Kefalonia & Ithaki (Griekenland)

1Vrijdag 30 augustus 2013

TransaviaNa twee geweldige zomermaanden in Nederland gaan we voor een korte verlenging van twee weekjes op naar Kefalonia en Ithaki in Griekenland. Rond middernacht vertrekken we met de auto richting Schiphol voor onze vroege vlucht van 4.30 uur. Na een parkeerplekje gevonden te hebben op lang parkeren loop ik in het donker richting bus en maak bij een opstaande rand een geweldige smak op het asfalt. Hand en knie kapot, lekkere start dus! Maar positief blijven, niets gebroken dus we kunnen gewoon verder. Na een rustige vlucht met een korte tussenlanding op Volos zijn we dus al lekker vroeg in de ochtend op de luchthaven van Kefalonia.
Huize VangelisNa eerst de passagiers voor de oversteek naar Ithaki in de haven van Sami afgezet te hebben is de volgende stop ons appartement, ook in Sami, “Huize Vangelis”. Een mooi kleinschalig complex met zwembad, zo’n kleine anderhalve kilometer buiten het centrum. De eigenaar Evangelos Stanitsas staat ons al op te wachten. Een vriendelijk ogende Griek met een grote bos krullen. Hij spreekt echter geen woord Engels, dus een verder communicatie is nauwelijks mogelijk.
Na een half uurtje wordt ook onze auto geleverd, een witte Hyundai i10. Kort wat uitpakken en eerst maar wat boodschappen doen. De middag brengen we al lezend, soms ook wat slapend door aan ons zwembadje. Heerlijk, bijna een privé plekje met zo weinig gasten.
In de avond lopen we in een kleine 20 minuutjes naar de kust en boulevard van Sami. Wat eten en drinken en aansluitend op tijd naar bed. Het was toch een nachtje minder!

1Zaterdag 31 augustus 2013

SchapenOude olijfboomHeerlijk geslapen en na een ontbijtje op ons terras aan het zwembad gaan we voor een korte wandeling van een 2,5 km, met als doel de grotten van Drogarati. Deze druipsteengrot is 150 miljoen jaar oud. De grot is ongeveer 40 meter diep en na een trap van ongeveer 180 treden komen we in een soort reusachtige kamer met indrukwekkende stalagmieten en stalactieten.

Drogarati Drogarati Drogarati

Vanwege de prachtige akoestiek wordt deze ruimte de kamer van Apotheose genoemd en heel af en toe wordt er een concert in gegeven.
Bij terugkomst eerst weer een paar uurtjes relaxen, wat zwemmen, wat lezen. Geruime tijd vliegen er watervliegtuigen in een cirkel om ons complex. BlusvliegtuigWe zien in de verte enige rookontwikkeling, dus waarschijnlijk ergens een brandje in de natuur.
In de vroege avond lopen we weer richting het centrum van Sami om het plaatsje, de boulevard en de schepen in de haven wat beter te bekijken. Sami is na Argotoli de tweede havenplaats van het eiland. Daardoor is er altijd veel bedrijvigheid. Ferryboten vanuit Patras en het tegenover gelegen eiland Ithaki meren in Sami aan. Na een rondwandeling strijken voor een heerlijke cocktail neer in een strandstoel op een terrasje aan het water. That's Life!

Zonnebloem Sami Proost!

Bij La Familia eten we vervolgens aan een tafeltje direct aan zee een heerlijke vismaaltijd. Morgen maar eens op pad met de auto richting het zuiden. Het eiland is niet super groot, dus we willen onze geplande activiteiten wat verdelen over de dagen. Korte tripjes met ook nog een dag een oversteek naar Ithaki.

