Mexico, Guatemala & Honduras

vr.14.10.05 Vlucht naar Nederland
za.15.10.05 Aankomst Nederland

Zaterdag 17 september 2005
Met de trein vertrokken om 07.00h richting Schiphol. Met het E-ticket moest evengoed nog in de lange rij gewacht worden. Er waren maar twee balies open, dus dat duurde wel even. Tijdens de korte vlucht heb ik kennis gemaakt met Andrea waar ik naast zat. In Frankfurt, waar ik kennis maakte met Marjolein en Anneke, kregen we 1 uur vertraging, maar wegens een goede vlucht, waarop ik kennis maakte met Norbert en Jaap die voor mij zaten, op tijd in Mexico-Stad aangekomen, waar ik de anderen van de groep ook eindelijk ontmoette. Wat een grote stad (22 miljoen verdeelt over een geheel volgebouwde vallei). Eerst door de douane voor een 30-daagse stempel in het paspoort. Het duurde een tijd voordat de koffers kwamen, maar nadat die ook gearriveerd waren kon de reis beginnen. Eerst op een rode knop drukken, wanneer de lamp op rood sprong moest je bagage open. Gelukkig trok ik een groene lamp. We werden opgewacht door Astrid, onze reisbegeleidster voor de komende 4 weken. Even geld wisselen bij het wisselkantoor en op naar het eerste hotel, Hotel Isabel, met twee taxi's. Daar kwamen even later ook Ilona en Hans aan die met de KLM vlogen. Die hadden geen zin om via Frankfurt te reizen. Ik hoefde de kamer niet te delen, dus had ik de gehele reis de beschikking over een grote kamer voor mij alleen.
Zondag 18 september 2005
VoladoresAntropologisch museumZonnesteen
Herdenkingsmonument
De Cathedral Metropolitana
Plaza de la Constructión
Een goede nacht gehad, hoewel toch een aantal keren wakker geweest te zijn. Na een ontbijt om 07.30h gezamenlijk met de metro vertrokken naar het Antropologisch museum. Deze was goed onderverdeeld in de verschillende bevolkingsgroepen, zodat we niet alles hoefden te bezichtigen. Ik had gekozen voor de zalen; Maya's, Golf van Mexico, Oaxaca, Azteken, Tolteken en Teotihuacán, waar we morgen naar toe zouden gaan.
's Middags na een lekkere lunch naar Plaza de la Construction geweest. Daar de Kathedraal Metropolitana bezocht en de 'Capitool'-wandeling gedaan die langs Templo Major, een opgraving, liep. Het was erg druk want het feest van de onafhankelijkheid was net achter de rug, waardoor het plein nog aardig versierd was. Vervolgens de 2e wandeling uit de gids gedaan 'Almeda Central' die langs Palacio de Bellas Artes ging. 's Avonds hebben we gezamenlijk gegeten op een dakterras bij het centrale plein. De 'rode kool' bleek rode ui te zijn. Nou, het verschil proef je wel! Gelukkig was er voldoende brood om te blussen.Cathedral Metropolitana
Maandag 19 september 2005
MaanpiramideRichting ZonnepiramideVertrek uit het hotel om 08.00h met een klein busje/van naar de piramides van Teohuacán. Met de lokale gids Izaak, eerst de tempel van Quetzal bezocht. Wanneer je voor de trap van de piramide staat en in je handen klapt,hoor je de weerkaatsing als het geluid van een Quitzal. Daarna de piramide van de zon en vervolgens van de maan beklommen, de grootste piramides van Latijns Amerika. Een mooi uitzicht, jammer dat alles met beton was overgoten, maar waarschijnlijk zou er anders ook niets van de piramides overblijven.
Na dit bezoek nog uitleg over het bereidingsproces gekregen van tequila, waaraan tevens een proeverij was gekoppeld. Van deze cactussoort werd ook papier en naald en draad gemaakt. Met een blad van een geranium kon deze draad weer geverfd worden. Hier ook m'n eerste souvenirs gekocht.
KevertaxiNa de lunch (buffet), met een mooi uitzicht over de piramides, terug door Mexico-stad om door te rijden naar Taxco, de zilverstad. Hier kon ons kleine busje niet verder rijden, zodat met 7 kevertaxi's door de smalle steile straatjes gereden moest worden. Een mooi hotel, Los Arcos (oud klooster), waar ik een kamer had op de begane grond. 's Avonds met z'n 7en gegeten aan het plein vlakbij de Kathedraal.
Dinsdag 20 september 2005
TaxcoHotelLekker uitgeslapen deze ochtend. We hadden pas om 10.00h afgesproken om in de stad te ontbijten. Ik was eerder wakker dus heb eerst nog even genoten van het mooie uitzicht vanaf het dakterras. Na het ontbijt de Kathedraal bezocht en daarna diverse zilverwinkeltjes (er zijn er hier in het kleine bergstadje zo'n 300) bezocht. Wederom weer wat souvenirs en een T-shirt gekocht. Na een bezoek van de lokale markt op trappen opgesteld, zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan om bij een luxe hotel een Corona te drinken. Een mooi uitzicht over Taxco, en uiteraard was ons eigen hotel hiervandaan ook goed zichtbaar.
