Tenerife (Spanje: Canarische Eilanden)

Woensdag 12 april 2023

Coral Dreams Time to SmileCoral Dreams Time to SmileOp naar de zon! Tenerife deze keer. Heerlijk na die lange winter en het tot dusver ook natte voorjaar. We starten met een vertraging van een klein uur en een iets langere vliegtijd vanwege stakingen in het Franse luchtruim en extreme tegenwind. Bij aankomst staat er een stevige wind maar het is 28 graden en de zon schijnt volop. Heerlijk hier kunnen we wel aan wennen.
Onze accommodatie, appartementen Coral Dreams, bevindt zich in Playa de Las Américas. Kleinschalig, redelijk luxe en dichtbij de zee.
Na ons geïnstalleerd te hebben eerst maar effe wat eten, boodschappen doen en een uurtje wat relaxen bij het zwembad. In de avond eten we lekker dichtbij aan de kust bij restaurant Mania, drinken we nog een roseetje op ons balkon en dan op naar het bed. Het is altijd toch weer een lange dag, zo’n reisdag!

1Donderdag 13 april 2023

Trampa de Viento Juan Lopez SalvadorThe CurveThe CurveLekker geslapen, broodjes halen en lekker ontbijten op het balkon. De beste start van een dag. Vandaag hebben we nog geen auto dus zoeken we een activiteit die we te voet kunnen bereiken.
Het wordt The Curve in Los Cristianos, een oude vulkaankrater dicht bij de kust. SangriaWe wandelen de lange boulevard af en klimmen daarna geleidelijk aan omhoog naar de krater. Eerst gaan we er binnen in en klimmen vandaar uit omhoog om vervolgens een wandeling over de kraterrand te lopen. Een mooi kleurenspektakel vooral door de rode vetplantjes die geleidelijk aan in bloei komen in contrast met het zwart en rood van de krater.
Bij terugkomst aan de boulevard trakteren we onszelf op een glaasje sangria. Bij terugkomst op het appartement hebben we een 12 km in de benen en hebben we inmiddels wel trek in onze verlate lunch.
Aan het einde van de middag toch ook nog wat lezen, relaxen aan het zwembad. We eten bij Montecarlo aan de boulevard.

1Vrijdag 14 april 2023

Mirador Queen’s ShoeMirador Azulejos IITeide NPWeer een stralende dag. Na het ontbijt halen we ons autootje op, een stoere Citroën C3.
Op naar de eerste keer Teide van deze vakantie. We rijden een prachtige route via Vilaflor naar het bezoekerscentrum bij het punt Los Roques de García, met onderweg al prachtige uitzichtpunten op de Teide. Onderweg zien we naarmate we hoger komen de vegetatie voortdurend veranderen. Hoe hoger hoe schaarser de bomen. Het is ook bij Parque Nacional del Teide prachtig weer en absoluut niet koud. Dus dat truitje hadden we thuis kunnen laten.
We starten onze eerste wandeling bij de Parador Nacional of Roques de García. Een wandeling met kleurrijke gelaagde rotszuilen. Een opvallende is de vinger van God, Rock Chinchado, die bijzonder opvalt door zijn overhangende vorm. Deze is aan de basis smaller dan aan de top. Ontstaan doordat steensoorten in de lagen met verschillende hardheid ook met verschillende snelheid eroderen. De zachtere steensoorten zitten aan de basis dus uiteindelijk zal deze bezwijken onder zijn eigen gewicht.

Roques de García Roques de García Roques de García

Aanvankelijk is het pad vrij zanderig en vlak maar al snel loopt het over platte stenen waaraan nog duidelijk de looprichting van de lava te zien is. Eerst stijgen we zo’n 220 meter. Bij de Torre Blanca dalen we over een stenig pad 100 meter af naar de Ucanca-vlakte en komen we bij een 100 meter hoge kraterpijp, de kathedraal, hard basalt en niet afgesleten door erosie. Het venijn van deze wandeling zit uiteindelijk in de staart. Een steile klim van 150 meter terug naar het uitzichtpunt Mirador de la Ruleta. Het was een geweldig mooie wandeling maar door de ondergrond ook wel pittig.
Bij het bezoekerscentrum lunchen we en brengen een kort bezoek aan het centrum zelf, ook om nog wat informatie in te winnen voor andere wandelingen hier.
Hierna gaan we weer richting ons appartement, het is te laat voor nog meer activiteiten vandaag en het hoeft ook niet zo zeer want we hebben 10 dagen de auto. In de avond heerlijk gegeten bij La Casita de Taby, een gezellig Spaans familie restaurantje op een dakterras, een paar honderd meter van ons appartement.

