Barcelona (Spanje)

Donderdag 10 oktober 1996
Vanmorgen in aller vroegte, 05.30 uur, opgestaan om op tijd op Schiphol aan te komen. De vlucht was om 08.15, gelukkig maar één uur van te voren inchecken. Eerst de auto parkeren op 'lang parkeren' om vervolgens met de pendelbus naar de terminal te worden gebracht. Pa, ma en ik waren wat vroeg, want we hadden onderweg geen oponthoud gehad. Edwine en Peter zouden met de trein vanuit Rotterdam komen, en kwamen iets later. Met z'n vijven dus de 'boarding cards' ophalen.
Het vliegtuig startte op tijd. Het was mooi helder, dus duurde het wat langer voordat we boven de bewolking kwamen. Hiervandaan een prachtig uitzicht over Schiphol en omgeving. Ook boven de bewolking een schitterend uitzicht over de deken. Hier boven was ook een regenboog die een gehele cirkelbaan beschreef. Boven de PyreneeenPyreneeën een prachtig uitzicht. De bergtoppen met sneeuw staken boven het wolkenpakket uit en hielden de bewolking verder tegen. De landing werd hierna al snel ingezet. Via een draai boven de Middellandse zee landden we op het vliegveld van Barcelona.
Met een bus die rechtstreeks naar Plaça de Catalunya reed, kwamen we om 11.30 uur bij Hotel Regina aan. Één kamer was al vrij gegeven, zodat we daar eerst maar naartoe zijn gegaan. Een half uur later kwam ook de andere kamer tot onze beschikking. Het derde, bijgezette, bed was wat aan de korte kant en werd daarom dus afwisselend benut door pa en ma.
De middag zouden we benutten om de gotische wijk te bekijken. Via Plaça de Catalunya en de Ramblas kwamen we in Barri Gòtico, de gotische wijk. Op een plein voor de Kathedraal waren diverse kraampjes met rommel. Achter de Kathedraal waren diverse kleine straatjes die door de gotische wijk liepen. Via deze straatjes kwamen we bij het Picasso Museum alwaar ik met mijn CJP korting kreeg, wat wel waker gebeurde. Ik ben niet zo'n fanatieke museumganger zodat ik als eerste bij de uitgang op de rest zat te wachten.
Placa ReialEerst even wat drinken op een terrasje op een binnenplaatsje. Hier was een glasheldere spiegel opgesteld waar je, wanneer je niet goed uitkeek, zo naar binnen zou stappen. Via de straatjes waar muzikanten speelden, muziek klonk goed in deze straatjes, kwamen we bij een andere kerk, Santa Maria del Mar. Hier vlakbij de kaart gepost voor oma.
Nu de avond naderde en het merendeel van de groep toch moe begon te worden zouden we via de Ramblas weer terug naar het hotel gegaan. Onderweg kwamen we nog langs Plaça Reial, een leuk plein naast de Ramblas, alwaar we nog even gezeten hebben. Aan de overkant in de straat was Palau Güell, schoorstenen van Gaudí.
's Avonds om ongeveer negen uur gingen we eten beneden in het hotel, om daarna gelijk door te kunnen stomen naar bed. Van slapen kwam niet veel, want er werd flink gezaagd.
Vrijdag 11 oktober 1996
Sagrada FamiliaSagrada FamiliaSagrada FamiliaVanmorgen na het ontbijt de metro naar Sagrada Família genomen. Dit bouwwerk kon je ook van binnen bekijken, wat we natuurlijk gedaan hebben. Ik ging met Edwine en Peter, en pa en ma gingen samen. Via de achterzijde, alwaar het nieuwe gedeelte zich bevond, zijn we naar binnen gegaan. Met de lift eerst omhoog om de nieuwe torens te beklimmen. Boven in de torens een mooi uitzicht, dus dat betekent foto's maken! Bij Peter liep dit niet zo goed af, hij hield hier een gebroken rib aan over. Aan de overkant zagen we ma geheel alleen op een brug tussen twee torens van het oude gedeelte. Pa bleek beneden te wachten omdat hij last van z'n hoogtevrees kreeg.
Edwine en ik hebben vervolgens nog het oude gedeelte beklommen, Peter bleef beneden, om hiervandaan ook foto's te nemen en tevens te videoen. Beneden in de kelder nog de bouw gevolgd via foto's en maquettes. Ook werden er dia's vertoond over de bezienswaardigheden van Gaudí in Barcelona.
Na dit bezoek stond tevens Parc Güell gepland, maar vanwege de tijd hebben wij dit maar verschoven naar morgen, wel hebben we in de buurt uitgebreid gegeten. Als alternatief hebben we nu andere kleinere gebouwen van Gaudí bekeken als Casa Vicens en Casa MilaCasa MilaCasa Milà. In dit laatste pand zijn we ook binnen geweest. Een mooie vormgeving binnen in het gebouw en buiten op het dak.
Terug naar hotel om even uit te zakken. Het plan voor vanavond was om Sagrada Família in verlichte stijl te bekijken. Peter bleef in het hotel achter. Met z'n vieren ditmaal dus de metro in. Inderdaad een mooi gezicht. Snel wat foto's getracht te schieten, want het begon jammer genoeg te regenen.

