Sevilla (Spanje)

Vrijdag 01 april 2022

We hebben in Nederland genoten van een prachtige zonnige en warme maand maart. De start van april kent in deze een enorme kentering. Code geel met plaatselijk behoorlijk wat sneeuwval. Precies het moment om even de warmte op te zoeken. Dat doen we met een vijfdaagse trip naar Sevilla.
Ons vertrek vanaf Eindhoven kent een uur vertraging, het wordt uiteindelijk half 9, vanwege het sneeuwvrij maken van de vleugels van de vliegtuigen.
Na een rustige vlucht landen we rond 11 uur op de luchthaven van Sevilla, San Pablo. De warmte komt ons tegemoet als we de vliegtuig trappen afdalen. Eerst onze handbagage opgepikt en vervolgens langs de medische security check waar onze Spain Travel Health pass gescand wordt.
In tegenstelling tot Nederland heeft Spanje ook nog de mondkapjes plicht in openbare ruimtes. Met de bus rijden we in een kleine drie kwartier naar het centrum van Sevilla. Nog eens 6 minuutjes lopen en dan zijn we in ons hotel voor de komende dagen. Hotel Inglaterra aan het Plaza Nuevo. Gelukkig is de kamer al beschikbaar.
Een luxe, stijlvol hotel met een dakterras. We bergen onze spulletjes even op en gaan op pad.
Via het rechthoekige, met palmbomen en bankjes omzoomde Plaza Nueva met in het midden het ruiterstandbeeld van Ferdinand lll die Sevilla op de Moren heroverde, lopen we op de Avendade la Constitution richting de Cathedral de Sevilla. Maar eerst even lunchen.

We schuiven aan op het terras van Genova en genieten in het zonnetje van overheerlijke tapas. Daarna richting de Catedral de Sevilla. Wat een inmens prachtig gotisch bouwwerk. We raken niet uitgekeken en dan hebben we er alle nog maar omheen gelopen. Binnen gaan we het 83 bij 126 meter brede gebouw bekijken als het de komende dagen wat minder weer wordt.
Ook het tegenover gelegen Reales Alcazares de Sevilla staat voor een mindere weerdag op het programma.Via het plein Puerta de Jerez met zijn mooie fontein, en Jardines de Cristina lopen we richting de rivier Guadalquivir naar het Torro del Oro waar het scheepvaartmuseum is gevestigd.
Geleidelijk aan wandelen we weer terug richting het centrum. Bij Agua Y Vida, in de wijk Agua drinken we onze eerste glaasje sangria.
Dolend hierna door wat smalle straatjes met gezellige terrasjes in het verlengde van de kathedraal besluiten we toch maar weer eens richting hotel te gaan. De beentjes beginnen we te voelen.
We hebben nog 4 dagen maar de eerste indruk was overweldigend vandaag. Wat een mooie stad. Uitgebreid in bad gelegen en in slaap gevallen. Ja half 4 het bedje uit hakt er toch in . We eten vanavond in het tapas restaurant van het hotel, Seis. Paar glaasjes wijn erbij en toen gingen de lampen echt uit even na tienen.

1Zaterdag 02 april 2022

Als een blok geslapen in een overheerlijk bed. Tegen achten worden we wakker met een heerlijk zonnetje. Uitgebreid ontbeten en daarna weer op pad.

Als eerste wandelen we naar Metropol Parasol. In een stad waar je het een na het andere historische pareltje vindt is deze moderne houten constructie echt iets anders. Ontworpen door de Duitse architect Jürgen Mayer die werkt op het snijvlak van beeldende kunst, design en architectuur.
We nemen de lift naar El Mirador voor een wandeling over de pasarela een 250 meter lange loopbrug en met een prachtig uitzicht over de stad.

