Parijs (Frankrijk)

Woensdag 15 juni 1994
Om 06.00 uur opgestaan om om 07.00 uur te kunnen vertrekken naar Rotterdam. Opgehaald door meneer de Beer kwamen we omstreeks 07.30 uur in Rotterdam bij het Centraal Station aan. De bus was nog niet aanwezig, zodat het even wachten was. Na het vertrek uit Rotterdam, via Breda, naar Eindhoven gegaan. Na wat gedronken te hebben werden we verdeeld over twee bussen: één richting 1-Londen en één richting Parijs. In de bus was alleen nog plaats op de achterste rij, dus net boven de motor. Dit hebben we ook zeker gevoeld, want richting het zuiden werd het alsmaar warmer. Net over de grens in Frankrijk eventjes gestopt en later op de péage nog één keer, voordat we om 16.30 uur bij het hotel in Parijs aankwamen. Na een paar minuten wachten in de hete bus, kregen we de sleutels van de kamers uitgereikt. Even de kamer bekeken en de bedden uit elkaar geschoven, zodat ik de blokken onder de voorpoten kon leggen voor de juiste 'maagligging".
Bij Martin, de buschautgeur en tevens reisleider, konden we al aftekenen voor de Tour Montparnasse, het hoogste kantorengebouw in Parijs. Na een eetstop ondergronds gingen we naar Tour Montparrnasse. Langs Madeleine, Place de la Concorde en langs Hotel des Invalides kwamen we bij dit hoge gebouw terecht. Hfier hadden we na een korte lift (ongeveer 35 sec.) een prachtig uitzicht over de stad vanaf de 56ste verdieping. Hier kon je vanachter het glas naar beneden kijken, maar je kon ook naar het dakterras op de 59ste verdieping Zelfs hier kon je lopen in je T-shirt.
Later op de avond kon je mee, met de boottocht over de Seine. Arwin en ik hadden besloten om even een ronde, te doen in de stad. Aangekomen op de Bateaux-Mouches, zijn we gaan lopen richting Champs Elysées. Voorlangs bij de Arc de Triomphe en weer terug over deze winkelstraat. Na anderhalf uur lopen, moesten we om 23.00 uur weer terug zijn bij de boot om weer met de bus mee te kunnen. Omdat het nu enigszins donker was, werd besloten om vandaag een deel van de lichttoer te doen. Hiermee hadden wij geluk, want de tweede dag zouden we niet meegaan, wanneer deze tour gepland stond. De lichttoer leidde ons over de C'hamps Elysées om de Arc de Triomphe richting Eiffeltoren. Na een korte stop bij Palais de Chaillot zijn we niet de bus vlak langs de.Eiffeltoren gereden richting het hotel.
Donderdag 16 juni 1994
Mississippi

Assepoester´s Morgens na het ontbijt, dat bestond uit eencroissant en een pistollet met jam, jus d´orange, koffie, thee of chocolademelk, zijn we met de metro vertrokken naar Euro Disney. Na een verkeerde overstap kwamen we uit bij de verkeerde eindhalte. Even gevraagd, paar haltes terug en toen met de RER richting Euro Disney. Bij de eindhalte is het verkeerd met de kaartjes gegaan, zodat voor de terugweg weer kaartjes (29 F) gekocht moesten worden. In Euro Disney zelf (250 F) was het niet echt druk, zodat we ruimschoots overal in konden. Om 16.00 uur begon de parade waar verschillende praalwagens aan meededen.
Om ongeveer 18.30 uur hebben we het park verlaten om weer terug te keren naar Parijs. Na moeizaam gegeten te hebben, vanwege de maag, zijn we lopend naar Centre PompidouCentre Pompidou gegaan. Met de roltrappen aan de buitenzijde naar boven gegaan. Op het pleintje voor het gebouw waren diverse tekenaars portretten en karikaturen aan het maken.
Vervolgens zijn we gaan lopen langs Forum de Halles, een ondergronds winkelcentrum wat op dit tijdstip dicht was, het Louvre, Place de la Concorde naar de Champs Elysées. Vervolgens Bij de Arc de Triomphe de metro genomen naar het hotel.