1Zaterdag 15 april 2023

Parochie Sint-Marcus LampenpoetsersDrago de Icod de los VinosVandaag gaan we naar het noordwesten. De wilde kant van Tenerife. Het eerste gedeelte over de snelweg en vanaf Santiago del Teide kronkelen we ons omhoog door het soms met alleen maar gitzwarte lavabrokken als bodem in de omgeving. Een mooie route over de TF373.
Ons eerste doel voor vandaag is Icod de los Vinos met uiteraard het bezoekje aan de 600 jaar oude drakenboom. We bewonderen de boom vanaf het wat hoger gelegen kerkplein met zijn gezellige markt met veelal zelf gemaakte spulletjes en sieraden. We vervolgen onze weg naar Garachico, een van de mooiste kuststadjes op Tenerife. Er is geen strand waardoor het als vakantieoord achterbleef. In de 18e eeuw vernielde een vulkaanuitbarsting vele straten en liepen er zulke enorme lavastromen de zee in dat een voormalige baai er helemaal mee werd gevuld. Ook nu nog op verschillende plekken goed zichtbaar.
Parochie Sint-AnnaC. Esteban de PonteCastillo de San MiguelTensei TenmokuHet hart van Garachico is Plaza de la Libertad. Een prachtig plein met een pittoresk prieel, grote bomen en een prachtige klokkentoren op de achtergrond. Het plaatsje kent vele oude kerkjes, kloosters en adellijke huizen. Langs de kust vind je naast het kleine Castillo de rotsbaden van El Caleton. Van november tot mei niet in gebruik vanwege de stroming en windrichting.
We lunchen bij het gelijknamige restaurant. Heerlijke vissoep en Canarische tonijn. Op de terugweg worden we tot twee keer toe geconfronteerd met een wegblokkade wat maakt dat er niets anders opzit dan ook de weg van vanochtend weer als terugweg te nemen.

1Zondag 16 april 2023

Vandaag het uiterste noordoosten van Tenerife. Een panoramaweg op groene hoogten in het Anaga-gebergte. Een op 1000 meter hoogte liggende bergweg ontsluit de beboste hoofdkam. Sinds 1987 is het beschermd natuurgebied en sinds 2015 is het zelfs een UNESCO-biosfeerreservaat. Het altijd groene laurierbos was in het verleden ook rond de Middellandse Zee aanwezig maar heeft daar de ijstijd niet overleefd. De Atlantische eilanden waren wel warm genoeg.

Anaga Mirador Cruz del Carmen Mirador Cruz del Carmen
Mirador del Llano de los Anaga

De weg kronkelt zich langzaam omhoog door de prachtige dichte bebossing en bij het bezoekerscentrum Mirador Cruz del Carmen maken we een wandeling van een klein uurtje om de sfeer en de planten in de bossen te leren kennen. Het is op deze hoogte frisjes, dus maar effe een truitje aan. Als we onze weg vervolgen hebben we op verschillende plekken uitzichtpunten waar je bijna aan alle zijden het eiland kunt overzien. De laaghangende wolken jagen over de weg, een mooi schouwspel. En jawel hier haal ik bij een van die stops mijn been open. Stevige wind en de deur van de auto sloeg eerder dicht dan dat mijn been buiten was. Goed hebben we dat ook weer gehad. Gebeurt elke vakantie wel op de een of andere manier.
We dalen af richting zee door een indrukwekkend rots-landschap. En via Tagana komen we bij de kust uit bij Roque de las Bodegas. Een zwart zandstrand met grillige rotspartijen. Zwemmen kan hier niet vanwege de gevaarlijke stroming.
Playa de las TeresitasPlaya de las TeresitasGedeeltelijk nemen we dezelfde weg weer omhoog maar nemen halverwege de afslag naar de oostkust boven Santa Cruz. We maken nog even een korte tussenstop bij het prachtige kunstmatige aangelegde hagel witte zandstrand, Playa de las Teresitas. Via de snelweg rijden we zuidwaarts en zijn aan het einde van de middag weer op ons stekkie.