AvondoverzichtIglesia de Santa Prisca's Avonds nog lekker gegeten, wederom op het centrale plein.
Woensdag 21 september 2005
CactusVandaag een lange reisdag. Om 07.00h vertrokken uit het hotel weer met de Kevertaxi's naar de bus. Een nieuwe bus, waarbij je tenminste je benen wat beter kwijt kon. We gingen over de snelweg naar KathedraalOaxaca waar we de komende drie nachten zullen blijven. Onderweg een aantal keren gestopt om te genieten van het mooie landschap, totdat we om 15.30h aankwamen bij ons hotel Francisca. Om 1600h nog snel wezen lunchen, een lekker broodje op het centrale plein bij de Kathedraal; Plaza de Armas. Na wat rondgelopen te hebben gingen we wat eten langs ditzelfde plein. Dit keer met z'n 8-en.
Dondedag 22 september 2005
Monte AlbánMonte AlbánMonte AlbánVandaag stond de facultatieve excursie naar Monte Alban op het programma. Om 08.00h zouden we vertrekken, maar het werd een kwartiertje later. Deze opgraving boven op een berg was van oorsprong een Zapotheekse stad. Zeer indrukwekkende rondleiding met een engels sprekende gids. Hier wat graven bezocht om vervolgens het eerste bouwwerk te beklimmen. Een overzicht over Gran Plaza met daaromheen diverse gebouwen uit dit tijdperk. Hiervandaan zijn we lopend terug naar het hotel gegaan. Iedereen ging twee uur lopen, dus de bus ging alleen met Astrid terug.
DoorkijkjeVervolgens deden we een 2-uur durende wandeling in de stad uit de Lonely Planet. Daarna wat drinken om vervolgens weer terug te keren naar het hotel. Even douchen onder een pisstraatje (warm water duurt 10 minuten, eerst douche aanzetten, vervolgens toiletbezoek, vervolgens nog steeds wachten en dan kijken of hij warm is), maar goed het is allemaal redelijk schoon. 's Avonds lekker uit eten geweest met de halve groep.
Vrijdag 23 september 2005
MitlaNa het ontbijt om 08.00h vertrokken voor een facultatieve excursie naar Mitla, een oude stad van eerst de Zapotheken en later de Mizteken. Het was ook hier, net als op de voorgaande sites, lekker rustig zo vroeg. Gelukkig maar, want het werd al weer snel warm. Uiteraard ook hier weer een lokale markt bekeken met vlees en groenten. We hebben wat gedronken op een binnenplaats bij een mooi hotel.
Rupsen
del Tule
Mezcal
Daarna naar een brouwerij waar ze het lokale drankje Mescal brouwen. Uiteraard zat hier een proeverij aan vastgekoppeld. Er waren 8 soorten te beproeven, die van sterke drank, soort jenever, tot likeur. Volgens mij heeft niemand van de groep een flesje gekocht. Daarna nog een worm gegeten, die nadat ik hem in m'n mond had gestopt en m'n tanden er had ingezet, uit elkaar klapte, zodat ik kokhalzend wegliep. Het vel of huid kreeg ik niet weg. Gelukkig had ik water bij me om het weg te spoelen. Evengoed weer eens iets nieuws geprobeerd.
Daarna lekker geluncht, ik nam meloensoep, om vervolgens door te rijden naar El Tule, waar de dikste boom ter wereld (geloof ik niet echt) staat van ruim 2000 jaar oid. Ik had hem namelijk wel wat groter verwacht.
Terug in Oaxaca het 2e deel van de wandeling gelopen om vervolgens wat op een terrasje te drinken. Hier in Mexico uiteraard de Corona of de Sol. Het is hier namelijk erg warm en zonnig met een aantal wolkjes. Na het douchen, met z'n 9-en wezen eten in een ander straatje wat stukken goedkoper was dan op het centrale plein. Kortom een goed advies van het hotelpersoneel.
Zaterdag 24 september 2005
Chiapa de CorzoNa het ontbijt vertrokken om 07.00h voor een lange rit naar Chiapa de Corzo. De rit duurde wat korter vanwege de kleine bus, die wat sneller kan rijden. Onderweg veel cactussen gezien in het mooie afwisselende landschap. Bij aankomst in het wat mindere hotel, Los Angeles, met ongedierte (diverse insecten waaronder ook kakkerlakken, groter dan die ik in China had gezien) het plaatsje Chiapa de Corzo rondgelopen. Op het plein bij de kerk begon zojuist een trouwerij. Aan de boulevard was het vol met eettentjes die geen van allen klandizie hadden. Met z'n 6-en wezen eten bij een huisvrouwtje thuis, die dit als bijverdienste deed; primitief, maar wel lekker. In de open keuken en er werd op houtskool gekookt. Het smaakte goed en de kip heb ik dan ook helemaal opgegeten.
Terug in het hotel werd de douche maar niet warm, het duurde 10 minuten!
