Rome (Italië)

Zaterdag 01 september 2012

Het is een relaxte aanloop richting ons vertrek naar Rome, aan het einde van de middag, met Ryanair vanaf Eindhoven. Van huis uit maar iets meer als twintig minuutjes rijden, super! Tegen zevenen in de avond landen we op Rome Ciampino, waar we een korte transfer krijgen naar het autoverhuurbedrijf.
Onze sta-caravanIn onze Fiat Punto rijden we vervolgens via de randweg van Rome richting onze verblijfsplaats voor de komende twee weken, camping Fabulous. Hier hebben we een stacaravan geboekt. Vanuit deze camping kunnen we met bus, metro binnen 25 minuutjes in hartje Rome komen. Dankzij het nodige voorbereidingswerk van Jeroen vinden we, ondanks dat het inmiddels donker is, redelijk makkelijk de camping. We hebben een mooie stacaravan onder de pijnbomen. Snel de spullen binnen gezet en onder het genot van een wijntje en een heerlijk temperatuurtje op het buitenterras genoten van een heerlijke pizza!

Zondag 02 september 2012

Na het ontbijt eerst wat de camping verkennen. We willen vandaag nog wat relaxen. In tegenstelling tot gisteren is het vrij bewolkt en rond de middag gaat het dan ook regenen. Na wat zoeken vinden we aan de rand van Rome een overdekt shopping center, waar we onze boodschappen doen voor de komende tijd. Maar dan terug! We hebben meer als anderhalf uur rond gereden alvorens we weer de camping bereiken! Veel opritten, maar geen afslagen. Allerlei parallelwegen, beperkte bewijzering. Kortom we dolen wat rond. Het positieve is dat het bij terugkomst nagenoeg weer droog is en we brengen de rest van de dag door op ons terras. De temperatuur is nog steeds heerlijk.

Maandag 03 september 2012

Spaanse trappenHeel de nacht is de regen met bakken uit de lucht komen vallen, maar in de ochtend gelukkig weer een strakblauwe hemel met een heerlijk zonnetje. Allereerst met een bezem de ontstane “waterzakken” uit het zeil van de overkapping van het terras geveegd.
Om tien uur vertrekken we met bus en metro voor ons eerste dagje Rome. We besluiten de eerste wandeling te doen uit het boekje 100% Rome, met als extra toevoeging de Spaanse trappen. Op deze plek starten we dan ook. Deze in de 18e eeuw gebouwde 138 treden tellende trappen verbindt de aan het einde gelegen Franse kerk Trinita dei Monti met de rest van de stad. Voor de Spaanse trappen staat de Fontana della Barcaccia. TrevifonteinTrevifonteinEen ontwerp van vader en zoon Bernini. Uiteraard hebben ook wij zittend op de trappen genoten van het zonnetje en alle activiteiten om ons heen.
Via het Piazza Barberini, met de Tritonfontein, beklimmen we de Via delle Quattro Fontane, met op het eind op het kruispunt inderdaad op elke hoek een prachtige fontein. Via het Piazza Quirinale, met een mooi uitzicht over Rome en de koepel van de Sint Pieter en met het presidentiële paleis aan onze voeten, dalen we de trappen af naar de Trevifontein.
Van een eerder bezoek aan Rome kan ik me herinneren dat het hier mega druk was en dus ook nu weer. Bij deze wereldberoemde fontein zie je Neptunus tussen de godin van de overvloed links en die van Gezondheid rechts. De legende gaat dat als je met je rug naar de fontein toe een muntje met je rechterhand over je linkerschouder in de fontein gooit, je ooit eens terug zult komen in Rome! Verassend is wel dat er toch water in de Trevifontein aanwezig is. Ruim een week geleden is het helemaal droog gelegd i.v.m. reparatiewerkzaamheden nadat er stukken van de 250 jaar oude fontein af vielen. Het linkergedeelte van de fontein is dan ook deels afgedekt met een plastic doek. Ook zijn met het droogleggen de vele muntjes verwijderd.
PantheonPantheonWe lunchen vervolgens op een van de nabij gelegen gezellige terrasjes. Opvallend is dat een colaatje net zo duur is als een glas wijn.
Hierna vervolgen we onze wandeling met een bezoek aan de Basilica di Santa Maria sopra Minerva op het Piazza della Minerva. Binnen vind je een overweldigende hoeveelheid fresco’s, bladgoud en marmer. Via wat smalle pittoreske straatjes bereiken we dan het indrukwekkende Pantheon. Gebouwd in 118-128 na Christus. De koepel, symbool voor de hemel, vormt een perfecte cirkel: 43,3 meter van muur tot muur en van de vloer tot het plafond. De muren zijn 6 meter dik en de enige lichtbron is het “oog” bovenin dat open is. Vanuit het Pantheon maken we nog een kort uitstapje naar de rivier de Tiber en genieten we vanaf de brug van het uitzicht op de St. Pieter.
Op een terrasje even in het zonnetje met een lekker wijntje. We verblijven vervolgens tot na zonsondergang in Rome, eten daar wat en bezoeken opnieuw de nu verlichte Trevifontein. Ook in de avond nog een druk bezochte plek.