1Zondag 01 september 2013

Op naar het zuiden, specifieker de zuidoost kant van Kefalonia. Vanuit Sami nemen we de weg richting Poros en Skala. Een prachtige weg met sparren en pijnbomen. Koepelgraf
Onze eerste stop is bij het meer van Avithos. Het meer dankt zijn bestaan aan het water dat afkomstig is uit het Ainosgebergte, dat via ondergrondse waterlopen onophoudelijk hier naar toe stroomt. Bij aankomst volgen we geruime tijd een pad tot we gelukkig een Griek tegen komen die ons duidelijk maakt dat we verkeerd zitten. Het meer blijkt een kleine 100 meter van de parkeerplaats te liggen, maar het hek daar naar toe was gesloten. Gewoon er omheen dus!
PorosBij Tzanata, vlak voor Poros bezoeken we een koepelgraf uit de Myceense tijd. Het graf is duizenden jaren verborgen gebleven en pas in 1991 ontdekt. Het is tot nu toe het grootste koepelgraf in het Noordwesten van Griekenland. Bij Poros maken we een kleine stop en via de kustweg rijden we richting Skala.
Mozaïek vloerMozaïek vloerIn Skala bezoeken we de opgraving van een Romeinse villa met een aantal mooie mozaïek vloeren. In het rustige, relaxte Katelios drinken we wat aan het strand, waarna we geleidelijk aan weer noordwaarts gaan.
In Pastra was helaas het kaasfabriekje tot november gesloten. Via een prachtige route door de bergdorpjes Kapandriti, Xenopoulo en Kabitsato komen we bij Agios Eirini weer op de doorgaande weg richting het noorden.
Oude boogbrugVlak voor Mouzakata parkeren we onze auto aan de linkerkant van de weg bij een breed zandpad en dalen we geleidelijk af in een kloofachtige omgeving naar een rivierbeding. Daar vinden we een mooie oude stenen boogbrug. Gedaald dus ook weer de klim omhoog. Nog en kleine 10 minuutjes met de auto en we kunnen weer een heerlijk welverdiende plons in het zwembad maken.
Op zijn Grieks giros en souvlaki gegeten bij Taka Taka Mam.

1Maandag 02 september 2013

Akropolis KiatisDe ochtend wat lezen, zwemmen, zonnen. In de middag op pad naar allereerst de op de twee heuvels Agia Fenentes en Paleokastra gelegen ruïnes van de muren van de Akropolis Kiatis. Vandaar uit hebben we een mooi uitzicht op Sami en zien we ook ons complex liggen.
Aansluitend het mooie gelegen Agrilion klooster in het dorpje Dichalia. Helaas de poort is op slot. Later nog maar eens proberen. Een stukje verder strijken we neer op het terras van een van de mooiste stranden van deze omgeving, het Antisamosstrand van Antisamos.
Het is internationaal bekend door de film “Captain Correlli’s Mandolin”. Hier zijn verschillende scènes uit de film opgenomen. Het strand is uniek gelegen in een natuurlijk gevormd amfitheater van groene heuvels.
VuurtorenBij Dichalio maken we een mooie maar lastige wandeling naar de kaap en de daar aanwezige vuurtoren. Een smal pad bezaaid met keien en stenen. Onderweg hebben we wel voortdurend een mooi uitzicht op de baai van Sami en Ithaki.
Bij terugkomst, na en stop bij de supermarkt, is een duik in het zwembad dan ook weer heerlijk. Lekker gegeten aan het water, op een mooie windstille avond, bij Pizzeria Riviera.