Zondag 25 september 2005

PelikaanWatervalKrokodilOm 09.00h vertrokken na een zeer uitgebreid ontbijt, de Canyon del Sumidero met een motorboot bezocht. Ik zal voorin, dus ver van de stinkmotoren. Veel gezien, wat ik eigenlijk niet verwachtte; krokodillen, klein slinger aapje, pelikanen, witte reigers, gieren, aalscholvers en in een grot vleermuizen. De tocht duurde twee uur en op het keerpunt een mooie waterval die via verschillende stenen als elfenbankjes, naar beneden kletterde; het leek wel een kerstboom.
DoorkijkjeMarktTijdens de middag begon het te gieten hier in San Cristobal de las Casas, waar we onze intrek hadden genomen in Hotel Fray Bartolomé de Las Casas,, zodat we snel gingen lunchen in de stad. Ook later in de middag wat regen, tijd dus om te mailen.
's Avonds een uitleg gekregen van Sergio Castro over de verschillende klederdrachten van de Chiapas indianen die we morgen zullen bezoeken. Daarna wederom lekker gegeten met z'n 9-en in een leuk tentje. Vervolgens nog even de bar ingegaan waar live-muziek werd gespeeld door een 7-koppig bandje. Het klonk lekker en was gezellig. KlederdrachtenDe tent sloot al om 00.00h, dus het werd niet al te laat. Het hotel was al lang donker, dus we moesten even aankloppen en zachtjes aan doen.

Maandag 26 september 2005
MarktMarktKerkhofLekker ontbeten door brood en cappuccino te halen bij de warme bakker om de hoek van het hotel. Daarna om 09.00h vertrokken met een busje en een taxi. Omdat niet iedereen in het busje paste, moesten er drie, waaronder ik, in de taxi. We hebben met een gids de indiaanse dorpjes San Juan Chamula en Ziacantan bezocht. De mensen zelf die we onderweg tegenkwamen mochten we niet fotograferen, maar op de markt kon dit wel. Tevens en indrukwekkende kerk bezocht, waar eveneens niet gefotografeerd mocht worden. Deze stond voller dan vol met kaarsjes, beelden en bloemen. Ook werd er nog een kip geofferd. Ik had nog nooit zo'n indrukwekkende kerk gezien.
KinderenIn het dorpje Ziacantan hebben we nog verse taco's geproefd die de lokale bevolking van eigen producten van het land maakte. Het zijn een soort vrijstaatjes met een eigen "regering" en er hoeft tevens geen belasting te worden betaald.
Later begon het te regenen zodat we ook hier maar even de kerk gingen bezoeken om tevens te schuilen. Terug in ons "eigen" dorp San Cristobal de las Casas waren de straatjes wederom veranderd in rivieren. Zoveel water in zo'n korte tijd kon niet allemaal verwerkt worden. We werden weer afgezet bij ons hotel.
's Middags weer het dorpje bezocht. Telkens wanneer we weer in de buurt van het centrale plein kwamen, Plaza de Marzo, begon het steeds te regenen. Even geluncht en lekker koffie gedronken in het koffiemuseum.
's Avonds dichtbij pizza gegeten vlakbij het hotel, want morgen vroeg op. Het was lekker druk, we waren de enige gasten. De pizza smaakte er niet minder om, wel wat groot, maar wel lekker. De restjes werden weer verpakt en gingen met "het brommertje" weg! Toch niet naar een nieuwe klant?
Dinsdag 27 september 2005
Vandaag ging de wekker om 05.15h omdat er een lange rit naar Guatemala op het programma stond. We hadden een taxi voor de bagage geregeld, zodat we zelf lopend naar het busstation konden (deze rit ging met het OV). We kwamen ruim op tijd en de bus vertrok om 06.45h. Comfortabel met voldoende beenruimte. De tas maar tussen m'n benen gehouden in verband met de ellende voorheen in Bolivia, 3 jaar terug, met het openbaar vervoer.
Na en tocht van 5 uur stuitte we op een blokkade van boeren die in opstand kwamen (wanneer we 5 minuten eerder waren hadden we hier waarschijnlijk niets van gemerkt). Na 2 uur gewacht te hebben moesten we een keuze maken, want de bus wilde terug; of verder lopen met alle bagage (hoever, hoelang, verdere vervoer was onbekend) of met de bus mee terug. We kozen voor dit laatste en stapten uit bij de laatste halte van de heenreis Comitàn.Hier een nieuw kaartje gekocht om via een ruime omweg van ongeveer 450km een andere grensovergang bij Tapachula te bereiken (er zijn er in het zuiden maar 3, waarvan 1 dus geblokkeerd door de boeren en 1 waarbij de brug onder water stond). Dit hield in dat we de nachtbus hadden en dus het avontuur bij het gastgezin kwam te vervallen. Jammer van de voorbereidingen, de cadeaus en natuurlijk de teleurstelling bij de gastgezinnen, want deze reis was al 8 maanden niet gedaan.
