Kroatië

Donderdag 03 september 2015

Na een warme, maar ook natte augustus maand vertrekken we vandaag samen met Hans en Elly voor een 10 daagse vakantie richting Kroatië.
Tegen 6.00 uur in de ochtend rijden we naar Weeze om met een vlucht van Ryanair om 9.00 uur te vertrekken naar Zadar. Na een korte rustige vlucht en het pinnen van de eerste kuna's, pikken we de gehuurde auto op, een Volkswagen Golf, en gaan we richting het 17 km noordelijker gelegen Zaton/Nin. We hebben op Zaton Holiday Resort, op het camping gedeelte, een luxe 6 persoonse stacaravan gehuurd. Het is een mega camping gelegen aan de Adriatische kust aan een uitgerekt zandstrand.
Na de lunch kunnen we om 15.00 uur in checken en krijgen we een rustige plek, in de schaduw van de pijnbomen aan het einde van de camping. Om een indruk te geven van de grootte, het is 800 meter lopen naar het strand. Het totale complex met 344 appartementen, 1100 staanplaatsen en 400 mobile homes doet aan als een klein dorp. We rijden, na ons snel geïnstalleerd te hebben, terug naar Zadar om in een grote plaatselijke supermarkt de boodschappen te doen.
Vroeg in de avond lopen we via de achteruitgang van de camping richting Nin, een klein historisch stadje, wat in de 10e eeuw een bisschopstad was en het beginpunt vormde van een bitter religieus geschil tussen de Oosterse en Westerse kerken. Na een korte wandeling in de bijna schemering belanden we op een leuk terrasje bij restaurant Sokol Tartaro. Lekker wijntje, heerlijk eten en een aangenaam temperatuurtje. een goede start van de vakantie. ook bij de caravan genieten we met een wijntje nog even na van deze heerlijke avond.

Vrijdag 04 september 2015

We liggen net op bed als het behoorlijk begint te regenen, een voorbode van een dip in het stabiele zomerweer hier. In de ochtend kan Jeroen zijn verjaardag nog starten op een mooi versierd terras met ballonnen en een slinger [met dank aan Hans en Elly], met een lekker ontbijtje en een zonnetje.
De eerste regen valt nadat we ons net een uurtje geïnstalleerd hebben aan het zwembad. Een tweede poging doen we na de lunch maar ook dan is het van korte duur. Het zijn buitjes en de temperatuur blijft aangenaam, dus prima buitenweer. De avond houden we redelijk droog en we kunnen dan ook gezellig barbecuen.
Ondertussen testen we de diverse wijnen om te achterhalen wat de lekkerste is. Veelal wijnen uit Istrië en Kroatië, voor ons onbekend. In de nacht gaat het weer langdurig regenen. prima we slapen toch!

Zaterdag 05 september 2015

In de ochtend is het weer droog en heel voorzichtig schijnt er af en toe een zonnetje. Eerst de boel maar eens droog maken en dan lukt het ons toch om buiten te ontbijten. Daar het weer ook voor vandaag, in de voorspelling nogal wat regen geeft, kiezen we er voor om de oude stad, Stari Grad, van Zadar te gaan bezoeken. Eenmaal daar vinden we al vrij snel een parkeerplekje net buiten de oude stad en lopen we in een lekker zonnetje, in het verlengde van de loopbrug, richting het oude centrum.
In de tweede wereld oorlog werd 60% van de oude stad door luchtaanvallen verwoest en ook de Servisch-Kroatische oorlog leidde eveneens tot bombardementen. De schade is inmiddels hersteld. We maken een wandeling door het mooie stadje met het Forum, het Archeologisch museum, de kathedraal Sv. Stosija en de kerken Sv Marija en Sv Donat als cultuurhistorisch hart. Over het plein verspreid herinneren resten van marmeren zuilen aan de Romeinse periode.
Aan de westelijke boulevard, bij de moderne steiger voor veer en cruise schepen is een constructie van een 70 meter lange trap aan de kade met 35 grote plastic buizen in diverse afmetingen met aan de uiteinden verschillend afgestemde pijpen. Afhankelijk van golfslag en getij drukt het water soms grotere, soms kleinere hoeveelheden lucht in deze buizen en zo ontstaan tonen die door openingen in de trap hoorbaar worden. Dit zee-orgel trekt vele mensen, zittend op de trap om hier naar te luisteren.
Iets verder op is er nog een cirkel van 22 meter doorsnee,met 300 glazen platen waaronder zonnecellen  zijn geplaatst,die in de avonduren een kleurrijk spel van verlichting geeft.
We lunchen op het plein vlakbij de stadspoort en het stadspark. Na nog een korte wandeling langs de kleine haven Fosa gaan we weer richting auto. Heel de wandeling hebben we kunnen genieten van een heerlijk zonnetje.
Bij de plaatselijke Lidl doen we nog wat boodschappen en hierna gaan we weer richting Zaton/Nin. In de verte zien we  de gitzwarte wolken al naderen en het duurt dan ook niet lang of de regen valt met bakken uit de lucht. In de avond kunnen we toch nog barbecuen maar om 22.00 uur vluchten we toch weer naar binnen omdat het opnieuw onweert en gigantisch regent.

