Cyprus

Donderdag 05 mei 2022

Onze bestemming dit keer is Cyprus, het twee na grootste eiland in de Middellandse Zee. Cyprus,een land wat sinds het Turkse leger er in 1974 binnenviel,verdeeld is in een Turks en een Grieks Cypriotisch deel. En ondanks alle inspanningen van de afgelopen jaren er is er nog geen oplossing voor deze situatie.
Wij verblijven 10 dagen in een appartement in Paphos (Pafos) in het Grieks Cypriotische deel aan de westkust, in het Time to Smile Aliathon resort .
Op Schiphol verloopt alles gelukkig redelijk soepeltjes en is er geen sprake van de horror situaties van afgelopen weekend waarbij mensen zelfs buiten de vertrekhallen in rijen stonden te wachten. Schiphol kampt met een mega personeelstekort en dat leidde in de meivakantie tot een enorme chaos. Na een rustige vlucht van een kleine vier uur landen we op de luchthaven van Paphos. Hier dus door de paspoortcontrole omdat Cyprus geen Schengenland is en er daarom geen vrij reisverkeer is dus.
Onze accommodatie ligt een kleine 10 km van de luchthaven. Bij aankomst is ons appartement al gereed dus ons zelf lekker meteen kunnen installeren. Wij hebben een prachtig en ruim ( gratis upgrade) 2 kamer appartement.
Onze eerste boodschappen gedaan, het terrein wat verkent, geluncht en daarna nog een paar uurtjes lekker op een bedje in het zonnetje. De vakantie kan beginnen!
In de avond in een Italiaans restaurant dichtbij onze accommodatie heerlijk gegeten. Daarna vroeg naar bed. Afgelopen nacht om kwart over 2 al het bed uit dus even bij slapen nu !

1Vrijdag 06 mei 2022

Heerlijk geslapen en weer helemaal uitgerust. Ontbijtje in het zonnetje. We hebben twee balkons bij ons appartement dus altijd wel ergens een lekker plekje. Na het ontbijt onze auto opgepikt bij de receptie, een Citroën C3 met het stuur aan de andere kant. Jawel het wordt links rijden de komende tijd. Wel spannend maar het advies was dan ook voor een automaat te gaan zodat je niet voortdurend links hoeft te schakelen.
Eerst een rondje wennen op de parkeerplaats en daarna op naar de haven naar het Archeologische Park, Unesco Wereld erfgoed. De meeste uitgegraven ruïnes dateren uit de Romeinse tijd waaronder veel prachtige en bijzondere mozaïeken vloeren uit de oude villa’s, afkomstig uit de 3e tot de 5e eeuw.

In het huis van Dyonysus een prachtige mozaïek van de God van de wijn en ook in het Huis van Aion en van Orpheus zijn grote hoeveelheden mozaïeken te bewonderen. Het hele terrein is een mooie rustige wandelomgeving en nu in het voorjaar prachtig ingekleurd met allerlei voorjaarsbloemen. Het Odeon, een amfitheater, het Saranto Kolones Castle om maar een paar prachtige bezienswaardigheden te noemen, het gehele terrein is meer dan de moeite waard.
Na ruim drie uurtjes wordt het tijd voor de lunch. Het wordt Theo’s restaurant , gezellig in de haven aan het water. Nu we hier toch zijn aansluitend nog een korte wandeling naar het Kasteel waar we onderweg een gezellige pelikaan tegen komen die rustig tussen de terrasjes loopt. Schijnt hier al jaren kind aan huis te zijn in de haven!
Op naar ons volgende avontuur met de auto, iets verder weg, naar de Lidl (ha,ha). Het gaat allemaal goed en tegen half 5 zijn we weer veilig aangekomen bij ons appartement.
Nog kort even wat relaxen in het zonnetje. Het is heerlijk weer met echt strakblauwe luchten en volgens de voorspellingen blijft dat ook zo voorlopig.
In de avond weer met de auto naar de haven waar we werkelijk heerlijk eten bij het Pelican Restaurant. Lekker buiten aan het water met wat kachels om ons heen , super!