Woensdag 28 september 2005
De bus sliep goed. Veel snurkers en er werd een 5-tal keren gestopt bij een busstation. Vanaf ons eindstation, eerder bereikt dan gedacht, zijn we met taxi's naar de grensovergang gegaan. Lopend de grens over door een stukje niemandsland. LijnbusAan de Guatemalteekse zijde duurde het erg lang, want er was niemand achter de balie aanwezig om het visum af te stempelen. Toen de grens over op zoek naar onze bus die bij ons blijft door Guatemala, Honduras en weer Guatemala. Deze bleek er wel al te staan maar werd niet opgemerkt. We wisten niet welke bus en welke chauffeur. We zochten een kleine Mercedes, het werd een oude grote Hino-Tourismo-bus. Na een uur vonden we elkaar toch, zodat we onze weg konden vervolgen naar Chitchicastenango, waar we om 13.00h arriveerden. Een mooie tocht waarbij het verschil met Mexico snel duidelijk werd. Het is hier een stukje armoediger dan in Mexico. De bus, de wegen, de mensen en dergelijke.
Hè hè lekker douchen in ons nieuwe hotel Chuguila.
's Middags door de markt van Chitchicastenango gelopen, maar er was nog niet veel te zien.
's Avonds dicht bij het hotel om de hoek wezen eten bij Los Cofrades, lekker vroeg zodat we vroeg naar bed konden na de lange rit van afgelopen dag-nacht. Daarna wederom een kort rondje rond de markt die momenteel werd opgebouwd voor de volgende dag.
Donderdag 29 september 2005
MarktMarktNa het ontbijt de markt opgelopen om hier de eerste Guatemalteekse souvenirs te kopen (krijg het bijna niet meer in m'n tas). Marjolein is nog gerold van d'r horloge, maar het was er een van een tientje dus is niet zo erg, maar niets van gemerkt. Je moet hier duidelijk weer meer op zakkenrollers letten dan in Mexico. Zo ook het reizen met de bus. Vanwege de kans op overvallen was het verstandig om belangrijke papieren en geld in de hoofdbagage te vervoeren en niet in de handbagage of op het lichaam.
Om 12.45h vertrokken we uit het hotel om een korte rit naar San Pedro te maken. Eén kort ritje waarna vervolgens zonder bus moest worden San Pedroovergevaren over het meer Atitlán, voor een uur. Daar lopend vanaf het dock naar het hotel, Villa Sol, wat goed te doen was. In de kantine van het hotel kon ingeschreven worden voor diverse excursies voor de volgende dag. Ik voelde er veel voor om de vulkaan te beklimmen. Gelukkig wilde Norbert dit ook, zodat we in ieder geval met z'n tweeën waren.
's Avonds na een heerlijke douche onder een elektrische douche, wel eng maar het was echt nodig, wezen eten in een restaurant wat beheerd werd door een Nederlander. Lekker eens een biefstuk genomen met een frietje en zelfs mayonaise. Het was wat moeilijk te vinden. Het lag aan een zandpad wat verder weg en de verlichting was uitgevallen. Bovendien regende het ('s avonds hè!) zodat je af en toe in plassen stapte. Het was wat handiger geweest wanneer ik m'n bergschoenen had aangetrokken.
Vrijdag 30 september 2005

Meer van AtitlanVandaagBeklimming om 04.45h opgestaan want de excursie die ik geboekt had samen met Norbert begon om 05.00h. We zouden de vulkaan San Pedro beklimmen. Met de auto vanaf het hotel naar het startpunt op 1760m (hotel is 1550m). Een zware klim naar de top op ruim 3000m. De paadjes waren erg stijl, 2½km in de hoogte op een loopafstand van 4 km, en glad. Het had de hele nacht geregend en bovendien ligt het in het tropische regenwoud. Ik had het erg zwaar en moest drie maal kotsen onderweg, ook al zat er niets in m'n maag. Voor vertrek had ik beter iets kunnen eten, want nu was m'n maag al lekker aan het werk, zonder dat het wat te verwerken had. Het deed me denken aan de tweede dag van de Inca-trail in Peru. Uiteindelijk kwam ik toch boven, helaas in de bewolking welke het uitzicht ontnam. Af en toe trok de bewolking even weg, zodat je het meer van Atitlán met omliggende dorpen goed kon zien. Het is geen werkende vulkaan dus de krater was dichtbegroeid. Het uitzicht over het meer werd inmiddels beter, toen de bewolking wegtrok. Bovenop de vulkaanWe zijn hier ruim een uur gebleven, waarvoor we dan ook ruimschoots werden beloond. De terug weg was ook niet leuk, een aantal keren onderuit gegaan door de gladdigheid, waardoor je weer te voorzichtig was en weer ging glijden. Bovendien was m'n energie op omdat er niets binnenbleef. Na de Cola ging het wat beter met m'n maag. Om 14.00h waren we, na een half-uur oponthoud in het dorp, terug bij ons hotel en kon er teruggekeken worden op een mooie tocht waarvan ik zeer blij ben dat ik deze tocht heb gedaan. Het hotel in om lekker te douchen en te relaxen.
s Avonds bij het hotel, bij Maria, gegeten om vervolgens de tas in te pakken om morgenochtend weer bijtijds te kunnen vertrekken.