Dinsdag 04 september 2012

De verjaardag van Jeroen! Halverwege de nacht is het weer enorm gaan regenen en het houdt ook overdag niet meer op. Ongelooflijk wat er op een dag naar beneden kan komen en er rest ons niet veel anders als deze dag al lezend door te brengen in de caravan. Om deze dag toch nog een klein beetje een feestelijk tintje te geven gaan we in de avond, met de plu, lekker eten in het restaurant. Al met al balen maar het is niet anders!

Woensdag 05 september 2012
Vaticaans museumVaticaans museumVaticaans museumDe wekker op half zeven gezet. Volgens de weersvoorspellingen is het vandaag droog maar wel bewolkt. Een ideaal dagje voor het Vaticaan vinden wij. We staan dan ook al om half negen in de rij voor het Vaticaans museum.
Vaticaans museum Sixtijnse kapel
Sixtijnse kapel De  bekende trap
Om negen uur gaat het open en binnen een kwartiertje passeren we de ingang. We verblijven er uiteindelijk vier uurtjes. Zien prachtige wandtapijten, beeldhouwwerken, mozaïeken, sarcofagen, maar absolute hoogtepunten zijn toch wel de Rafaelzalen en de Sixtijnse kapel. Prachtige beschilderde wanden en plafonds. In de Sixtijnse kapel zien we op de altaarmuur het door Michelangelo geschilderde “Laatste Oordeel”.
Na een enorm dure lunch, €33, - voor twee watertjes en twee sandwiches, wandelen we richting het Sint Pietersplein. Inmiddels schijnt er een heerlijk zonnetje. De rij voor de Sint Pieters basiliek is gelukkig ook vrij kort, dus we vinden ruim de tijd om de belangrijkste kerk van het rooms katholieke geloof, ontworpen door St.PieterskerkSt.PieterskerkUitzicht vanaf de koepelBeelden op de St.PieterBramane, Rafael en Michelangelo en gedecoreerd door Bernini, te bezoeken. Een gigantische basiliek van 222 meter lang en een hoogte van 138 meter. Bernini ontwierp de meeste decoraties maar er zijn ook prachtige kunstwerken van Michelangelo.Na ruim vijfhonderd treden, via een steeds smaller wordende trap bereiken we de Koepel van de Sint Pieter en hebben we een prachtig uitzicht op het plein en de omgeving. Het is inmiddels tegen zessen in de middag en we besluiten terug te gaan naar de camping. Een perfect, “droog” dagje Rome.