Ons volgende pareltje is Plaza de Toros. Een van de meest bezochte monumenten van Sevilla. Jaarlijks worden er nog zo’n veertig stierengevechten gehouden. Het seizoen begint op eerste Paasdag met het voorlezen van de Pregan Taurino (stierenvechtersproclamatie) en het eindigt in oktober. Het gebouw is prachtig met laat barokke elementen. Het is de grootste en belangrijkste arena in Spanje. Zittend op een van de banken in de arena laten we de grootsheid van dit alles op ons inwerken.

Na dit bezoek wandelen we langs de rivier, Guadalquivir, zuidwaarts en genieten even op het terras in het zonnetje van een drankje voor we richting het indrukwekkende en monumentale Plaza de España gaan.
Het grote majestueuze plein is met kanaal en daaraan het paviljoen een van de iconen van de stad. We worden overweldigd door de afmetingen en de overdadigheid van de architectuur. Het halve maanvormige plein heeft een doorsnee van 200 meter. Er loopt een kanaal overheen met vier bruggen die zijn gedecoreerd met azulejo's (siertegels).
De bruggen leiden naar het hart van het plein waar een grote fontein staat. Onder de galerij zijn nissen met azulejo's en tegeltableaus die alle Spaanse provincies verbeelden.

Het palviljoen bestaat uit een lange galerij van okerkleurige bakstenen met sierlijke bogen en twee hoge torens aan weerszijden. We raken hier niet uitgekeken en ja we hebben ook weer veel te veel foto’s gemaakt.
We maken aansluitend ook nog een wandeling door het mooie park Maria Luisa en besluiten dan geleidelijk aan weer richting hotel te lopen. We eten onderweg nog een broodje en zoeken aansluitend het dakterras op van ons hotel waar we nog heerlijk nagenieten van het zonnetje onder het genot van een glas sangria.
Wat een top dag weer, al denken mijn voeten en benen daar wat anders over. Toch een kleine 15 km gelopen vandaag.
In de avond heerlijk sushi gegeten bij Sibuya, een aanrader !

1Zondag 03 april 2022

Een rustige start op de zondagochtend. Eerst reserveren we online kaartjes voor Real Alcázar voor 12.00 uur vandaag.
Na het ontbijt wandelen we een rondje in de omgeving van Real Alcázar en om de enorme kasteelmuren. Na een korte tijd in de rij te hebben gestaan beginnen we op de geplande tijd aan ons bezoek en lopen we door de poorten om de rijkdom en de weelde van dit paleis in Mudejarstijl te bewonderen. Schitterende patio’s, een duizingwekkelende koepel van verguld houtwerk, azulejo's en de prachtige tuinen en ondergrondse baden zijn een paar van de vele bezienswaardigheden.
In het hart van het paleis ligt de patio de las Doncellas. Het stucwerk is zo verfijnd dat het wel van kant lijkt. Ook de paleistuinen zijn sprookjesachtig mooi met elementen uit de Moorse overheersing, middeleeuwen, renaissance barok en rococo. We wandelen er een kleine drie uurtjes rond en lunchen in het restaurant van de kasteeltuin onder het genot van nog steeds een heerlijk zonnetje.

Na ons bezoek aan Real Alcázar vinden we dat we wel weer een sangria verdiend hebben en we belanden weer op ons terrasje van de eerste dag, Agua Y Vida. Een lekker beschut plekje, uit de wind en in het zonnetje.
In de avond gegeten bij Comer de Tapas en Sevilla Sala. Het eten was goed, de ambiance wat minder.