1Dinsdag 03 september 2013
MessovouniaMuurschilderingenVandaag een rondje door het noordelijk deel van het eiland. Karavolimos en Agia Efimia , plaatsen waar we als eerste door komen bewaren we voor een later moment. Via Derinata Neochori een Komitata komen we boven op de berg waar we een fantastisch uitzicht hebben op het eerder gepasseerde dorp Agia Efimia.
Foki BeachVerder noordwaarts rijdend hebben we voortdurend een mooi uitzicht op het eiland Ithaki. Bij Vari maken we een korte stop om eeuwenoude muurschilderingen in een vervallen kapelletje/schuurtje te bekijken.
Bij een taverne in het plaatsje Mesovounia eten we heerlijk zelfgemaakt gebak.
Richting Fiskardo maken we nog een korte stop bij Foki Beach, een schitterend gelegen strandje. Bij fiskardo parkeren we de auto aan de rand van het dorp. Auto’s zijn niet toegestaan in het dorp. Het plaatsje wordt wel het Sant Tropez van Kefalonia genoemd. Vissersbootjes hebben plaats gemaakt voor grote jachten.
Fiskardo Vuurtoren
Ruïne van kerk Fiskardo
Oude vuurtoren Nieuwe vuurtoren
We wandelen door het mooie en nu ook rustig ogende plaatsje. Bij de aanmeerplaats van de veerboten starten we een erg mooie wandeling naar de Venetiaanse vuurtoren en de ruïne van een Byzantijnse kerk.
Via Dafnoudi vervolgen we onze weg naar het werkelijk schitterend gelegen Assos, midden op een schiereiland met op de top een Venetiaans kasteel uit de 16e eeuw. Op een terrasje in het haventje direct aan het water lunchen we, waarna we beginnen aan de klim naar het kasteel. De uitzichten op het plaatsje en de westelijke kust van Erissos, het silhouet van het gebergte, de baai van Myrtos en de open Ionische zee vormen samen een beeld van unieke schoonheid. We blijven dan ook maar fotograferen.
Assos Assos
Burcht van assos Assos
AssosAan het einde van de middag verlaten we dit mooie plekje om geleidelijk aan terug te keren naar Sami. Maar eerst nog de fotostop bij het prachtige Mirtos Beach. In 2003-2004 werd het benoemd tot het mooiste strand van Europa. Helaas lag het inmiddels niet meer in de zon, dus we komen nog een keertje terug.

1Woensdag 04 september 2013
AntisamosAntisamosDe verjaardag van Jeroen en in tegenstelling tot vorig jaar in Rome is het een stralende dag wat maakt dat we gaan voor een dagje naar het strand van Antisamos. Eerst doen we nog een nieuwe poging bij het Agrion klooster in het dorpje Dichalia. Nog steeds gesloten. Later horen we van Inge [hostess] dat het maar 1 dag per jaar open is en dat is ergens in mei.
Op Antisamos  Beach  lekker wat zwemmen, snorkelen [ geen grote diversiteit maar wel veel vissen] en wat lezen.
In de middag nog een gebakje, ’s avonds lekker eten, een wijntje, kortom een zonnige relaxte verjaardag!
1Donderdag 05 september 2013

klooster van Panagia ton Themataklooster van Panagia ton ThemataVandaag wat activiteiten in de buurt van Sami. Allereerst naar het klooster van Panagia ton Themata. Prachtig gelegen, te midden van een bos met picknickbanken. Weer op weg richting kust brengen we een bezoek aan het Olijfmuseumolijfmuseum in Makriotika om vervolgens in Agia Effimia een korte wandeling langs de boulevard en wat achterliggende straatjes te maken.
Direct in de middag bezoeken we de Melissani grot, met het ondergrondse meer. Op dat tijdstip schijnt de zon er recht in en is de grot op zijn mooist. Vanwege het in de oudheid deels ingestorte dak van de grot laat het water van het meer bij het naar binnen vallende, steeds wisselende zonlicht alle kleurschakeringen blauw zien. Dit spel van de zonnestralen en de rotsen met stalactieten creëren een sprookjesachtig tafereel. De opening van het dak is 50 x40 meter en het waterniveau is 25 meter lager met een diepte die varieert van 10 tot 30 meter. Via een door de rots geboorde tunnel bereiken we een platform waar we onder begeleiding van een gids een kort tochtje met de roeiboot over het meertje maken. Erg mooi. Melissani grotMelissani grotAls we uitstappen en we nog wat foto's maken nodigt een andere gids ons opnieuw uit voor een tochtje. Dus twee keer dit mooie toertje kunnen maken.
Voor een drankje nestelen we ons KaravomilosKaravomilos in een strandstoel aan het water bij een taverne met dezelfde naam.
Bij de taverne draait een rad van een oude radarboot en ligt er een klein meertje waar het water naar boven komt dat afkomstig is uit Kathovotres, iets ten noorden van Argostoli. Bij de ingang van de haven daar verdwijnt het zeewater in enorme spleten aan de kust om vervolgens aan de andere kant van het eiland, hier dus bij Karavomilos, weer aan de oppervlakte te verschijnen. De taverne ligt werkelijk prachtig en we besluiten dan ook te reserveren voor vanavond om daar te eten op een plekje pal aan het water.