Zondag 06 september 2015

De ochtend start met een voorzichtig zonnetje en wat wolken, maar na een uur kijken we naar een strakblauwe hemel. Ook de weersvoorspellingen geven voor de rest van ons verblijf stabiel zomerweer aan.
We relaxen vandaag bij het zwembad en gaan aan het einde van de middag opnieuw naar Nin.
Het slaperige kleine stadje met vlakke zandstranden, lagunes met kleurrijke zeilen en vliegers van wind en kite surfers is gemakkelijk in een paar uur te bewandelen.

De 9e eeuwse pre- Romaanse kerk, Sv Kriz en zijn bisschop Grgur Ninski zijn te vinden aan de

rand van het stadje. we eten op een leuk dakterras pal achter het kerkje.

Maandag 07 september 2015

Prachtig zomerweer. Vandaag gaan we naar Krka Nationaal Park. De heenweg kiezen we voor de tolweg. Nauwelijks verkeer op te vinden en in iets meer dan 1 uur zijn we bij de ingang Lozovac.
Van hier uit kunnen we met de pendelbus naar de waterval voor een rondwandeling. Wij kiezen er voor via een steil kiezelig pad 850 meter af te dalen naar de start van de wandeling rond het gebied van de Skradinski buk. Het is een soort kleinere versie van de Plitvice meren. Over 500 meter tuimelt het water in een reeks van van 17 mini watervallen over travertijn plateaus naar beneden, omringd door moeras en rietbos.
Bij Skradinski buk gaat de rivier Krka over een breedte van tussen de 200 en 400 meter dan langs 17 plateaus. De rivier heeft hier een hoogte verschil van 45 meter en stroomt uiteindelijk in een stil meer, waarin je kunt zwemmen. En mooi plaatje, een mooie rondwandeling in een schitterend stukje natuur. Maar ondanks dat het al september is , is het nog steeds enorm druk. Het is op sommige stukken echt achter elkaar aan schuifelen.
Voor de terugweg kiezen we voor de kustweg [8] met soms een prachtig uitzicht op de Kornatische archipel. ook op deze kustweg is het rustig rijden, weinig verkeer.
In de avond eten we heerlijk op het park bij bistro Maestral aan het strand. Wel maakt de temperatuur in combinatie met het windje een vestje/jasje noodzakelijk.

