in de wijk Greenwich Village. Deze wandeling deed ik in combinatie met de wandeling verderop uit 'Capitool', de wandeling Greenwich Village en Soho. Ook nog even van de wandeling afgeweken om naar St. Luke's Place te gaan, alwaar de Huxtables van de Cosbyshow wonen, alleen de voorgevel van het huis. Terug naar de wandeling en naar Washington Square ParkWashington Square Park, alwaar een verkleinde 'Arc de Triomph' stond opgesteld. In de verte waren toch de torens van het World Trade Center te zien.
Door de wandeling te vervolgen werd de wijk Soho bereikt. Hier waren meer dan in de andere wijken de brandtrappen langs de gevels te zien. Het einde van deze wandeling heb ik weer gecombineerd met de wandeling Soho en Tribeca. Hier aan de rand van Chinatown heb ik bij de Hardware Store een transformer/adapter voor m'n scheerapparaat gekocht.
Vervolgens wilde ik de wandelingen die in de buurt waren er ook nog bij pakken. Ik zou beginnen met de wandeling door Lower East Side. Deze wandeling was wel leuk, maar er waren geen spectaculaire bezienswaardigheden, de winkels zijn op zaterdag dicht in deze Joodse wijk. Langzamerhand kwam ik meer in Chinatown alwaar een kleine wandeling door Little Italy en Chinatown op volgde. Hier nog in Chinatown naar de Citibank geweest om Traveler-Cheques te wisselen, en tevens gegeten; een lekker broodje ham en kaas en een gevuld broodje, iets van stukjes hond o.i.d. In deze wijk ben ik ook nog op zoek geweest naar de oudste brandweerkazerne van New York.
In Little Italy, wat langzamerhand wordt opgeslokt door Chinatown, was er een soort straatbraderie met verschillende terrasjes in de afgezette Mulberry Street. Na deze leuke wijken ben ik naar het noorden gelopen om daar nog een wandeling in East Village te maken.
Vervolgens begon het al avond te worden. Ik had besloten om de laatste tussenliggende wandeling ook nog te maken. Het was toch nog een aardig tikkeltje lopen. Via Broadway kwam ik bij het Flatiron BuildingFlatiron Building en hoog driehoekig gebouw, wat duidelijk op de kaart herkenbaar is. In Madison Square Park even uitgerust en naar de eekhoorns gekeken. Deze wandeling liep langs het Gramercy Park dat afgesloten was en alleen toegankelijk is voor omwonende. Terug bij Madison Square Park heb ik gegeten.
Het was al aardig donker toen ik bedacht om vanaf de Empire State Building een kijkje over de verlichte stad te nemen. Ik was kennelijk niet de enige op zaterdagavond, want de gehele kelder stond vol met een rij wachtende mensen. Ik ben dus snel omgedraaid om weer naar buiten te gaan. Ik ben maar doorgelopen richting Chrysler Building, want dit gebouw is 's avonds ook heel mooi verlicht. Jammer genoeg kon ik geen beuntje voor m'n fototoestel vinden om een scherpe afdruk te krijgen. Op 5th Avenue vond ik wel een muurtje en heb daar de straat even op film vastgelegd. Hierna ben ik maar naar m'n hotel gegaan, want ik was aardig moe na zoveel kilometers. Ik zag nu voor het eerst m'n kamergenoot de kakkerlak.
Zondag 25 augustus 1996
World Financial Center; Winter Garden
Trinity Church
Winter Garden met op de achtergrond het WTC
Vanmorgen de metro gepakt naar het World Trade Center om daar vanaf het dak over Manhattan te kijken. Dit zijn de hoogste torens van New York. Uiteraard was ik voor opening al aanwezig, zodat ik eerst naar het World Financial Center ben gegaan om daar the Winter Garden te bekijken. Het was nog zo vroeg, althans voor Amerikaanse begrippen, dat er nog niemand te bekennen was. Aan de andere kant van het gebouw stroomde de Hudson die hier een jachthaven had. Vanaf deze plek kon je in de verte het vrijheidsbeeld en Ellis Island zien liggen. Ook zag je, wanneer je terugkeek, de torens van het World Trade Center boven alles uitsteken.