Zaterdag 01 oktober 2005
Meer van AtitlanMeer van AtitlanVandaag vroeg op om 07.00h, ontbijten bij Maria in het restaurant bij het hotel. Vervolgens om 08.00h naar de boot om het meer over te varen naar Panajachel. Onderweg een mooi uitzicht op de vulkaan die we met z'n tweeën gisteren beklommen hadden. Aan de overzijde stond de bus weer te wachten om ons te brengen naar Antigua, de oude hoofdstad van Guatemala. Inmiddels aardige spierpijn in de benen gekregen, dus trappen en stoepjes zijn wat lastig te nemen. Onderweg nog gestopt bij ruines, La Cuidad Iximché, om een Maya-ritueel bij te wonen. Normaal duurt dit 4 uur maar wij hebben de "verkorte versie" gedaan van 1 uur. Zelf moesten we bepaalde dingen meebrengen voor de ceremonie die Astrid verzorgde, als bloemen, kruiden, dennennaalden, houtskool en kaarsen.Maya-ritueelKever
Vervolgens reden we door met een verkorte lunch naar Antugua. Om 15.00h waren we in ons hotel Casa de las Fuentes de las Fuentes of Sol Mor. Wederom weer mooie kamers. ´s middags en ´s avonds nog het stadje in geweest. Het was dit keer niet in het centrum, zodat er 10 minuten moest worden gelopen. Helaas regende het hier, zodat we maar wat zijn gaan drinken bij de Sky-bar, waar normaal een uitzicht over de 3 vulkanen is zagen we nu alleen wolken.
's Avonds eten bij Escudilla, een restaurant bestaande uit diverse intieme zaaltjes aan een overdekte binnenplaats, wat erg goed was. Daarna weer terug naar het hotel gelopen.
Zondag 02 oktober 2005
Wasgelegenheid
Arco de Santa Catalina
DoorkijkjeCellistAfgesproken om met z´n 6-en de stadswandeling te gaan doen die we van Astrid hadden gekregen. We vertrokken om 09.00h om te gaan ontbijten bij Fernando's, een tentje 3 blokken voorbij het hotel. Daarna de aanwijzingen van de stadswandeling gevolgd. Helaas begon het weer te regenen zodat we maar wat zijn gaan drinken. Er werd nog wat muziek gespeeld op een cello. Toch was het weer droog geworden, zodat we verder met de wandeling konden gaan. Jammer genoeg begon het kort daarop weer te regenen. We hebben vandaag helaas geen van de 3 vulkanen kunnen zien. Goed dat we in San Pedro maar zijn wezen klimmen, hoewel ik de benen nog steeds voel.
Tussen de middag flensjes wezen eten vlakbij de Arco de Santa Ctarina, bij Asjemenou; ze waren erg lekker.
´s Avonds wederom in de buurt gegeten in een ander restaurant, Su Chow. De Quetzals waren bijna op dus moest er wat zuiniger aan worden gedaan. Ik koos dit keer voor een pastaschotel, welke ook heerlijk smaakte.
Maandag 03 oktober 2005
Lekker ontbijt in het hotel om 07.30h, want om 08.00h stond het vertrek gepland. Dit keer de paspoorten en het geld weer bij de hand houden (het is hier in Guatemala wat crimineler dan in Mexico, dus in verband met overvallen normaal bij de hoofdbagage), we zouden de grens met Honduras overgaan. Onderweg nog een aantal keren gestopt en tevens geluncht. Bij de grens kon geld worden gewisseld bij wisselmannen. Astrid verzorgde in de tussentijd voor de stempels in de paspoorten nadat wij de visumformulieren hadden ingevuld. Twaalf kilometer over de grens bereikten we Copàn Ruinas al. Hier het hotel, Brisas de Copán, opgezocht en de Tunkul Bar ingedoken. Tussen 19.00h en 20.00h was het, alleen voor de cocktails, Happy Hour! Het bier deed niet mee dus toen maar aan de Cuba Libre. Hierna nog blijven eten. Om 22.00h was alles alweer gesloten, dus toen maar weer terug naar het hotel.
Dinsdag 04 oktober 2005
PapegaaiStandbeeldKopCopánCopánVanochtend na het ontbijt vertrokken om 07.30h met een Engels-sprekende gids naar de archeologische sites welke zo´n 1km vanaf het hotel liggen. Hier uitgebreid gelopen door het complex waarvan grote delen waren opgegraven en gerestaureerd. Globaal de route uit de Lonely Planet gelopen; vanuit de ingang bij de papegaaien via de Acropolis, Patio Oriëntal (Jaguares), Templo de las Inscriptiones, Escalinata de los Jeroglificos naar Gran Plaza.
Na de ochtend wezen lunchen in het plaatsje om vervolgens HaciëndaHaciënda San Lucas te bezoeken. Een korte wandeling van een klein uur. Hier kon bij de locals wat gedronken worden. Tevens kon je er blijven overnachten, maar wij gingen weer terug. Een mooi uitkijkje op het dorp en de ruines hadden we hiervandaan.