Dinsdag 08 september 2015
Een koud nachtje [10 graden]. Overdag echter weer een lekker zonnetje met 25 graden. Wat zwemmen , wat lezen en in de avond weer kokkerellen op de bbq.
Woensdag 09 september 2015
Vroeg op voor een twee uur durende rit richting Nationaal Park Plitvice Meren, de grootste natuurlijke attractie van het land. Het staat op de lijst van het wereld erfgoed van Unesco. De 8 km lange reeks van 16 meren wordt omzoomd door dicht beboste heuvels. Het water van de meren baant zich via een serie watervallen en stroomversnellingen over een hoogteverschil van 130 meter, een weg naar de lager gelegen meren. De meren zijn van een afstand betoverend turkoois van kleur.
Bij de start van onze wandeling is het slechts 10 graden. Gelukkig hebben we onze jassen en fleece vesten meegenomen. We kiezen voor route C, bij ingang 1. De route waarbij je het meeste ziet en die richting loopt dat je de watervallen altijd voor je ziet. Bij ingang 1 strekt zich het Kozjakmeer, het grootste meer,uit met een oppervlakte van 8,15 ha. Het vormt de grens tussen de bovenste en onderste meren. Met ongeveer 46 meter is het ook het diepste in het park.
Via ingang 1 zien we al na 10 minuten lopen de Veliki slap, letterlijk de "grote waterval". Er loopt een pad naar de voet van de waterval. Vanaf Veliki slap wandelen we over perfect aangelegde houten wandelpaden verder, via de westoever van Kozjak naar het veerpontje. Met het veerpontje varen we naar ingang 2. Vanaf hier zien we de belangrijkste groep stroomversnellingen. Het water uit het hoogstgelegen meer Proscansko, klatert eerst in een aantal kleinere poelen, alvorens een paar treden lager in Kozjak te stromen. Het water veroorzaakt als we dichterbij komen een indrukwekkend gebulder en een deken van fijne nevel.
We eindigen bij P3, niet bereikbaar met de auto,en nemen de shuttlebus terug naar P1. Daar hebben we het laatste stukje van de route vanaf hoogte nog fantastische uitzichten over de turkooise meertjes.Na ruim vier uur wandelen zijn we terug bij de auto. Het is inmiddels iets opgewarmd maar de temperatuur haalt nog maar ampertjes de 16 graden.
Ook in de avond blijft het kil en winderig. Volgens een ober in Nin komt dit door de "bora", een koude wind die vaak in december sneeuw brengt en eigenlijk zich pas het eerst eind september in deze regio manifesteert. Uitzonderlijk vroeg dus dit jaar.

Donderdag 10 september 2015
Vandaag maken we nog een kort tripje naar het nabij gelegen eiland Pag. Pag lijkt op een maanlandschap. De zoute lucht, wind [bora] en ontbossing hebben hier maar een ding nagelaten, met macchia begroeide hoogvlakten.
Voor Pag bezoeken we ten zuiden van Nin het romaanse kerkje Sv Nikola met een kruisvormig grondplan, gebouwd in de 11e eeuw op een prehistorische grafheuvel.Vanaf het vaste land gaan we via een brug over het kanaal van Velebit naar het lange smalgerekte eiland. Op Pag grazen zo'n 40.000 schapen. Het eiland is een netwerk van grijswitte gestapelde muurtjes met hier en daar een groene oase. Via Povljana rijden we naar de hoofdstad Pag-stad, daterend uit de 15e eeuw. Een mooie drie bogen tellende brug, leidt van de oude stad naar de zoutpakhuizen aan de andere kant van het fjordachtige estarium, dat voor zoutwinning werd gebruikt.
Ook nu is de zoutziederij nog in gebruik. We maken een rondwandeling door het mooie oude stadje met zijn vele winkeltjes met de beroemde Pager kaas en Pager kant.
Tegen 14.00 uur zijn we weer terug op de camping. Hierna genieten we nog enige uurtjes van de zon en in de avond, met wat aangenamere temperaturen als de laatste twee avonden, van de bbq en de wijntjes.
Vrijdag 11 september 2015

Al weer ons laatste dagje in Kroatië. In de ochtend al wat opgeruimd en gepoetst, om niet alles vanavond nog te hoeven doen. We vliegen morgen al vroeg, dus we zullen de camping midden in de nacht verlaten. Ook vandaag kiezen we verder voor wat relaxen en het mee pikken van de voorlopig laatste zomerwarmte/zon voor dit jaar.
In de avond eten we gezellig en goed,  met entertainment van  plaatselijke zangers en muzikanten, bij restaurant Bepo op de camping

Zaterdag 12 september 2015

Om 2.45 uur gaat de wekker en midden in de nacht lopen we over de camping richting auto, welke net buiten de slagboom geparkeerd staat. Noodzakelijk omdat we anders de camping niet in de nacht kunnen verlaten.
Na ruim een half uur arriveren we bij het vliegveld en later de auto achter op het parkeer terrein daar. De sleutel doen we in een brievenbus. Het luchthavengebouw is open maar pas na een half uur arriveren de eerste medewerkers. Buiten wat slapende mensen op de grond en een bewaker is het totaal verlaten.
Op de luchthaven wisselen we ook nog onze overgebleven kuna's in en om 7.00 uur vertrekken we met onze vlucht weer richting Weeze. Om 9.00 uur landen we en anderhalf uur later zitten we weer aan de koffie op Brabantse bodem.
Kroatië een land met een prachtige natuurschoon en in korte tijd hebben we absoluut hier een mooie indruk van gekregen.
We hebben dan ook een leuke, en vooral ook gezellige vakantie gehad hier met zijn viertjes.