Donderdag 06 september 2012
Vanaf nu gaan we weer stabiel nazomer weer tegemoet. Zonnig en een graad of 30-32. In de ochtend dan ook heerlijk wat lezend bij het zwembad vertoeft.
Burcht Theater
Ostia Antica Ostia Antica
Na de middag met de auto naar het oude Ostia [Ostia Antica]. Deze plek geeft een goed beeld van het leven in een oude Romeinse stad. Op haar hoogtepunt telde deze stad 100.000 inwoners, maar na de verzanding van de Tiber, betekende dat ook snel het einde van de havenstad. Ook al heeft deze plaats eeuwenlang onder het zand bedolven gelegen, de stad  is heel goed bewaard gebleven. Met gemak herken je de mooie hoofdstraat Decumanus Maximus, zien we meerdere  openbare badplaatsen en een prachtig theater, met er achter het plein van de gilden. Vloermozaieken geven aan wat de handel is geweest in deze havenstad. Olifanten voor de gladiatorenspelen in het Colosseum in Rome, graanschepen en vissen zijn enkele veel terugkerende motieven. Achter de hoofdstraat vinden we de alleen staande woningen [domi] voor de rijken en appartementgebouwen [insula] voor de anderen. Vooral deze laatste zijn erg goed bewaard gebleven, met op de begane grond meestal een handelsruimte/winkel. Op de eerste verdieping dan appartementen zonder en op de tweede verdieping met balkon. Een mooi voorbeeld hiervan is nog de Casa di Diana met er tegenover het Thermopolium, een oude bar, met op een vage fresco de prijs van eieren fruit en boter. Ook de marmeren toonbank staat er nog. Verder zien we nog een wasserij, bakkerij, brandweerkazerne, graanpakhuizen. Dus met een beetje fantasie kunnen we ons nog een redelijk beeld vormen van het leven in deze stad zo’n 2000 jaar geleden.
Bij terugkomst op de camping voor het eerst de bbq aan gestoken. Het is een ongekend mooie avond, dus we zijn dan ook lekker tot ruim na middernacht buiten.

Vrijdag 07 september 2012

CampingzwembadCampingzwembadEen complete relaxdag! Wat zonnen,zwemmen,lezen en boodschappen doen. Ook hebben we via internet bij www.fietseninrome.nl, voor a.s. zondag een zes uur durende fietstocht geboekt. De Via Appia tour.

Zaterdag 08 september 2012

Vandaag een combi van twee wandelingen. Uit de 100% Rome gids de wandeling Vaticaan Piazza Nevona en uit de Marco Polo gids : Romantiek, Trastevere, Gianicolo en de Tiber.
St.PieterspleinSt.PieterspleinSt.PieterspleinMet een strakblauwe hemel starten we bij het Vaticaan op het Sint Pietersplein. Het Vaticaan, een stadsstaat met minder dan duizend inwoners, met een eigen apotheek, postbedrijf en politiekorps [de Zwitserse Garde] is het land met het minste aantal inwoners ter wereld. Ook vandaag wemelt het weer van de toeristen en richting het weekend zien we ook meer religieuzen. De zuilengang op het Piazza San Pietro is het meesterwerk van Bernini. De obelisk in het midden van het plein is hier het oudste monument. Het werd in 36 na Chr. Van Egypte naar Rome gebracht en het doet dienst als zonnewijzer.
Beeld bij paleis v.JustitieEngelenbrugVia de Via Cola di Rienzo komen we uit bij het indrukwekkende witte paleis van justitie, gelegen aan de Tiber. De buurman het Castel Sant Angelo is gebouwd als mausoleum , maar sinds de ondergang van het Romeinse Rijk is het o.a. gebruikt als gevangenis, fort en tegenwoordig als museum. Boven op het fort staat en beeld van een aartsengel, samen met de Klok der Genade, die vroeger werd geluid als er een executie zou plaatsvinden.
Via de tien engelen [Bernini] op de Ponte Sant Angelo komen we aan de overkant van de Tiber. Daar leiden mooi smalle straatjes ons naar het Piazza Navona. Het is geliefde plek bij kunstenaars en
Piazza Navona Piazza Navona Piazza Navona
straatartiesten. Het plein is ovaal van vorm omdat het op de resten van een Romeins atletiekstadion is gebouwd. Midden op het Piazza Navona staat het Fontana dei Quattro Fiumi. Het staat symbool voor de vier rivieren die in de 17e eeuw het belangrijkst waren: de Nijl, de Ganges, de Donau en de Rio Plato. Ook deze fontein is ontworpen door Bernini. Hier genieten we zoals zovelen op het plein op de rand van het trottoir van ons boterhammetje, het zonnetje en alle levendigheid om ons heen. Een plek waar je uren kunt kijken en vertoeven  maar we willen nog meer zien van deze prachtige stad.
VuutorenGiuseppe GaribaldiTritoni FonteinVia de oude ambachtswijk Trastevere, klimmen we richting Gianicolo. De kleine bergrug die aan Janus, de god met de twee gezichten is gewijd, behoort met zijn 84 meter tot de klassieke zeven heuvels van Rome. Bij het plein met het opvallende ruiterstandbeeld van de Italiaanse vrijheidsstrijder Giuseppe Garibaldi hebben we een prachtig uitzicht over de metropool Rome. Ook een prachtig bronzen ruiterbeeld is dat van de vrouw, Anita Garibaldi Ribeiro, met een pistool in de hand en haar zoontje op de arm.
Geleidelijk aan beginnen we toch wat pijnlijke voeten te krijgen en het is erg warm. We besluiten dan ook terug te keren naar een metro station. Bij de Fontein van Aqua Paola dalen we weer via een trap af richting de Tiber. Na de Ponte Palatino, passeren we allereerst nog een prachtige Bernini fontein, de Tritoni Fontein en komen we uit bij Circo Massimo en het nabij gelegen Terme di Caracalla. Even rusten we hier uit op een bankje en genieten van dit uitzicht om vervolgens de laatste honderd meter naar de metro te overbruggen.