Om 17.00h waren we weer terug in het hotel om te kunnen douchen. Het was lekker plakkerig weer, hoewel het wel wat bewolkt was. ´s Avonds weer wezen eten in een andere tent, Canitas Nia Lola, met ook weer een Happy Hour. Hier werden we bediend via het "hoofd"; de borden en glazen stonden op het hoofd van de bediendes.
Woensdag 05 oktober 2005
Vandaag wederom ontbeten in hetzelfde restaurant als gisterochtend, Vamos a Ver. Vandaag stond het vertrek naar Tela aan de Caribische kust gepland. Goede weg, wat goed te doen was. Om ongeveer 14.00h kwamen we aan in ons hotel Cesar Mariscos gelegen aan het strand.
Caribische zee´s Middags nog even een duik genomen in de zee om wat af te koelen. Lekker warm zeewater. Wanneer je hier wat doet, gutst het zweet al gelijk over heel je lichaam, dus na het douchen plakte je gelijk weer. Het was te broeierig om wat te doen. ´s Avonds in het naastgelegen hotel wezen eten, vis met heel veel knoflook.
Donderdag 06 oktober 2005
Na een plaknacht (boven de 30° C) ontbeten in het hotel (was dit keer inclusief). Vervolgens ging de gehele groep kajakken in het mangrove natuurgebied PN Punta Izopo. Erg mooi weer hadden we wederom, maar wel broeierig. De stilgelegen wateren in de mangrove, stonken aardig naar brakwater. Een aantal krokodillen en toekans gezien. Ik kreeg ze alleen niet goed op de foto! Een mooie tocht, de kajak deelde ik met Andrea.KajakkenMangrovePN Punta Izopo
Na een verfrissende duik in de zee, niet zo lekker gegeten; koude gefileerde vis drijvend in de zure sla-dressing, het recept heb ik maar niet gevraagd. Vervolgens weer terug naar het hotel in de terreinwagens voor een lekkere douche. Inmiddels heb ik een douchegordijn gekregen, zodat niet de hele badcel nat werd. Ne even in de hangmat op mijn balkon gelegen te hebben genietend van het mooie uitzicht over de zee, ben ik naar beneden gegaan om een biertje, Salva Vida, te drinken.
'sAvonds stond er een BBQ gepland op het strand voor het hotel met een optreden van dansers en muziekanten.
Vrijdag 07 oktober 2005
LívingstonVandaag vroeg vertrokken, om 04.15h ging de wekker (telefoon, want wekker is gejat vanaf het nachtkastje uit m´n hotelkamer). We gingen voor een lange rit. De weg was inmiddels hersteld, dus verliep de reis vlotter dan verwacht. Ook de grens ging snel, hoewel het wel even zoeken was, ergens in een dorp aan een modderpad, in een klein kantoortje, en dus niet langs de doorgaande weg. Het 2e gedeelte was per speedboot,
Langs de bananenboten van Dole en Chiquitta de jungle in richting Livingston. Hier hadden we even de tijd om te lunchen en het vissersdorpje te bekijken. Vervolgens verder met dezelfde boot de rivier op richting Rio Dulce. Via een mooie vaartocht met mooi weer door de mangrove, waarbij we weer vele vogelsoorten tegenkwamen, bereikten we om 14.30h onze jungle lodge Haciënda Tijax. Ik kreeg nu een kleinere kamer, normaal is deze gelijk aan die van de anderen, met een open zijkant en een rieten dak. De lodge moest ik verder delen met Andrea en Astrid. De stellen/samenboekers kregen een kleiner huisje voor zichzelf. Gelukkig was er wel een klamboe aanwezig.

´s Middags niet veel gedaan, gerust, rondgelopen en gekaart, wederom het spelletje "fietsen" gedaan wat ik had geleerd van Jaap en Norbert. Het eten was lekker, hoewel het (waarschijnlijk zelfgemaakte) ijsje toe, niet te eten was. Na het eten bijtijds naar bed want het was een lange dag geweest.
Schildpadden Aalscholvers
Leguaan Verkeersbrug
PelikaanWatervogel
Zaterdag 08 oktober 2005
TouwbrugVruchtenTouwbrugZadenRedelijk uitgeslapen tot 07.15h, hoewel het vannacht aardig heeft geplensd. Na een lekkere (elektrische) douche, onder onze slaapkamers, wat overigens weinig zin had, want tijdens het aankleden zweette je al weer het lep-lazarus, zouden we om 900h een gezamenlijk jungletocht maken onder leiding van een gids. Deze ging deels over balken die aan palen hingen. Leuke tocht langs een uitkijktoren en een grote hangbrug die 17 meter hoog was. De afgrond was aardig begroeid, dus daar zag je niet veel van. Na de lunch moesten we overvaren in de regen. In het dorp wederom geld gepind, want ik had nog een aantal dagen Guatemala te gaan. Na een vlotte busrit, waarbij het geheel weer opklaarde kwamen we eind van de middag aan in Floris, een stadje gelegen op een schiereiland in het meer van Petén Itza. Omdat het oorspronkelijke hotel vol zat, moesten we uitwijken naar een ander hotel maar kregen betere faciliteiten. Zo hebben we nu warm in plaats van alleen maar koud water. Bij het zwembad nog even bij het rennen achter een bal achterover gevallen, plat op m'n rug. Buiten het zien van een aantal sterretjes, gelukkig niets aan overgehouden.Flores
´s Avonds heerlijk gegeten waarbij gekozen kon worden uit een ook aanwezige Nederlandstalige menukaart. Ik had gekozen voor de zalm, welke heerlijk smaakte. Ook het ijsje toe was lekker, zeker vergeleken met die van gisteren. Vervolgens met Andrea, Hans en Ilona op het terras van het hotel een cappuccino gedronken.