Inmiddels was het W.T.C. geopend, zodat ik naar boven ben gegaan. Bovenin het 110 verdiepingen tellende gebouw was een omloop achter glas. Uiteraard waren ook hier de benodigde prullaria te bewonderen in de souvenirs-shops. Twee verdiepingen hoger, te bereiken met roltrappen, kwam je buiten op het dak. Een prachtig uitzicht. Helaas was het nog steeds niet helder geworden. Ik ben hier toch enige tijd gebleven en rondgelopen alvorens ik weer naar beneden ben gegaan.World Trade CenterWTC beeld
Ik zal vandaag verder gaan met, hoe kan het ook anders, een aantal wandelingen. Voor de eerste wandeling door Lower Manhattan ben ik eerst naar Battery Park gelopen, omdat hier de wandeling begon. Via diverse smalle straatjes tussen de hoge gebouwen kwam ik bij Wallstreet. Hier was uiteraard het beursgebouw New York Stock Exchange, Federal Hall en de Trinity Church te bewonderen. Ook waren ze hier bezig met het opnemen van een film, waarvoor de gehele straat was afgesloten voor verkeer. Via Federal Reserve Bank ben ik doorgelopen naar City Hall. Hier in het park ben ik even gaan zitten, alwaar al snel iemand naast mij kwam zitten om te praten. Ook in dit park stonden afvalbakken waarvan sommige mensen dachten dat het grabbeltonnen waren. Na een lange pauze heb ik mijn wandeling voortgezet richting het W.T.C.
Bij het World Financial Center heb ik gegeten, wat aardig prijzig bleek te zijn. Na de lunch ben ik langs de rivier naar Battery Park gelopen om vervolgens weer binnendoor noordwaards te gaan. Via Fultonstreet kwam ik bij South Street Seaport wat aan de East River lag. Ik was hier de vorige dag al met de 'Hop-bus' langsgereden. Hier stond ook Pier 17, wat te vergelijken is met 'Pallace Promenade' in Scheveningen. Drie verdiepingen vol met winkeltjes. Vanaf de pier kreeg je mooi kijkje over de Brooklyn Bridge die Manhattan en Brooklyn met elkaar verbindt. Hierover zou m'n volgende wandeling gaan.
Brooklyn BridgeOm als voetganger op de brug te komen moet toch eerst helemaal tot vlakbij City Hall gelopen worden. De brug bestond uit twee maal driebanen met daartussen boven de weg, het voet- en fietspad. De lengte bedroeg ongeveer 1 km. In Brooklyn reden weinig taxi's in vergelijking met Manhattan. Ook waren hier niet zoveel mensen op straat. Tijdens deze wandeling kwam je weer langs de East River. Hiervandaan had je nu een mooi uitzicht over Manhattan met duidelijk herkenbare punten; Battery Park, de torens van het World Trade Center, Pier 17, de Brooklyn Bridge, Chrysler Building en uiteraard the Empire State Building. Het einde van deze wandeling kwam langs verscheidene antiekzaakjes die naar mijn deskundig oog ook rommelwinkeltjes konden zijn. Het waren veel winkeltjes die allen geen klanten hadden. Na de wandeling ben ik nog even langs Brooklyn Academy of Music gelopen, alvorens de metro terug naar Manhattan te nemen.
Uitgestapt ben ik bij het W.T.C. en heb hier in de buurt gegeten. Inmiddels begon de zon al aardig te zakken, wat een mooi gezicht was vanaf de oever van de Hudson. Tijdens de schemering ben ik opnieuw naar Battery Park gelopen om hiervandaan het vrijheidsbeeld bij nacht te gaan bekijken.
In dit zuidelijk gedeelte was verder weinig nog te beleven, zodat ik maar naar m'n hotel ben gegaan, om daar de aanzichtskaarten te beschrijven.
Maandag 26 augustus 1996
Vanmorgen voordat ik de metro genomen heb, eerst even croissants kopen, want op een lege maag kom je ook niet ver. Met de metro ben ik naar Columbus Circle gegaan. De metro deed er langer over dan gepland, vanwege een flinke opstopping in het metrogangenstelsel. Bij het Central Park was ook een soort VVV-winkel, waar diverse folders te verkrijgen waren. In het Central Park heb ik eerst m'n croissants opgegeten alvorens te beginnen met de wandeling in Upper West Side. Hier kwam ik langs het Lincoln Center, waar dans, muziek en theater in centraal staan. Verder langs de route, kwam ik weer bij Central ParcCentral Park terecht. Dit heb ik toen weer doorlopen om de Bow Bridge en Belvedere Castle te bekijken. Jammer genoeg was dit laatste gebouw gesloten, waarvandaan je een mooi uitzicht zal moeten hebben over het park. Via kleine zig-zag-paadjes ben ik naar het oosten gelopen. In dit voormalige Duitse deel van de stad, East Side, waren de laatste twee wandelingen die in 'Capitool' stonden. Hier werden door vliegtuigjes reclameteksten in de lucht geschreven.