Zaterdag 12 oktober 1996

Parc Guell
Casa Batllo
Vannacht wat beter geslapen, er was geen gesnurk. Na een uitgebreid ontbijt in het hotel met de bus vanaf Plaça de Catalunya naar Parc Güell. Een park dat ontworpen is door Gaudí. Helaas hadden we geen plattegrond van het park, zodat we begonnen om de verkeerde kant op te lopen. Door wat rond te lopen kwamen we tot slot toch bij "het terras" dat omsloten werd door een "mozaïek-muurtje". Hierbij waren ook meerdere gebouwen en bouwsel te vinden. Jammer dat de zon wat vaker achter de bewolking ging zitten. Na hier alles rustig bekeken te hebben zijn we na het nuttigen van een broodje met de bus en metro naar Plaça d'Espanya gegaan.
Parc GuellParc GuellHier in de buurt zou het Parc de Jaon Miró zich bevinden. Hier was weinig aan zodat we naar het Olympisch gedeelte van Barcelona zijn gelopen, Olympisch Barcelona Montjuïc. Dit bevond zich op een heuvel die beklommen kon worden met een aantal wel- en niet-werkende roltrappen. Nog even in het atletiek-stadion geweest, er was ook hier niet veel aan, maar wel leuk om er eens geweest te zijn. Naar beneden zijn we met de bus gegaan.
's Avonds ben ik alleen op pad gegaan. Ik was wat misselijk en had niet zo'n trek in een hele maaltijd. Ik heb toen de Ramblas richting haven genomen. Lekker druk met diverse stalletje en bezigheden. Het Columbus Monument, vlakbij de haven was mooi verlicht. In het water waren veel vissen in het licht van de schijnwerpers te zien.
Terug ben ik nog via Plaça de Catalunya naar Casa Batlló gelopen, wat ook mooi verlicht bleek te zijn. Dit hadden we overdag al gezien op diverse aanzichtskaarten. Terug naar het hotel gegaan en even TV gekeken.
Zondag 13 oktober 1996
Vanmorgen zouden we naar de naar de haven gaan, hetzelfde als ik gisteren al gedaan had. Dus via Plaça de Catalunya naar de Ramblas. Nog even gekeken bij Plaça Reial, omdat ma hier nog geen foto van gemaakt had. Dit keer was er een muntenmarkt of -ruilbeurs aanwezig. Ook nog even bij Palau Güell gekeken om vervolgens de Ramblas verder richting haven te nemen. Hier nog even door de winkelpassage gelopen alvorens rond de haven naar Barcelonetta te lopen.
Dwars door de smalle straatje van Barcelonetta weer richting de kust van de Middellandse Zee. Ik ben ook nog even op het strand geweest om m'n zonnebril, die vanaf de boulevard gevallen was, op te halen. langs het strand naar de Olympische Haven gelopen. Hiervandaan was ook Sagrada Família nog te zien.
Terug naar de haven om daar te gaan eten. Voor de familie een visschotel en voor mij normaal vlees. Het was nog lekker weer dus we zaten lekker onder een grote parasol alvorens het enorm begon te plenzen. Gelukkig zaten wij vrij droog, terwijl anderen geheel het terras moesten ontvluchten om droog te blijven. Jammer genoeg bleef het regenen. Terug naar het hotel gelopen via de Ramblas alwaar ik nog een T-shirt van Barcelona gekocht heb.
's Avonds klaarde het toch op zodat we nog naar Màgica, waterspelen met fonteinen bij Plaça d'Espanya, zijn gegaan. Het spektakel zou om 21.00 beginnen, maar helaas, er kwam alleen water uit de hemel vallen. We zijn toen maar met de metro terug naar Plaça de Catalunya gegaan om nog ergens een hapje te eten.
Maandag 14 oktober 1996

Casa BatlloVandaag was het dan al zover, terug naar Nederland. We hadden een wat latere vlucht, zodat we tenminste nog wat aan deze dag zouden hebben. Eerst tassen en koffers pakken om na het ontbijt eerst naar Casa Batlló te gaan om nog wat foto's te maken. We konden tevens dit pand van binnen bekijken, maar konden niet boven op het dak komen.
Inmiddels begon het weer te gieten zodat we weer naar het hotel zijn gegaan. Hier maar wachten totdat we met de bus naar het vliegveld zouden gaan.
Snel lopen met bagage naar Plaça de Catalunya om daar de bus rechtstreeks te pakken. We konden gelijk instappen, dus dat kwam goed uit. Alles verliep vlekkeloos, alleen bleek het vliegtuig waar wij mee zouden vliegen nog niet binnen was.
De wachtruimte van de vertrekhal had een glazen wand, zodat alles goed kon worden gevolgd. Het landen, lossen, tanken en laden van het inmiddels aangekomen vliegtuig. Met ongeveer een uur vertraging vertrokken we richting Nederland, alwaar het weer op dit ogenblik beter was. Na een kleine twee uur kwamen we op Schiphol aan alwaar de piloot aardig de sokken erin zette tijdens het taxiën.
Edwine en Peter zouden terug weer met de trein gaan, terwijl wij de pendelbus naar de auto namen.