1Vrijdag 06 september 2013

ArgostoliVroeg op om bij Argostoli bij het binnen lopen van de vissersbootjes de Caretta Caretta schildpadden te kunnen zien. Ze komen namelijk af op het afval wat de vissers tijdens het schoonmaken van de vis weer in zee gooien! Prachtige beesten en groot! Caretta Caretta schildpadHun schild is ongeveer een meter lang en ze wegen een 150 kilo! We blijven ze dan ook een tijdje volgen.
Over de ondiepe zee loopt een prachtige oude stenen brug met bogen, de Drapanos, over een lengte van 900 meter. Helaas nu gesloten, wordt momenteel gerepareerd daar een gedeelte verzakt is. Vuurtoren ArgostoliWe lopen nog wat over de groentemarkt en door de achterliggende straten over het plein Platia Kabanas om via de winkelstraat van Argostoli, het geplaveide Lithostroto, terug te gaan naar onze auto.
Met de auto rijden we richting de vuurtoren van Aghi Theodori voor een korte stop.
Op weg naar Kastro, de oude hoofdstad, doen we eerst boodschappen bij een Lidl. In Kastro blijkt de burcht van
Kastro Kastro
Agios Georgos gesloten te zijn. Navraag bij een local geeft de informatie dat het alleen toegankelijk is op woensdag tijdens de maanden juni, juli en augustus. Later horen we dat dit elk jaar wisselt. We bezoeken wat andere plekjes in het mooie plaatsje en eten bij een taverne heerlijke yoghurt met honing en noten.
Op weg naar het klooster van Agiou Gerasimos maken we eerst een stop bij de wijnfabriek waar de GranaatappelRobola wijn wordt gemaakt. RobolaWe lopen kort door de fabriek en proeven enkele witte wijnen en een dessertwijn. Wij vinden de wijn niet bijzonder, maar dat is mogelijk een kwestie van smaak. Ook het Agiou Gerasimos klooster is gesloten, dus na een wandeling er omheen besluiten we weer richting onze accommodatie te gaan.

1Zaterdag 07 september 2013
Wat uitgeslapen, rustig ontbijten, daarna een wandeling langs de zee richting Karavomilos. We hebben dit pad eergisteren in het donker gelopen en vinden het aardig om dit ook overdag eens te wandelen. Op de inmiddels bekende taverne daar heerlijk in het zonnetje aan het water wat gedronken. Op de terugweg gepoogd kaartjes voor de overtocht naar het eiland Ithaki voor morgen te boeken. Het ticketbureau is nog niet open, alleen van 2-8 uur. Vanavond dan maar, maar als wij om kwart over 7 aan komen is het al gesloten. Niet dramatisch verder maar het betekent geen Ithaki morgen.
De verdere middag lekker aan het zwembad doorgebracht en in de avond een voor Griekse begrippen heerlijke biefstuk gegeten bij Riviera.

1Zondag 08 september 2013
Agiou Gerasimos klooster Agiou Gerasimos klooster

Agiou Gerasimos kloosterAgiou Gerasimos kloosterOok vandaag wat later wakker. We slapen hier voortreffelijk. Jeroen op pad voor de dagelijkse broodjes en het dagelijkse "receptje" voor het ontbijt. Vandaag is dat tomaat met ei en feta. De eigenaresse van de supermarkt is de zus van Evangelos, de eigenaar van ons complex.
Na het ontbijt gaan we opnieuw een poging doen bij het eerder gesloten Agiou Gerasimos klooster waar in een klein kapelletje de mummie ligt van de heilige Gerasimos, in een zilveren sarcofaag. Als we aankomen vindt net de zondagsdienst plaats, waar gewoon iedereen in en uit kan lopen. Indrukwekkend om mee te maken. Er wordt gezongen, brood verdeeld, (ook ik krijg een stuk toegestopt) kaarsen aangestoken en aansluitend loopt iedereen in een lange rij langs de zilveren sarcofaag waar aan het voeteneind een zijluik open is en iedereen er het hoofd insteekt om vervolgens de voeten te kussen van de mummie.