1Zaterdag 07 mei 2022

Laat in slaap gevallen. Op de een of andere manier niet moe. Na het ontbijt gaan we met de auto richting het noorden naar Akamas waar we de Aphrodite trail gaan lopen. Staat te boek als een van de mooiste wandelingen van Cyprus en bekend vanuit de legendes.
We starten bij de baden van Aphrodite, de godin van de liefde. In een door een bron gevormde uitholling zou Aphrodite zich in het grijze verleden vermaakt hebben met Akamas en Adonis. Hierna start de Nature trail.

Het wordt een redelijk pittige maar prachtige wandeling. Ook hier weer een kleurrijke bloemenpracht van veelal meidoorn en bremstruiken. Een steile beklimming over een rotsig pad naar het 370 meter hoger gelegen uitzichtpunt Moutti tis Sotiras. Vanaf dit punt hebben we een prachtig overzicht over het schiereiland . Op driekwart van de beklimming komen we bij een grote galeik bij de plek Pyrgos tis Rigainas. Volgens de legende zou Aphrodite zich na het baden hier hebben terug getrokken.

Ook de afdaling is steil en pittig met name door het vele grind. Maar na 7,6 km en zo’n drie en een half uur verder zijn we dan toch weer bij het beginpunt waar we ons zelf bij de parkeerplaats trakteren op een heerlijk Italiaans ijsje. Een uurtje terug rijden, wat eten en dan leggen we onze benen heerlijk languit op een ligbedje in het zonnetje. Relaxen, hebben we verdiend!
In de avond weer met de auto richting de haven. Deze keer lopen we wat terug om in de straat ervoor te eten. We belanden bij Bacchus De sfeer hier is echter toch niet zo gezellig als in de haven , dus de volgende keer weer……

1Zondag 08 mei 2022

Vanochtend lekker rustig aan gedaan en voor het eerst wat gezwommen. Even koud als je er in gaat maar daarna echt lekker.
Na de lunch brengen we een bezoek aan de Koningsgraven. De rijke inwoners van Paphos lieten meer dan tweeduizend jaar geleden hun graftombes versieren met zuilen en muurschilderingen. De in rots uitgehouwen necropool maakte bij de blootleggingen in de 20e eeuw zoveel indruk dat men het complex Koningsgraven noemde, ook al werd hier feitelijk geen enkele koning begraven.

Hierna rijden we noordelijk naar Coral bay. Zou een mooi strand moeten zijn, wij vinden het niet bijzonder.
Iets verder komen we uIt bij het scheepswrak van Edro III. Op 8 december 2011 liep dit schip in een zware storm aan de grond bij Pegeia. Het 2345 ton wegende schip is 80 meter lang en ziet er erg imposant uit. De rotsen en klifformaties zijn ook erg mooi en indrukwekkend. Mooi plekje We drinken bij Oniro een lekker roseetje en genieten van het uitzicht.
We rijden nog wat noordelijker tot de weg ophoudt bij Peyia, het gebied wat Kantarkastoi wordt genoemd. Een prachtig gebied met zeegrotten en allerlei krijtsteen formaties. We wandelen hier geruime tijd rond, prachtig!
Nog even naar de Lidl en het is tegen achten als we weer bij onze locatie zijn. Snel douchen en we eten in een van de restaurants bij onze accommodatie, een Indiaas restaurant , Spice Hut. Echt heerlijk, een aanrader!

1Maandag 09 mei 2022

Vandaag voor het eerst wat bewolking alhoewel er de zon gemakkelijk doorheen brandt. We gaan vandaag wat op de bonnefooi de binnenlanden in op basis van informatie wat we her en der gelezen en gezien hebben en kijken of het ons lukt bij die stekkies uit te komen. Als eerste willen we een Romeins aquaduct in de nabijheid van Vretsia gaan bezoeken. We belanden echter in de middle-of-nowhere en na een dorpje met smalle steegjes en straatjes houdt de weg plotseling op. We vragen het nog aan een mannetje wat er rondliep. Erg vriendelijk maar helaas sprak hij nauwelijks Engels. Te voet zou het nog 5 tot 6 km zijn dus dat hebben we maar laten gaan.
Tijdens het zoeken naar een uitweg komen we allereerst een forse pijlslang tegen op de weg en passeren we twee kloosters Agio Moni en Chrysorrogiatissa.