Zondag 09 september 2012

Na in de ochtend nog enkele uurtjes heerlijk in het zonnetje vertoefd te hebben vertrekken we rond het middaguur weer richting Rome voor onze geplande fietstour “Via Appia“. We vinden het kantoor Top Bike Rental & Tours in een zijstraatje vlak bij het Colosseum. We worden hartelijk ontvangen door Sanne, onze in Rome wonende Nijmeegse gids voor de tocht. AquaductPoort van San SebastinoEen helm uitzoeken, nog wat laatste afstellingen van de fietsen, een fietstas voor de fotocamera, een flesje water en we kunnen op pad. Naast ons tweetjes nemen nog een moeder en dochter deel uit het Belgische Aalst.
Via het Colosseum en het aquaduct bij Palatino verlaten we al snel het centrum van Rome. Sanne leidt ons enthousiast en vakkundig over fietspaden, trottoirs richting de stadsmuur, de Aureliaanse muur, en verlaten deze door de poort van San Sebastino.
Licht klimmend gaan we als eerste naar de catacombe van San Callisto. Een begeleide tour en tijdens het wachten op een gids gaan we op advies van een religieus aldaar snel even een kijkje nemen in de iets verder op gelegen Basilica van S. Sebastiano, waar een afdruk van de voeten van Jezus te vinden moest zijn. Na enig zoeken ontdekken we deze ook in een zijkapelletje.
Inmiddels is er  een gids en dalen we met hem af naar de diep onder grond gelegen koele catacomben. Vele gangen, met talloze uitgehouwen grafkamers, soms wel vier verdiepingen hoog. Het geeft een goed beeld hoe in een ver verleden de eerste christenen begraven werden. In de omgeving van Rome vindt je er een veertigtal.
Circo de MajencioVia AppiaVia AppiaWe vervolgen onze weg via de nauwelijks berijdbare maar zeer mooie Appia Antica. Een van de bekendste wegen ter wereld, aangelegd in 314 v. Chr., die vanuit Rome uitzwermt naar alle uiteinden van het Romeinse Rijk. Het was een 560 km lange weg, die begon bij het Circus Maximus. Daar het verboden was de doden in de stad zelf te begraven vind je langs deze weg nog vele restanten van allerlei graftombes. Sommige van deze tombes waren zo groot als een huis. De vorm varieerde van een tumulus of een piramide tot een kleine tempel. Velen ervan zijn nog steeds te zien.
Inmiddels zijn we echt in het buitengebied van Rome, weidse velden, nauwelijks huizen. Uit het niets bereiken we het prachtige en indrukwekkende Aquaductenpark en het vlakbij gelegen Cafarella Park. Hier brengen veel mensen uit de stad op een relaxte manier hun zondag door. In het AquaductAquaductAquaductCafarella park maken we een stop bij een schapenboerderij en genieten we bij de ondergaande zon van heerlijke wijn, kaas en brood. Dit is vakantie.
In de schemering vervolgen we onze rit weer richting Rome. We moeten nog een klein uurtje. Onderweg stoppen we nog bij de inmiddels verlichte baden van Caracalla wat een Colosseummooi plaatje oplevert even als het verlichte Colosseum. Het is dan ook donker als we om 20.00 uur onze fietsen weer inleveren. Een super dag en op de fiets zie je een stad toch weer vanuit een heel ander perspectief als te voet. We nemen afscheid van onze geweldige gids Sanne en onze gezellige Belgische dames.