1Maandag 17 april 2023

Vanochtend voor het eerst bewolking. We doen het vandaag wat rustig aan. In de ochtend wat lezen en luieren bij het zwembad.
Arco de TajaoArco de TajaoArco de TajaoNa de lunch rijden we noordwaarts via de oostkant naar Tajao, om de Arco de Tajao, een natuurlijke boog dicht bij de snelweg te zoeken. De boog is 10 meter hoog en 30 meter breed en het is gemaakt van witte materialen die in deze regio veel worden gevonden en afkomstig zijn van uitbarstingen van meer dan honderdduizenden jaren geleden. Het gesteente is niet al te hard en we zien dan ook naast deze door erosie ontstane boog meer bijzondere vormen in het gesteente in de omgeving.
Mirador El MedanoNatuurlijke zwembadenVan hieruit rijden we door naar El Medano. Een plaatsje met het langste natuurstrand van Tenerife, wat langs een gezellige promenade van houten planken ligt. We drinken hier wat, voor we richting Los Abrigos rijden waar we onderweg een stop maken bij Granadilla de Abona bij de natuurlijke zwembaden. De vulkanische activiteit van dit eiland heeft veel poelen achter gelaten. Mooie plek.
VisschotelLos Abrigos is een klein vissersplaatsje wat helaas geleidelijk aan opgeslokt wordt door nieuwe wijken en grote resorts. Alleen de haven is nog over. We eten in de haven bij La Cañita een vis en zeevruchtenplateau voor 2 personen. Heerlijk vind ik, voor Jeroen is het een kleine opoffering, ha,ha. Ondertussen varen de vissersbootjes al weer uit voor nieuwe vangst. Een heerlijk dagje vandaag.

1Dinsdag 18 april 2023
Weg naar Masca Weg naar Masca
D. Jose Perez Gonzalez  Masca
MascaWeg naar MascaOok vanochtend weer rustig aan gedaan. Na de lunch op pad naar Masca.

Een populair uitstapje in het Teno-gebergte. Pas in 1996 werd Masca aangesloten op de buitenwereld. Tot die tijd moesten de inwoners de lange weg lopen of op een ezelsrug afleggen. Via een 5km lange smalle weg met alleen maar haarspeldbochten bereiken we het dorpje. Het vraagt soms wat steken met de auto zeker als er ook nog een touringcar dit traject aflegt. Onder de reusachtige rotsen liggen de piepkleine huizen verscholen, die allemaal uit losse keien gebouwd zijn. Ook de akkers kennen een postzegelformaat, in terrasvorm, op de steile hellingen.
We zitten precies op de grens van een over het gebergte jagend wolkendek en de strakblauwe hemel aan de andere kant. Geeft soms wat spooky taferelen. We wandelen door dit bijzondere dorpje over uiteraard ook alleen maar keien. We verlaten dit tafereeltje weer en slingeren met de auto weer naar boven en gaan richting Los Gigantes.

Los Gigantes

We dalen af naar zeeniveau waar de spectaculaire zwarte rotsen 500 meter uit zee oprijzen. Bij de jachthaven drinken we wat en bezoeken hierna het zwarte Playa de los Guios strand. Hier moet je vanwege vallend gesteente niet te dicht bij de rotsen gaan zitten. We gaan dit stuk kust later in de week ook nog vanaf een catamaran bekijken.
Het loopt al richting zessen dus we besluiten terug te gaan naar ons appartement. Weer een mooi tripje vandaag.

1Woensdag 19 april 2023

Mirador de ChipequeMirador de ChipequeMirador La TartaOnze tweede trip naar de Teide. Vandaag rijden we richting Santa Cruz en we benaderen de Teide deze keer vanuit het noorden via de TF 24 tot aan het bezoekerscentrum El Portillo. Wat een prachtige route.
Grotendeels door een naaldbos met diverse uitzichtpunten naar beide zijden van het eiland en de Teide, met vandaag een dek met bewolking beneden ons, een magnifiek gezicht. Wij zelf rijden volop in de zon.