Het laatstgenoemde, gesticht in 1152 en vernoemd naar Onze Lieve Vrouw van de Gouden Granaatappel, heeft een idyllische met bloemen getooide binnenplaats en een prachtig uitzicht op de bergen. De wijnkelder van het klooster is nu in gebruik als wijnmuseum.
Vanuit het klooster zien we verderop het meer met de stuwdam Kannaviou al liggen.
We brengen hier een kort bezoekje en even verderop ligt nog een meer met de de Evertou Dam.
Verder de binnenlanden in gaan we op zoek naar naar de Krematoris waterval. De laatste 1,5 km hebben we te voet afgelegd. Eenmaal beneden zien we een kleine waterval in een grot. Later blijkt dat we daarna een vier meter lange tunnel door hadden moeten kruipen om bij de daadwerkelijke waterval te komen. Helaas dus niet alles gezien.
We overwegen nog naar de Adonis baths te gaan maar lezen dat de weg er naar toe niet met een gewone auto te doen is . Dus dat laten we voor wat het is.
Terug naar Paphos dan maar en we zitten ook al weer ruim in de middag wat de tijd betreft. Even lunchen en dan met een boek op het ligbed. Drankje er bij. Ook lekker ! In de avond weer eens naar de haven en gegeten bij het Pelican restaurant.

.Dinsdag 10 mei 2022
Vandaag gaan we het meer oostelijk zoeken. We starten met een bezoek aan Petra tou Romiou, of te wel de rots van Aphrodite. Deze plek wordt beschouwd als de plek waar Aphrodite werd geboren. Drie maal rond de rots zwemmen zou verschillende zegeningen brengen, waaronder eeuwige jeugd, schoonheid, geluk en vruchtbaarheid.
Naast een wandeling op het strand bezoeken we ook twee uitzichtpunten om dit fenomeen te aanschouwen.

Aansluitend rijden we verder oostwaarts naar het mooi gelegen Kourion. Kourion was een stad vanaf de oudheid tot de Middeleeuwen. Naast goedbewaarde mozaïeken, zijn ook interessant de publieke baden, het nymphaeum, de necropool, het Fonteinhuis, het huis van de Gladiator en Van Achilles. De spectaculairste site van Kourion is het Grieks - Romeinse amphitheater dat geheel is gerestaureerd en wordt gebruikt voor openlucht concerten.
Verder zuidelijk rijdend naar het zoutmeer van Limassol in Akrotori zien we grote groepen flamingo’s. Wel op enige afstand maar toch mooi om te zien. We dachten dat ze al weg zouden zijn.

Als laatste brengen we een bezoek aan het kasteel van Kolossi, gebouwd in 1454 door de Maltezer Orde. Nabij het kasteel ligt het Kollossiaquaduct, een Romeins aquaduct wat water naar het kasteel bracht.
Via de snelweg zijn we hierna in een half uurtje weer bij ons appartement. De snelwegen zijn opvallend rustig en heel kleurrijk vanwege de vele bloeiende bougainvilles en oleanders.
In de avond eten we gezellig en lekker in de tuin van Ficardo .

.Woensdag 11 mei 2022

Vandaag gaan we richting het Troodos gebergte. Als eerste gaan we op zoek naar de mooie oude Venetiaanse brug van Tzefelos. De weg er naar toe is prachtig en we komen in ruim 50 km wel geteld twee auto’s tegen. Wel veel vallend gesteente op de weg.

Even verder op vinden we nog een kleinere variant de Elias brug.
Het Troodos gebergte is prachtig groen. We rijden tot aan de top, Olympus en van daaruit naar het iets lager gelegen bezoekerscentrum. Het is op deze hoogte wel een graad of vijf, zes kouder dan op zeeniveau.