Maandag 10 september 2012

Weer een heerlijk relaxdagje met een lekkere bbq in de avond!!

Dinsdag 11 september 2012

ColosseumColosseumColosseumVandaag gaan we op pad voor een laatste  wandeling en verkenning van Rome zelf. Het wordt de wandeling met een bezoek aan het Colosseum en het Forum Romanum [wandeling 3 uit 100% Rome]
We starten op deze zonnige dag met een bezoek aan het Colosseum. We hebben ons voorbereid op een lange wachtrij, maar dit valt reuze mee. Het Colosseum is met niets anders in Rome te vergelijken. Ooit het toneel van gladiatorengevechten en nu het meest majestueuze en indrukwekkende monument uit de oudheid. De opening van het Colosseum in 80 na Christus werd gevierd met spelen die honderd dagen en nachten duurden, van gladiatorengevechten tot jachtpatijen. Er konden meer dan 50.000 toeschouwers in en de architect bedacht een systeem waardoor alle toeschouwers in een paar minuten tijd naar binnen of naar buiten konden. Dit wordt in de moderne sportstadions nog steeds gebruikt. Het monument is van binnen minder spectaculair als de buitenkant doet vermoeden, maar desondanks nog zeer indrukwekkend. Veel van de oorspronkelijke zitplaatsen en de vloer zijn verdwenen. De bovenste verdieping en de houten arena zijn verloren gegaan bij een grote brand. Vele branden en aardbevingen hebben het gebouw aangetast en veel stenen werden geplunderd en gebruikt voor kerken wegen en paleizen.
Overzicht

Via de Arco die Constantino, een prachtige triomfboog , gebouwd voor keizer Constantijn, lopen we richting het Palentijn. De Palantino–heuvel, ten zuiden van het Forum is een van de zeven heuvels van Rome. Hier woonden in de 1e eeuw na Christus de rijken van de stad. Deze plek bezoeken we  niet zozeer voor de monumenten, maar meer om te genieten van de tuinen, fonteinen en de mooie uitzichten over het Forum.

Circus MaximostadionBasiliek van Maxentius en Constantijn

Het Forum was bijna duizend jaar het hart van het Romeinse rijk. Vandaag de dag resteert van al deze majestueuze gebouwen bijna niets. De overgebleven ruíne biedt een omgeving waarin nog wel de glorie van het oude Rome te bespeuren valt. Het is de kunst om te genieten van deze omgeving en de historische associaties op waarde te schatten. Je loopt per slot van rekening in de voetsporen van o.a. Julius Ceasar.

Boog van Septimius SeverusTempel van VestaBoog van Titus

Als we het Forum verlaten lopen we richting het Piazza Venezia. Het gigantische, witte , nationalistische monument Vittoriano is vervolgens moeilijk over het hoofd te zien. Het gebouw is voor veel Italianen een doorn in het oog en wordt ook wel spottend “Nationaal Monumentde schrijfmachine”of de “bruidstaart” genoemd.
Vanuit deze plek nemen we de kortste weg richting metro .