Visitors Center El Portillo Hagedissen Mooie wandeling naar Capilla de la Fortaleza
Mooie wandeling naar Capilla de la Fortaleza Mooie wandeling naar Capilla de la Fortaleza Mooie wandeling naar Capilla de la Fortaleza
Mooie wandeling naar Capilla de la Fortaleza Minas de San Jose Minas de San Jose
Minas de San Jose Mirador de las Narices del Teide Mirador de las Narices del Teide
Botanische tuin
Mirador de las Narices del Teide

Bij het bezoekerscentrum kijken we een film over het ontstaan van de Canarische eilanden en meer specifiek Tenerife. Via de botanische tuin starten we met onze wandeling naar Fortaleze, een unieke rotswand die is overgebleven van de randbergen rond de krater op de noordkant van Tenerife. Het is een prachtige route, mede ook door allerlei bloeiende struiken in combinatie met een voortdurend uitzicht op de Teide.
Als we rond half vier terug zijn rammelen we inmiddels van de honger. Eerst dus een restaurant scoren, wat eten en dan vervolgen we onze weg om de Teide via de TF 21 en TF 38. Op deze route zie je goed hoe ook het landschap om de Teide voortdurend verandert. Het blijft allemaal ongelofelijk prachtig.
Even na zessen zijn we weer bij ons appartement. Een lange maar prachtige dag!

1Donderdag 20 april 2023

Vandaag weer even wat gas terug en in de relaxstand. Wat lezen, zwemmen en aan het einde van de middag zijn we naar het vissersdorpje La Caleta gegaan.
Playa La CaletaPlaya La CaletaRestaurante La CaletaIn La Caleta gooien mannen nog hun lijnen in het water, porren met haken inktvissen uit het rif en als ze uitvaren is dat met kleine bootjes. Hier is dus nog dagverse vis te krijgen. Het plaatsje is nog redelijk authentiek en totaal anders als in het een paar kilometer verderop gelegen Costa Adeje. We maken een wandeling langs de kust door het dorpje en eten heerlijk verse vis bij restaurants La Caleta.

1Vrijdag 21 april 2023

Plaza de EspañaAuditorio de TenerifeAuditorio de TenerifeVandaag op naar de hoofdstad van Tenerife Santa Cruz. We parkeren de auto bij het het royaal aangelegde en in zee geschoven concertgebouw het Auditorio de Tenerife en het Parque Maritimo Cesar Manrique met de zee-zwembaden.
Het Auditorio ziet eruit als een enorme witte golf, ontworpen door de bekende architect Santiago Ca lavatorial. Na om dit immense gebouw heen gelopen te zijn wandelen we via het busstation naar de centrale markt Mercado de Nuestra Señora de Africa. Een grote gezellige deels ondergrondse markt met o.a veel vis, bloemen vlees.

La Lucha Fabrica de tabacosPer AdrianoMercado Ntra. Señora de ÁfricaVia kleine pleinen stadsparken met prachtige fonteinen komen we bij het 6 ha grote Parque Municipal García Sanabria.

Paseo de Bambú

Paseo de BambúPaseo de BambúHet is een grote openbare botanische tuin, waar talloze moderne sculpturen staan. Aan de Oostelijke ingang staat een grote bloemenklok. Een prachtig park om doorheen te wandelen en te verblijven. We doorkruisen de stad verder met telkens prachtige pleinen, marmeren sculpturen, prachtige oude gebouwen, fonteinen en veelal autovrij wat een enorme rust cre ëert over de stad. Na een uur of vier, vijf door de stad geslenterd te hebben zijn we weer terug bij onze startplaats. Santa Cruz is een prachtige stad en zeker de moeite waard om te bezoeken.

1Zaterdag 22 april 2023

Restaurante EuropaNog echt vermoeid van een dag slenteren door de stad besluiten we vandaag lekker bij het appartement en zwembad te blijven. Heerlijk, bijna driekwart boek uitgelezen.
In de avond maar weer eens naar de boulevard en we eten heerlijk in het zonnetje aan zee. Lekker relaxed dagje.