Ainos gebergteAinos gebergteAinos gebergte

Het is vandaag een onbewolkte dag, mooi om ook richting het Ainos gebergte te gaan. Na ruim 16 kilometer klimmen bereiken we de top, Megalos Soros, op 1628 meter. Het is het hoogste punt van Kefalonia en het hele Ionische gebied. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht op Kefalonia zelf, maar ook op Lefkas, Ithaki en Zakynthos. Sinds 1962 is het bos van Ainos uitgeroepen tot Nationaal Park. De sparren van de Ainos, internationaal bekend met de naam Afbies Cephalonica, worden beschouwde als uniek en zijn in andere delen van Europa zeer zeldzaam. We maken er enkele korte wandelingen en genieten van alle uitzichten.
Op de terugweg opnieuw naar het boekingskantoor voor de tickets naar Ithaki. Deze keer wel open en we boeken voor morgenvroeg half 9.

1Maandag 09 september 2013

Overvaren naar IthakiVeerbootOp naar Ithaki. Klokslag half 9 vertrekken we met de auto op de boot van de maatschappij Ionian Pelagos,richting Ithaki om daar na ruim een half uur varen bij Piso Aetos an land te gaan.
Allereerst rijden we over de maar 600 meter brede landengte richting het noorden van het eiland. Aan het einde van deze landengte leidt een weg naar het klooster van Katheronklooster van Katheronklooster van Katheron uit de 17e eeuw, gelegen op de helling van de berg Nirotos. Men is druk doende alles op te ruimen van de festiviteiten van het afgelopen weekend. Het klooster is opgedragen Panagia Kathariotissa, de beschermheilige van Ithaki. Van hier uit hebben we een mooi zicht op de baai van Molos met het prachtig gelegen Vathi.
In het hoogst gelegen dorp (520 meter) van Ithaki, Anogi gaan we op zoek naar de enorme monolieten. Er zit een oude man op een bankje en we vragen aan hem waar we deze kunnen vinden door een plaatje in een folder aan te wijzen. In zijn beperkte Engels maakt hij ons duidelijk dat er in dit plaatsje alleen een klokkentoren en een kerkje is en met een brede glimlach, een hand en een kusje laat hij mij weten dat die monolieten toch echt daar niet zijn. We vinden ze dan ook niet.
Stravos is het volgende dorp op de route en tevens het grootste met een plein met tavernes, met centraal het borstbeeld van Odysseus. We vervolgen onze weg richting het lieflijk gelegen FrikesFrikes, maken een korte rondwandeling en besluiten door te rijden naar het vissersdorpje Kioni, gelegen aan een prachtige baai. Hier trakteren we ons zelf op koffie met gebak daar ons ontbijtje vanochtend wat karig is geweest.
Kioni Knoflook
Een mooie plek waar we dan ook enige tijd genieten van de rust en de omgeving.
Na Kioni rijden we dezelfde weg terug via Frikes en Stavros om vervolgens via de westkust af te dalen naar Vathi.
De plaats is amfitheater gewijs gebouwd tegen de berghellingen in een grote baai. In de baai ligt een klein eilandje Lazaretto. In de Venetiaanse tijd was dit een quarantaine station, uit angst voor ziektes en epidemieën. VathiVathiLater is het nog gebruikt als gevangenis. In de haven, met ook hier weer de vele bootjes en tavernes lunchen we om ons vervolgens weer geleidelijk richting Piso Aetos te begeven voor de terug tocht met de boot. Helaas is de laatste al om half 4. Dit had een paar uurtjes later mogen zijn, maar helaas!
Weer een prachtige windstille avond aan het water. Heerlijk gegeten bij La Familia. Bij terugkomst in ons complex vertelde diverse buren dat er die avond een lichte aardbeving is geweest. Wij hebben het niet gemerkt!