Vrijdag 17 juni 1994

EiffeltorenOm 09.00 uur na het ontbijt, een busrit gemaakt naar de Eiffeltoren..Hier zijn we toen niet op geweest, maar zijn gaan lopen vanaf Palais Chaillot onder de Eiffeltoren door richting École Militaire. Later zijn we met de bus naar Dome des Invalides, het graf van Napoleon, gegaan. Na de kist te hebben gezien en rondgelopen te hebben, zijn we met de bus naar de Arc de Triomphe gegaan. Hier brandt het eeuwige vuur bij het graf van de onbekende soldaat. Ook hoorde je hier door diverse boxen het (zee)water klotsen.
Omdat we de rest van de dag zelfstandig op pad zouden gaan hebben we een dagkaart (26 F) voor de metro en RER gekocht. We zijn via de Opéra even naar Boulevard Haussmann, de, andere winkelstraat, gegaan. Na de kaarten te hebben gepost bij het postkantoor even gelunched in Galeries Lafayette. Nog even een half uurtje in de zon gezeten op het dakterras van dit grote warenhuis, om vervolgens te vertrekken naar de Notre DameNotre Dame, waar we naar binnen zijn gegaan. Tevens het museum binnen de kerk nog bekeken. Toen we hiermee klaar waren, zijn we naar Forum de Halles gegaan om even binnen in alle winkels te kijken. Omdat nu de voeten toch wel gevoelig werden ook door de vorige lange dag, zijn we teruggekeerd naar het hotel.
Na een tijdje gerust te hebben, zijn we om ongeveer 18.30 uur vertrokken om te eten in Saint Michel, waar een hoop kleine restaurantjes te vinden zijn. Na het eten en de wijk gezien te hebben, zijn we weer terug richting Eiffeltoren vertrokken om bij Palais de Chaillot bij de fonteinen te zitten. Nu deden de fonteinen het wel. Later begon ook zelfs het kanon, de grote fontein te spuiten. Bij het gebouw werd evenals in de metro veel prullaria aangeboden. Ook waren hier veel jeugdigen aan het slalom- rolschaatsen. Na een lange dag kwamen we om ongeveer 00.30 uur in het hotel aan. Daar op de binnenplaats nog gezeten met twee andere stellen van de bus.

Zaterdag 18 juni 1994

Vandaag ook weer redelijk bijtijds opgestaan om er een lange dag van te maken. ´s Morgens eerst een ticket voor de metro gekocht om er ergens anders een dagkaart mee te kunnen halen. Als eerste zijn we naar la Grande ArcheGrande Arche gegaan. Deze ligt in het verlengde van het Louvre en de Are de Triomphe. Ook hier konden we eigenlijk de metro niet uit, zodat we maar over het hek zijn geklommen. In dit deel waren geen auto's toegankelijk en waren de gebouwen vrij groot rondom het plein.
De tweede bestemming van vandaag leidde naar Place de la Bastille waar de Opéra de la Bastille staat opgesteld. Vanaf hiervandaan zijn we lopend naar Place des Vogges gegaan.
De eerste bestemming in de middag, nog voor de lunch, was Dóme des Invalides. Het kaartje van gisteren was namelijk twee dagen geldig, zodat we nu ook de musea die erbij hoorden konden zien. Voor de lunch zijn we weer naar Saint Michels gegaan.
LouvreNa het eten zijn we met de metro lichting Louvre vertrokken. Langs St. Genmin-L´Auxerrols. Omdat het na 15.00 uur was, was de entree van het Louvre gehalveerd tot 20 F. Hier hebben we vanwege de warmte één deel van het museum bekeken: Franse, Italiaanse, en Spaanse schilderijen waaronder de Mona Lisa. Na ongeveer 2 uur rondgelopen te hebben, hebben we lekker nog een uur met de voeten in de vijver bij het Louvre gezeten. Om verder uit te kunnen zakken zijn we terug naar het hotel gekeerd.
Voor het avondeten te kunnen nuttigen zijn we naar het centrum gegaan, daar hebben we op de Champs Elysées even gegeten. We hadden nog wat tijd over, dus zijn we naar Jardin de Luxembourg gegaan om vervolgens de avond in de stad te besluiten op de Eiffeltoren. Ook hierboven kon je om 24.00 uur nog in je T-shirt lopen. Terug in het hotel hebben we nog wat gedronken op de laatste avond.

Zondag 19 juni 1994

Sacre CoeurVandaag moesten we weer naar huis, dus dat betekende dat je om 09.00 uur al je koffer in de bus moest zetten. Toch hebben we deze ochtend toch nog wat leuke dingen gedaan, zoals een bezoek aan de Sacré Coeur, waar op dat moment nog een dienst bezig was. Toch kon je binnen de kerk nog kaarten kopen.
Later zijn we nog op Place du Tertre gegaan. Hier waren vele stalletjes met schilderijen, tekeningen, portretten en knipsels. Hier probeerden ze je ook aan te pappenom te portretteren. Om de resterende tijd te verdoen zijn we nog even op een terrasje gaan zitten.
Om ongeveer 12.30 uur zijn we dan echt vertrokken. Na twee stops in België kwamen we in de avond in Eindhoven aan. Hier waren meerder bussen van Peter Langhout aangekomen. Je kon toen kiezen ui 13 bussen om je naar huis te laten brengen. Wij hadden gekozen voor de bus naar oa. Gouda. Om ongeveer 22.00 uur waren we thuis.