De eerste wandeling begon op 5th Avenue ter hoogte van e70th Street en zou een kleine 5 km lang zijn. Halverwege de wandeling even geluncht, 2 belegde broodjes met fris voor $8,00. Verderop ging ik bij Carl Schurz Park nog even van het uitzicht genieten over de East River en Harlem River, iets ten noorden van Roosevelt Island. Weer terug richting 5th Avenue om bij een te passeren brievenbus de aanzichtskaarten te posten en om vervolgens even naar huis te bellen. Ik had voor $4,00 aan kwartjes gespaard, wat mij wel voldoende leek voor een kort gesprek. Na enkel malen geprobeerd te hebben kreeg ik de operator aan de lijn die vertelde dat voor het bellen 'overseas' ongeveer $8,00 nodig was. Toen ik vertelde dat ik daarvoor niet genoeg losgeld bij me had retourneerde zij het ingeworpen bedrag weer. Ik heb vervolgens deze wandeling verder afgemaakt en begonnen met de allerlaatste wandeling die onder andere liep over Museum Mile. Onderweg bij een bank even voor $10,00 aan kwartjes gewisseld, dit kostte mij trouwens ook ruim een half uur voor een minuutje werk. Bij een volgende telefoon weer opnieuw geprobeerd, waarna ik vervolgens wel contact kreeg.
Na de laatste wandeling waren m'n voeten en benen echt uitgewandeld, maar ik wilde meer! Ik besloot de metro te nemen naar Madison Square Park alwaar ik eerst gegeten heb. Voordat de zon onder zou gaan wilde ik bovenop the Empire State Building zijn, zodat ik direct na het eten die kant ben uitgelopen. Gelukkig was het nog niet zo druk zoals zaterdagavond. Het bord beneden in de hal gaf aan dat het uitzicht helder was, dus ik besloot naar boven te gaan. Het uitzicht was, hoewel het niet geheel helder was, beter dan de vorige dagen. De ondergaande zon was schitterend, en ook in het donker was het uitzicht over de stad prachtig. Toch een aantal foto's geprobeerd te maken, hoewel er niet overal een muurtje aanwezig was. Verder naar boven ben ik niet gegaan vanwege de enorme rij wachtende mensen.
Later ben ik nog naar Grand Central Terminal gegaan en naar het Rockefeller Center waar vlakbij de NBC-Studio's zijn. Op de straat had iemand zijn teken- en schilderswaar uitgestald van diverse gebouwen in New York. Ik vond ze wel mooi alleen zag ik een probleem met het eventuele vervoer naar huis, zodat ik niets gekocht heb.
Op m'n hotelkamer kwam de kakkerlak uit m'n wasgoed gekropen. Hij rende over het bed en de muur, alwaar zijn leven beëindigd werd door een badslipper.
Dinsdag 27 augustus 1996
Omdat ik vrij veel van Manhattan al gezien had, ben ik deze dag verder buiten de stad gegaan. Ik zou naar het New York Aquarium gaan op Coney Island wat aan de kust ligt. Via de metro en met maar één overstap was ik hier naartoe gereden, dus ook maar voor $1,50. Het was nog vroeg en dus nog niet echt druk. Ook werd er in dit park een dolfeinen-show gegeven waarbij voorlichting werd gegeven. De diverse aquaria en waterbakken waren tevens van onderen af te bekijken, waardoor je een andere kijk kreeg op de dieren.
's Middags op de boulevard gelopen langs de Atlantische Oceaan bij Coney Island. De politie te fiets zei dat hij zag dat ik uit Europa kwam vanwege 'Short en coloured socks'. Aan het strand waren om de X-aantal meters strandwachten aanwezig.
Toen ik het hier allemaal wel gezien had, ben ik weer op de metro gestapt naar Manhattan, en wel Herald Square, alwaar ik Manhattan Mall, zeven verdiepingen met winkels, en naar Macy's ben gegaan. Ik heb hier in de buurt gegeten en ben toen naar Grand Central Terminal en Rockefeller Center gelopen. Onderweg nog t-shirts gekocht, 4 voor $10,00.
Terug op m'n hotelkamer bleek dat er niemand geweest was, geen schone handdoeken, geen opgemaakt bed, en geen schone muur want de kakkerlak zat er nog steeds!