1Dinsdag 10 september 2013
Myrthos BeachMyrthos BeachMyrthos BeachEen dagje naar het mooie Myrthos Beach. Een prachtig wit strand met een azuurblauwe zee in alle mogelijke schakeringen. Eerst nog maar even naar het uitzichtpunt. De vorige keer waren we daar aan de late kan! Niet alleen van boven, maar ook beneden op het strand is het prachtig.
Hier genieten we een uurtje of vijf en maken dan richting Sami nog een kort uitstapje naar de bergdorpjes Livathinata, Poulata en Haliotata.
Tijdens een wederom warme windstille avond heerlijk gegeten bij Faros. Jeroen stifado, ik een overheerlijke visspies.
1Woensdag 11 september 2013
KrijtrotsenMyrthos BeachVandaag richting het schiereiland Paliki, ook Lixouri genoemd. Het schiereiland heeft een andere natuur als de rest van het eiland, met vruchtbare vlakten waar voornamelijk druiven, peulvruchten en olijven worden verbouwd. We kiezen er niet voor om vanuit Argostoli met de boot over te steken, maar gaan boven langs via Agia Eafimia en Angonas.
De eerste stop is wederom bij Myrthos Beach maar nu aan  de andere zijde. Van hier uit zie je naast Myrthos Beach ook Assos liggen. Wederom mooie plaatjes dus!
LixouriVia de vlakte van Livadi, de moeraskust, zakken we af naar de plaats Lixouri. Hier wandelen we wat rond en houden een koffiestop.
Verder zuidwaarts, via een weinig aantrekkelijke omgeving bereiken we het wel heel mooie
Xi- Beach Xi- Beach
Xi- Beach. Het is prachtig gelegen aan een kust met witte kliffen. Het strand heeft fijn roodachtig zand over een boog van meer dan drie kilometer.
Iets meer naar het westen bezoeken we ook Vatsa Beach met een rieten strandtent. Je kunt je er met een vlot over het riviertje naar de overkant trekken.
Via de westkust klimmen we weer naar het noorden, naar het prachtig gelegen Kipoureon klooster. Kipoureon kloosterDit klooster ligt op een 90 meter hoge rots, pal boven zee. Het is gesloten maar de uitzichten zijn erg mooi vanaf deze plek.
Via plaatsjes als Kaminarato, Damoulianata en Ag. Thekli , met een voortdurend prachtig uitzicht op de westkust en later op de baai van Argostoli dalen we af naar Petani Beach. Dit strand kan absoluut de strijd aan gaan met Myrthos Beach over het mooiste strand van Kefalonia. Hier gaan we lekker lunchen ,na eerst de snee op mijn onderbeen verzorgd te hebben. Ik zou ook eens keer zonder verwondingen thuis komen!
Via nog wat omweggetjes in het noorden rijden we het laatste stukje weer dezelfde route, met uiteraard nog een keer een blik op Myrthos Beach, We krijgen er geen genoeg van. Ook het schiereiland Paliki was wat ons betreft absoluut een bezoek waard.
Weer en bijzonder zwoele avond, dus weer lekker aan zee gegeten en gedronken.

1Donderdag 12 september 2013

AntisamosAl weer onze laatste dag op Kefalonia. Voor ons gevoel hebben we het gehele eiland wel doorkruisd dus wordt ons laatste dagje er een van nog een keertje heerlijke relaxen op het strand van Antisamos. Wat zwemmen, snorkelen en 's avonds  nog een keertje heerlijk eten bij moeder en dochter van het restaurant Riviera, waar we elke keer getrakteerd worden op een lekker toetje.
Het is elf uur in de avond en nog 27 graden. Wat zullen we dit gaan missen!

1Vrijdag 13 september 2013

LuchthavenOm 8 uur worden we opgehaald bij onze accommodatie, waarna we in een klein uurtje weer richting luchthaven rijden. Daar blijkt dat ons toestel veel vroeger is en wij dus uiteindelijk dan ook meer als een half uur eerder mogen vertrekken richting Amsterdam. Wel lekker!
Na een rustige vlucht landen we dan ook 45 minuten eerder als gepland op Schiphol. Helaas is het bewolkt, het miezert en het is een 16 graden. Weer echt Hollands weer dus.
Wij kijken terug op een heerlijke vakantie op Kefalonia / Ithaki. Twee prachtige eilanden!