Bij Platres doen we de korte trail naar de Caledonische watervallen. Deels steil klimmen en dalen op rotsige paden waarbij enkele keren de de bedding van een beek overgestoken moet worden. Het pad wisselt meerdere keren van oever via houten loopbruggetjes.
Terug bij het beginpunt gaan we eerst lunchen bij het aangrenzende restaurant Psilo Dendro.
Weer verder dalend richting zee maken we nog een korte stop in het druk bezochte zeer toeristische wijndorp Omodos. Naast wijn staat het dorp ook bekend om zijn kant, papillakant om precies te zijn. De belangrijkste bezienswaardigheid is echter het Timosjenko- Stravosklooster.

Verder rijdend richting zee over een duidelijk meer doorgaande route als vanochtend bereiken we aan het einde van de middag weer ons appartement.
De dag sluiten we in de avond af bij een meer dan voortreffelijk Italiaans restaurant ,Cavallini .

.Donderdag 12 mei 2022

Vandaag is het de laatste dag we de auto hebben. De wandeling door de Avakas Gorge staat nog op ons lijstje. We rijden met de auto tot aan de eerste parkeerplaats, de laatste kilometer er naar toe is onverhard maar goed te doen. De tweede parkeerplaats lager gelegen bij de ingang van het wandelpad is meer bereikbaar voor alleen jeeps. Steil stuk naar beneden en meer stenig en met kuilen. Scheelt ook maar ongeveer 10 minuutjes lopen vanaf de ingang.

We lopen het pad in en na ongeveer een kwartiertje bereiken we de daadwerkelijke kloof . Ook hier groeien nog steeds de oleanders die je in heel Cyprus overigens ziet. Het groeit hier bijna als onkruid. Al snel versmalt de kloof zich. In de rotsachtige bedding van de kloof moeten we regelmatige beek oversteken via glibberige stenen. Er staat nog redelijk wat water in wat maakt dat het uiteindelijk toch niet lukt droge voeten te houden. Ook zijn de (kalk)stenen behoorlijk glad, dus het is wel opletten geblazen. Maar het is prachtig, zeker het punt waar de kloof op zijn smalst is en een enorme rotssteen tussen twee loodrechte hellingen geklemd zit. Een verbazingwekkend meesterwerk van de natuur. Terwijl we daar staan valt een meter of tien verder in eens een behoorlijke steen naar beneden. Er wordt voor gewaarschuwd bij de ingang maar het is toch schrikken als je het daadwerkelijk ziet. Maar gelukkig niets gebeurd dus!
Verder de kloof in worden de stenen steeds groter en in combinatie met de gladheid steeds meer een uitdaging. We besluiten terug te gaan. Een aanrader deze wandeling!
Op de terugweg nog even wat kleine boodschappen bij de Lidl en de auto af tanken. Lunchen en relaxen aan het zwembad waar geleidelijk aan de bewolking op komt zetten.
In de avond nog een keer met de auto naar de haven en eten bij The Pelican, met als afsluiter een Italiaans ijsje bij de buren.
Bij terugkomst laten we de sleutel achter bij de receptie. Het was een prima auto , zeker de navigatie met koppeling naar de telefoon .was erg prettig.

.Vrijdag 13 mei 2022

Ons laatste dagje op Cyprus wat we vullen met wat zwemmen, lezen luieren na alle actieve dagen. Heerlijk!
In de avond nog een keertje eten bij een van onze favoriete restaurants Spice Hut ( Indiaas)

.Zaterdag 14 mei 2022

Zwaar bewolkt en er valt zelfs een spatje regen. Tijd om zonnigere oorden op te zoeken en jawel in Nederland. De voorspellingen laten zomerse waarden zien voor de komende week We hebben gunstige vliegtijden. Rustig ontbijten nog, korte transfer en wachttijd voor het kleine vliegveld Paphos.
Na een rustige vlucht van zo’n 4 uurtjes landen we iets na drieën op Schiphol. Bagageafhandeling blijft een issue en daar lopen we ook nogal wat vertraging op. Uiteindelijk tegen zessen rijden we onze straat weer in.
Cyprus, verrassend veelzijdig, mooie natuur. We hebben enorm genoten en veel gezien en gedaan in 10 dagen. Het is echter geen Griekenland. Prijzen vergelijkbaar met Nederland behalve uiteraard de benzine en we missen de kneuterige kleine Griekse terrasjes.