Zondag 09 oktober 2005
Ceiba
Neusbeertje
Tempel I
Spider Monkey Agouts
  Spin
Piramide Gran Plaza
Vandaag wederom weer vroeg op om 04.15h, want om 05.00h zou onze nieuwe bus(je) ons ophalen voor een dagexcursie naar Tikal, het grootste Maya-complex wat er bestaat. Wen hadden een goede gids en een leuke tocht door de natuur. Krokodilletjes, schildpadden, neusbeertjes, Agouts (soort marmoet-achtige) en spider-monkeys gezien. Ook het geluid van de brulaap konden we duidelijk horen. De ruines waren erg mooi en indrukwekkend. Templo IV werd beklommen met een dubbele trap; één voor stijgend- en één voor dalend verkeer. Wederom weer piramides beklommen, wat waren deze stijl zeg.
De bus bracht ons om 12.15h weer terug, zodat we om 13.30h weer bij ons hotel aankwamen. Even relaxen en de stad bekijken.
's Avonds lekker in het hotel blijven eten met z'n 10-en aan een lange tafel. De filet Mignon smaakte goed.
Maandag 10 oktober 2005
Vandaag wederom vroeg op; wat wordt dit voor een laatste week! Even een snel ontbijt om 06.45h, want wederom een nieuwe bus zou ons om 07.00h ophalen en ons naar de grens brengen. Na ruim 3uur rijden op een slechte (grind)weg, welke uiteindelijk best mee viel, kwamen we aan in een dorpje om ons uit te laten schrijven uit Guatemala. Hier kon tevens de laatste Quetzals worden gewisseld tegen Soles (Q100=MS131). Grens overvarenVervolgens met de boot verder. Één voor de bagage waar Hans en Jacco mee meegingen en é'n voor de overige groepsleden. Een stuk verderop (1/2 uur) aan de overzijde konden we ons weer in laten schrijven in Mexico (hoop stempels verzameld deze vakantie). Astrid ging met onze paspoorten met een taxi op stap. Hier lieten we de hoofdbagage achter om vervolgens zelf door te varen naar de archeologische site YaxchilánYaxchilan; een oude Maya-opgraving (volgens het programma zouden we naar Bonampak gaan, maar we collectief gekozen voor een bezoek aan deze site). Dit keer zonder gids, maar met de Lonely Planet in de hand was het goed te doen. We kregen jammer genoeg maar 5 kwartier, wat voor mij eigenlijk wel iets langer had mogen zijn. Wederom weer flink zweten in deze hitte.
Vervolgens weer me de boot terug naar de bus. Deze was te klein, waardoor er drie personen met de taxi naar het hotel werden vervoerd. Onderweg kregen we nog een drugscontrole, maar toen ze alle bagage zagen hoefden ze alleen maar een paar handbagages te bekijken. In Palenque hadden we een 4 sterren hotel, Maya Tulipanes, wat een luxe!
Dinsdag 11 oktober 2005
Bloem
Paleis
Overzicht
Tempel van de zon
Tempel van de inscriptes
Vandaag lekker bijtijds opgestaan om voor de drukte en de hitte de archeologische site te bekijken. Wederom mooi weer, dus dat was mooi meegenomen. Deze gids vertelde ook boeiend, waardoor de aandacht niet snel verslapte. Het was een mooi onderhouden terrein. Via diverse tempels, waar we ook in konden kijken, het paleis met de toren, kwamen we bij Templo de la Cruz. Hier boven vandaan hadden we een schitterend uitzicht over het gehele terrein. Vervolgens lopend naar beneden, langs het bal-speelveld en de waterval richting het museum. Een mooi museum waar eigenlijk iets te weinig tijd voor was.
Hiervandaan met de bus terug naar het hotel om Hans & Ilona op te halen die "tempelmoe" waren. Deze wilde wel mee met de middagexcursie naar een grote waterval (Misol-Ha) en daarna Agua Azul, een terrasvormige waterval waar tevens gezwommen kon worden. Langs de linkerzijde van de waterval kon nog omhoog gelopen worden, zodat je daarvandaan een mooi uitzicht naar beneden had.