Woensdag 28 augustus 1996
's Morgens de metro genomen richting Uptown. Vlakbij George Washington Bridge uitgestapt. Vanaf deze dubbeldekse brug in Upper Manhattan ben ik naar het oosten gelopen, naar het Yankee StadiumYankee Stadiom Yankee Stadiomin The Bronx, wat alweer een aardige tippel was. Het stadion was ook geheel ingebouwd en via de zijingang kon ik een kijkje op het veld nemen. Hiervandaan heb ik met de metro weer naar Manhattan genomen. Althans dat dacht ik, want ik kwam uit bij het eindstation Woodlawn. Terug de metro in, nu toch de goede richting op.
In Chinatown ben ik uitgestapt om te kijken of hier nog een souvenir te koop was. Hiervandaan gelopen naar het zuiden richting South Street Seaport. Ook hier nog even door de winkelstraatjes gelopen voordat ik verder ben gegaan naar Battery ParcBattery Park. Hier heb ik gegeten. Vanaf de zuidpunt nog de allerlaatste blik op het vrijheidsbeeld geworpen.
Terug naar het noorden gelopen richting World Financial Center, maar nu langs de Hudson River. Hier in Wintergarden enige tijd gezeten en met iemand gepraat die vaker een babbeltje ging maken met toeristen. Vervolgens hiervandaan verder naar het noorden gelopen nog steeds langs de Hudson. Hier waren vele joggers, rolschaatsers en fietsers. Tijdens deze tocht begon het al aardig donker te worden en ik had nog niet gegeten. Ik ben ter hoogte van pier 52 Gansevoort Street ingegaan. Via diverse duistere straatje kwam ik toch weer in de bewoonde wereld. Via Madison Square Park ben ik naar Grand Central Terminal gelopen. Even wezen plassen om vervolgens naar Times Square te gaan om te eten. Het was al laat, maar 's middags had ik ook al laat gegeten. Hiervandaan heb ik de metro genomen richting hotel om vervolgens m'n tas te pakken. Maar waar was nu toch de kaart gebleven die ik weer in moest leveren op de luchthaven? Na enig zoekwerk bleek dat ze deze al, speciaal voor mensen zoals ik, in het paspoort hadden geniet.
Donderdag 29 augustus 1996
Vandaag was het dan zover. Vanavond terug naar huis. Gelukkig kon ik m'n bagage achterlaten in een rek in het hotel. Na het nuttigen van het ontbijt ben ik eerst naar Hudson Riverside Park gelopen. Richting Downtown en ter hoogte van w86th Street afgeslagen richting Central Park. Dit park doorkruist richting 5th Avenue, Museum Mile, om daar nog op de laatste dag een museum te pakken. Ik besloot om het schilderwerk van van Gogh (14*) en Rembrandt (19*) te bekijken in the Metropolitan Museum of Art.
Hiervandaan ben ik lopend verder afgezakt en kwam langs diverse kunstenaars die hun teken-, schilder- en fotografeerwerk op straat hadden uitgestald. Al verder lopend via Rockefeller Center naar Times Square. Hier wat eerder gegeten, 18.00 uur, om op tijd naar het hotel te gaan om m'n bagage op te halen.
Het vliegtuig zou om 23.10 uur vertrekken, 2 uur van te voren aanwezig en 'Carey Airport Express' (10 over heel en 10 over half) duurt 45 minuten. Ik wilde de bus van 19.40 uur halen zodat ik het hotel verliet om 19.00 uur. En ja hoor daar begon de ellende al. Er kwam maar geen metro. Na 25 minuten kwam de eerste metro, propvol. Toch maar ingestapt naar Grand Central Terminal Hier had ik 5 minuten speling voor de bus van 20.10 uur. Gelukkig, toch nog op tijd! Ook de weg de stad uit zat barstens vol, maar goed ik had toch nog 2 uur speling. Bij JFK werd ik keurig afgezet bij de juiste terminal, anders was ik beslist bij de verkeerde terminal beland!
In het vliegtuig kon ik helaas niet liggen, want achter mij zat iemand met hele lange benen klem. Tijdens de vlucht kregen we drie maaltijden voorgeschoteld. Om kwart voor twaalf, toen we op hoogte waren, begonnen we met het avondeten. Ik had vandaag al drie keer gegeten en het was nu pas kwart voor zes 's morgens Nederlandse tijd.
Vrijdag 30 augustus 1996

De vlucht met de KLM duurde net als de heenreis wat korter dan gepland, ongeveer 40 minuten. Nu maar hopen dat ma, die me op zou komen halen dit ook te weten was gekomen. De landing op Schiphol was om ongeveer kwart voor twaalf. De bagage kwam ook snel en mijn tas kwam ook vrij vlot. Alles meenemen en door de schuifdeur op zoek naar ma die zo lang is, dat ze maar achteraan is gaan staan.