1Maandag 04 april 2022

Vandaag gaan we het noordelijke, wat minder bekende en meer alternatieve deel van Sevilla ontdekken, met ook weer talloze kerkjes en stadspaleizen met allemaal hun eigen bouwstijl en verhaal. Jarenlang is dit een verwaarloosd gedeelte van de stad geweest tot de bouw van het avantgardistische Metropol Parasol. Sindsdien is de wijk getransformeerd in een hotspot voor bohemian en multicultureel Sevilla. Dit is ook het vertrekpunt van onze wandeling.
In het noorden staat nog een gedeelte van de stadsmuur met daar achter het Andalusische Parlement, oorspronkelijk gebouwd als stadsziekenhuis.
Verder dolend door de straatjes belanden we op het grote plein Almeda de Hercules en drinken daar een espresso. Vroeger een onveilige tippelzone maar in 2006 grondig onder handen genomen en nu een populair plein met bohemienachtige sfeer.
We besluiten ook nog even de rivier over te steken naar de kleurrijke wijk Triana waar we een bezoekje brengen Ceramica Santa Ana.
Triana was de wijk van vissers, zeelui en pottenbakkers, maar ook van flamencozangers, stierenvechters en zigeuners. Het is ook het centrum van de azulejos. De keramische tegels met decoratie worden hier al eeuwen gemaakt voor de paleizen aan de overkant, maar Triana is zelf ook rijkelijk bedeeld met azulejos. Kortom een wijk met een gezellig sfeertje.
Inmiddels weer bijna 14 km in de benen besluiten we terug te gaan naar het hotel en belanden we op het dakterras met jawel, een sangria!
In de avond eten we in t straatje achter de Catedral de Sevilla bij Café Santa Marta en ja nog maar een keer tapa’s.
Op de terugweg naar het hotel maken we foto’s van de prachtig verlichte Cathedral en trakteren ons zelf op een Italiaans ijsje.

1Dinsdag 05 april 2022

Zoals de weersvoorspellingen al lieten zien is het vandaag zwaar bewolkt en af en toe valt er een drupje regen. Dus perfect om de Catedral de Sevilla van binnen te gaan bekijken en de Giralda te beklimmen.

On line reserveren we kaarten voor rond het middaguur. De kathedraal is gigantisch, gebouwd als hallenkerk, met vijf schepen waarvan het middenschip breder en hoger is als de anderen. Alleen de Sint Pietersbasiliek in Rome en de St Pauls Cathedral in Londen zijn groter.
Bij binnenkomst vallen de bovenmenselijke afmetingen dan ook onmiddellijk op. Vele glasschilderingen, altaarstukken, grafmonumenten schilderijen en meesterlijke houtsnijwerken, maar ook het prachtige praalgraf van Columbus, met zijn stoffelijke resten er in maken indruk.
Het gouden hoogaltaar in de hoofdkatern is zeer indrukwekkend en het grootste retabel ter wereld. Het verbeeld in 44 scčnes het leven van Christus en de maagd Maria in houtsnijwerk. Ook Sale Capitular, de kapittelzaal, heeft een prachtige ovale koepel met in het midden de Onbevlekte Ontvangenis van Bartolome Esteban Murillo.
Hierna is de beklimming van de Giralda aan de beurt. Deze voormalige minaret is 98 meter hoog en kent geen trap maar een helling. Eenmaal boven hebben we een fantastisch uitzicht over Sevilla en boven ons bungelen 25 klokken.

We verlaten de kathedraal via een prachtige binnenplaats met sinaasappelbomen. Aansluitend bezoeken we ook nog Iglesia de Salvador de tweede grootste kerk van Sevilla. Wat een pracht en praal met al die vergulde houtsnedes en een altaarstuk met gedetailleerde afbeeldingen van een ongelofelijke schoonheid. Echt een juweeltje deze kerk van binnen.
Geleidelijk aan moeten we ons helaas toch gaan voorbereiden op onze terugreis. We eten nog een hapje en halen onze bagage op in het hotel om vervolgens richting busstation te wandelen. Gelukkig is het droog.
In een kleine drie kwartier zijn we weer op de luchthaven van Sevilla. We vertrekken op tijd en mogen om welke reden dan ook onze mondkapjes af doen in het vliegtuig!
Na een rustige vlucht landen we om half 11 in de avond weer op Nederlandse bodem. Wat een gave stad Sevilla. We hebben erg genoten !