's Avonds lekker gegeten buiten het hotel tijdens de Happy Hour met z'n 11-en. Ik zat dit keer bij Jacco & Francis en Astrid, en het werd weer erg gezellig met de Cuba's. Misol-HaAgua AzulAgua Azul
Woensdag 12 oktober 2005
maya standbeeldMaya hoofdVandaag met een taxi na het ontbijt naar het busstation gebracht. Ik bleef dit keer bij de bagage, de anderen gingen lopen. We zouden een 9-uur durende rit naar Merida met het openbaar vervoer afleggen. Luxe plaatsen wederom met voldoende beenruimte. Een mooie rit, deels langs de kust van de Golf van Mexico. We zagen nog wat ondergelopen velden en dorpen. Nog een restant van de orkaan Rita.
Het hotel Santa Lucia was weer als vanouds, dus minder luxe dan de laatste, maar oké.
Donderdag 13 oktober 2005
LeguaanNonnenklooster
Piramide Nonnenklooster
Duiventil Piramide
Vanochtend om 09.00h vertrokken we na een ontbijtje in het hotel met een eigen chauffeur/gids naar Uxmal (Chitzen Itza werd dus overgeslagen, omdat we moesten kiezen tussen deze twee sites). We waren met z'n 8-en, dus hadden voldoende ruimte in het busje. Via binnenwegen en langs authentieke Maya-huisjes; bestaande uit voor- en achterdeur en geen ramen, slapen doen ze in hangmatten; kwamen we aan in Uxmal. Een mooie site gelegen in een mooie natuurlijke omgeving met heel veel gave details. Via de piramide van de tovenaar, met ronde zijden, het nonnenklooster, de balspel-plaats en de begraafplaats, kwamen we bij de grote piramide die we mochten beklimmen om te genieten van het uitzicht. Via de duiventil gingen we naar het Gouveneurspaleis. En jawel hoor. Het is me dan toch eindelijk gelukt om leguanen in levende lijve in de natuur tegen te komen. Ze zaten lekker op de stenen te genieten van de zon.
Om 12.15h gingen we weer terug naar Merida. We hadden hier de gehele middag vrij. Even lunchen en dan lekker shoppen om nog wat geld uit te geven.
's Avonds hadden we ons gezamenlijke afscheidsdiner. Francis sprak namens de groep Astrid toe en overhandigde de kaart met uiteraard een mooie fooi. Hans en Ilona deden ook dit keer niet mee, zij zouden zelf wat regelen. AfscheidsetenNa het diner nog even de kroeg in gegaan. Er was en live-band aanwezig met een dansvloer. De salsa of de merengue kan ik niet, maar gelukkig kon er ook nog vrije stijl worden gedanst. Nadat ik met Astrid en Jacco met Britt de dansvloer waren opgeklommen, kwamen er nog meer, zodat het toch nog gezellig werd op deze laatste avond.
Vrijdag 14 oktober 2005
KathdraalStadhuisVandaag stond het vertrek gepland. De kamers mochten we behouden tot 13.00h. Eerst even in de stad ontbijten en geshopt. Vervolgens de tas ingepakt en een laatste douche genomen. Om 13.45h kwamen de taxi's om ons naar de luchthaven te brengen. In de stromende regen namen we afscheid van Merida.
Een nationale luchtvaartmaatschappij bracht ons naar Mexico-stad waar de Lufthansa kist klaarstond om ons naar Frankfurt te brengen. De vlucht was "overbooked", zodat aan een aantal het voorstel werd gedaan om tegen een vergoeding van €300,- een AirFrance-vlucht te nemen naar Parijs om daar met een korte overstaptijd door te vliegen naar Schiphol.
Zaterdag 15 oktober 2005
De vlucht verliep spoedig en had zowaar nog wat geslapen. Wij (de 6 overgeblevenen; Jacco & Francis, Anneke, Marjolein, Andrea en ik) hadden voldoende tijd in Frankfurt. We waren snel geladen, waardoor het toestel eerder vertrok en dus ook eerder op Schiphol aankwam. Om 19.00h kwam ik thuis en kon ik terugkijken op een geslaagde vakantie.

Buiten de wateroverlast langs de wegen niets gemerkt van de orkaan Rita die voorgaande week hier is langs geraasd. Verder inmiddels vernomen dat in het plaatsje Tapachula, waar wij drie weken terug de grens Mexico-Guatemala hebben overgestoken inmiddels honderden doden zijn gevonden. Het plaatsje schijnt geheel van de aardbodem te zijn verdwenen. Ook het gebied bij het meer van Antitlan schijnt zwaar getroffen te zijn. De 3-weekse Baobab groep, waarin ik 2 oud-reisgenoten van de China-Tibet-reis herkende, gaan daar dus niet heen, en slaan dit gebied over. De FOX-groep die een 2-weekse reis doen, waren inmiddels een week onderweg en hadden nog niets gezien. Ze reden steeds achter op schema, dus zodra ze ergens uiteindelijk aankwamen, moesten ze alweer door naar het volgend plaatsje. We hebben dus gewoon flink mazzel gehad. Uiteindelijk alleen de lokale Guatemalteekse familie hebben wij misgelopen door de boze boeren en uiteindelijk hebben we één echt verregende dag in Antigua gehad.