1Zondag 23 april 2023

In de ochtend maken we een wandeling langs de kust, nu richting Costa Adeje.
Freebird 15 Freebird 15 calderón tropicalcalderón tropicalRond de middag worden we opgehaald voor onze tocht met een catamaran om walvissen en dolfijnen te spotten. We stappen aan boord van de Freebird 15 en nestelen ons op onze luxe ligbedden. Van het soort waar je nooit meer uit komt. Ze liggen heerlijk. Manoeuvreren op dat voordek blijkt later is ook een kunst op al die gevlochten netten.
We varen eerst een stuk richting La Gomera waar we na enige tijd een best grote groep walvissen spotten. Het zijn grienden, lokaal gekend onder de naam calderón tropical is de soort die het best gedijt in de oceaan rond de Canarische Eilanden. Rond Tenerife houden deze sociale en bijna humane zoogdieren zich vooral op in het diep tussen het westen van Tenerife en de oostkust van La Gomera. Mooie beesten.
Freebird 15 Freebird 15 Van hier uit varen we verder naar de Los Gigantes, naar Masca beach. De plek waar de Masca trail eindigt. Bijna niet te doen als je de kloof inkijkt. Van hier uit varen we geleidelijk, relaxed op onze ligbedden terug naar de haven van Puerto Colon. Helaas zien we geen dolfijnen.

1Maandag 24 april 2023

Llano de Ucanca Vista Point La Ruleta Vista Point
La Ruleta Vista Point La Ruleta Vista Point

La Ruleta Vista PointOverdag rustig aan gedaan en de auto ingeleverd.

Om half 4 worden we opgehaald voor de Teide by night excursie. Opnieuw gaan we deze vakantie richting de Teide en ook nu blijft het landschap nog telkens nieuwe gezichten opleveren. Onze gids is een Vlaming die onderweg veel vertelt over de vulkanen, Tenerife blijkt er meer dan 50 te hebben, de verschillende soorten gesteenten, de vegetatie. Een enorme kenner van het gebied. We maken diverse tussenstops en een korte toiletstop bij Chio waar we een barraquito drinken. Een koffie met de likeur 43 er in verwerkt.

Voor we aan de zonsondergang beginnen hebben we eerst nog een 3 gangen diner bij Papillon, een restaurant waar we eerder deze week ook al eens geluncht hebben. We rijden hierna naar de noordingang van het park en wachten daar met een glaasje cava op de zonsondergang. Wat een mooi spektakel. Geleidelijk aan veranderen de kleuren naar diep rood met onder ons een enorm wit wolkendek. Een mooi contrast.
Als het bijna donker is gaan we eerst weer terug naar Papillon voor een toiletstop en warme chocolademelk. Als de zon weg is koelt het op die hoogte behoorlijk af.
Zonsondergang bij de Teide; Mirador de El Corral del NiñoZonsondergang bij de Teide; Mirador de El Corral del NiñoZonsondergang bij de Teide; Mirador de El Corral del NiñoWe vervolgen ons avontuur naar vier mega telescopen om naar de sterren en de maan te kijken. Ook machtig om te zien, zeker al de kraters op de maan. Is helaas niet op foto vast te leggen.
Vervolgens geeft onze gids informatie over de sterren en planeten die we zien. Wat een kennis en ze zijn goed zichtbaar. Maar het wordt kouder en kouder en op het laatst slaan we de informatie niet meer echt op. In het aardedonker zakken we hierna met de bus weer af naar de bewoonde wereld. Rond half 1 ‘s nachts worden we weer gedropt bij ons appartement. De hele tocht was absoluut de moeite waard.
Sterren bekijken bij La Ruleta Vista PointSterren bekijken bij La Ruleta Vista Point

1Dinsdag 25 april 2023

Coral Dreams Time to SmileAl weer onze laatste dag op Tenerife. Nog een dagje heerlijk genieten van het zonnetje, de warmte, een glaasje sangria, heerlijke tonijn eten aan de kust. Dit is ongeveer hoe de dag er uit heeft gezien, kortom lekker relaxen!
Morgen naar de kou, komende nacht zelfs nog vorst in Nederland begrijp ik, brrrr……

1Woensdag 26 april 2023

Terugvlucht TUI-flyGeen vroege start gelukkig. Om negen uur richting luchthaven waar we met een vertraging van ruim een half uur om kwart over 2 richting Eindhoven vliegen. Dit keer met een pilote. Na een vier uurtjes landen we na een rustige vlucht weer veilig op Eindhoven Airport.
We kijken terug op een mooie actieve vakantie. Vooral NP de Teide blijft fascineren