We voelen het aardig in onze voeten en hebben het idee dat we Rome de afgelopen dagen wel redelijk hebben kunnen verkennen.
Woensdag 12 september 2012

TivoliVandaag gaan we weer eens op verkenning buiten de muren van Rome naar het op 30 km ten noordoosten gelegen Tivoli. Tivoli staat bekend om twee belangrijke bezienswaardigheden: de Villa d’Este, een renaissance villa beroemd om zijn prachtige tuinen en de Villa Adriano, een gebied met een enorme villa uit de Romeinse tijd.

Fontein van de Organde Ovale Fonteinde Honderd fonteinen
Fontein van NeptunusPeschiere

Fontein van Moeder NatuurWe starten bij het meest hoog gelegen Villa d’Este wat door de  Unesco opgenomen is in de Werelderfgoedlijst. De inmense villa zelf bestaat tegenwoordig uit een hoeveelheid stoffige vervallen ruimtes, maar de bijzonder gestileerde tuin is werkelijk prachtig. In de tuin springen vooral  de fonteinen in het oog, waarvan de meest indrukwekkende de Viale delle Cento Fontane, of Avenue der Honderd Fonteinen is, met ontelbare stralen water. Ook Bernini’s elegante Fontana del Bicchierone en de zogenaamde Uil en Orgelfonteinen, als ook de Fontana di Roma zijn absoluut de moeite waard.
We genieten dan ook zeker van een mooie wandeing door dit prachtige complex.

Na de lunch in dit mooie stadje dalen we af richting Villa Adriana. Het woord villa is wat misleidend: het gaat om een heel complex met thermen, theaters, bibliotheken, uitgestrekte woonplaatsen voor gasten en paleispersoneel, geometrische tuinen met fonteinen en vijvers. Een maquette bij de ingang geeft een duidelijk beeld hoe alles er eeuwen geleden moet hebben uitgezien.

Canopo Rome CiampinoGrote Therme
 Rome CiampinoCanopo

CanopoVilla HadrianaDe zuilen en de beelden rond de Canopus bij de Villa Adriano zijn copieen van de Tempel van Serapis bij Alexandrië en erg mooi. Ook het maritieme theater, een rond bassin met een eiland, alleen bereikbaar via een draaibrug, is erg mooi. Dit was de geliefkoosde plaats van Hadrianus, die zich er terug trok om te schilderen en te lezen. Samen met het  terrein van veel zuilen, olijfbomen en cipressen is het totaal een mooi decor voor een wandeling.

Donderdag 13 september 2012

Vandaag een bewolkte start, met wel een lekker temperatuurtje. We blijven vandaag weer eens een dagje op de camping. Na de middag gaat het zonnetje schijnen maar het is echter van korte duur.

We worden overvallen door een gigantische onweersbui die na afloop wel een prachtige regenboog oplevert. In de avond klaart het wat op en besluiten we toch maar te gaan voor een BBQ. We eten echter binnen, het koelt erg snel af.
Vrijdag 14 september 2012

De laatste dag van onze vakantie en deze eindigt zoals we ook deze begonnen zijn. Veel regen, het is werkelijk geen vijf minuten droog!
Ook de temperatuur is zo’n 10 graden terug gevallen en dat maakt dat we ons zelf in de caravan warm houden met de vier pitten van ons gasfornuis. Geen geweldige afsluitende dag dus.
In de avond, onder de paraplu, naar het restaurant op de camping waar we nog wel heerlijk gegeten hebben.

Zaterdag 15 september 2012

We ontwaken met een strakblauwe hemel en weer een heerlijk zonnetje.
We hebben de ochtend nog om rustig alles te pakken en nog te genieten van een ontbijtje op ons terras. Rome CiampinoOok op de luchthaven genieten we nog van een heerlijk zonnetje.
Wel lekker na twee natte klamme dagen. Na een rustige vlucht landen we weer op Eindhoven airport en staat in een parkeergarage de auto klaar van zus Elly en zwager Hans die enkele uren daarvoor met het gezin richting Spanje zijn gevlogen. Komt toevallig  prima uit en wij nemen de auto weer mee naar huis.