Berlijn (Duitsland)

Maandag 09 juni 1986

's Morgens vroeg om kwart over 5 opstaan om naar school te gaan. Om 6 uur vertrokken we van school naar Berlijn. In de bus was het nog geen drukte want iedereen had nog slaap. Om half 8 stopte we bij Zevenaar vlakbij de duitse grens. We kregen allemaal drinken. Sommigen gingen hier al naar huis bellen.

Later stapten we weer in de bus en moest er bij de grens alleen wegenbelasting betaald worden. Om ongeveer 10 uur hielden we de tweede stop. Hier moest Marc Boon nodig naar de wc. Iemand anders moest voor hem wel twee pakjes wc-papier trekken.

Een kwartier later gingen we weer verder. Om half 1 was de derde stop, de eetpauze. Toen we weer in de bus zaten werd het wat warmer, dus gingen de rolgordijnen naar beneden. We waren al vlak bij de Oost-duitse grens. Eerst kom je nog door de grens van West-duitsland, wat checkpoint Alfa heet. Hier kan je zo doorrijden, dan kom je in een stuk niemandsland en daarna de Oost-duitse grens met ijzeren hekken van 220V. Hier moesten we lang wachten, want in elke bus werden de passen goed bekeken. Bovenin de toren stonden 2 of meer mannen met geweren naar je te kijkendmv een verrekijker.

In Oost-duitsland mochten we maar 1 keer stoppen, ongeveer in het midden van Oost-duitsland. Het was een klein plaatsje met veel bussen, een toilet en een Intershop. Een Intershop is een Oost-duitse winkel waar je alleen met West-duits geld kan betalen, want de Oost-duitsers willen West-duits geld hebben.

Toen we later bij de West-berlijnse grens kwamen, moesten we eerst door oost en daarna de westerse grenspost checkpoint Bravo.Hotel

Hoera, we waren in Berlijn! Eerst een stuk langerechte weg, waar je je auto kan testen hoe hard hij gaat. Later kwamen we bij ons hotel, Hotel Pension Wenzel, en gingen eten. We aten vieze kleffe rijst met een soort soep.

Later op de avond gingen we naar disco Big Eden: entree gratis, jassen 1 DM, cola 5 DM. Onderweg er naar toe kregen we verschillende kaartjes aangereikt.

Dinsdag 10 juni 1986

's Morgens aten we taaie bolletjes met jam of ham. We gingen met de bus naar checkpoint Charlie dat is de grens tussen West- en Oost-berlijn voor toeristen. We gingen niet naar Oost-berlijn maar namen een kijkje bij de muur. Je mocht je naam er op spuiten, eentje had er ook "Gunning" opgespoten, de naam van onze school.

Checkpoint CharlieBerlijnse muurLater gingen we naar het ontsnappingsmuseum, het gele gebouw. Je ziet hier nog de oude grensovergang. Het hokjemiddenop is checkpoint Charlie.

Later gingen we naar een gebouw waar "Der deutcher volke" opstaat. Het is een gebouw van de RijksdagRijksdag van 1894-1933. Hier zijn we niet naar binnen geweest. Naast dit gebouw was een stuk muur die niet bespoten mocht worden. Hier hangen kruizen van mensen die daar gedood zijn omdat ze wilden ontsnappen. In het verlengde hiervan zagen we de TV-toren staan in Oost-berlijn.

Met het middageten mocht je kiezen uit Burger King of de pizzaria. Je mocht tot 5,50 DM bestellen. Ik ging naar de Burger King en nam: 1 friet + mayonaise, 1 hamburger en 1 cola.

fonteinFontein's Middags hadden we vrij dus gingen we naar de Kurfürsten-damm en de zijstraatjes verkennen. Hier bezochten we ook de KaDeWe, Kaufhaus des Westens. Ook was er een fontein met beelden vlakbij het metrostation. Kaiser-Wilhelm-GedächtniskircheTevens bezochten we het Europacentrum, een soort passage maar dan veel groter. Er is een tuin met water, een mechanisch bloemendecor en een scheikundige klok met bolletjes en belletjes.

Op de Kurfürstendamm staan 2 kerken naast elkaar, een oude kerk, Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, en een moderne kerk.

's Avonds aten we droge macaroni in de vorm van wokkels met iets er bij, het was ook niet te eten.

Woensdag 11 juni 1986

's Morgens moesten we vroeg opstaan, we gingen namelijk naar Oost-berlijn. We aten 's morgens dus weer taaie bolletjes met jam of kaas. Dei kaas die stonk bij het leven zodat ik het maar niet genomen heb. Op weg naar checkpoint Charlie kwamen we langs een rotonde met een pilaar en een beeld er op van godin Viktoria.

Toen we in Oost-berlijn kwamen kregen we een vouwelijke gids die ons een rondrit gaf en ons naar het Pergamon-museum bracht. Hier moest je 1 DM betalen als je foto's wilde maken.

Hierna gingen we weer naar de bus en reden naar een afgelegen supermarkt waar we iets mochten kopen. Voordat je de bus uitging mocht je geld wisselen bij de gids. Je mocht minimaal 10 DM wisselen, koers 1 tegen 1.

Russisch massagrafToen we later weer in de bus zaten, hadden we een nieuwe gids. We konden nog niet vertrekken, want er waren er een paar te laat. Toen ze er waren gingen we naar het oorlogsmonument, een massagraf van russische soldaten. Er zijn 5 verschillende grasveldjes, op geen van de veldjes mag je komen, want eronder liggen 1000 Russische soldaten van de oorlog begraven. Er waren bloemen gelegd voor alle Russische soldaten.

Hierna gingen we naar een sjiek restaurant, althans voor de Oost-duitsers. Het drinken smaakte naar sinaasappelschillen, dus gingen we een chemische reactie maken door er zout bij te gooien. Daarna kregen we vis wat veel te zout was. Hierna kregen we snotjes, wat vless voor moest stellen met daarbij aardappels en boontjes. Als toetje kregen we vruchtensap met vruchten.Aflossen van de wacht

Na het eten gingen we naar de aflossing van de wacht bij het "Mahnmal gegen den Faschismus".

Verder op de middag waren we vrij, dus ben ik terug naar het Alexanderplatz gegaan en ben ik op de TV-toren geweest. Deze toren werd nu niet meer gebruikt.

TV torenAlexanderplatzOm kwart over 4 moesten we weer in de bus zijn en konden we geld terug wisselen. Ik heb 3 munten mee terug gesmokkeld.

's Avonds aten we taaie bolletjes met slaatje. Later op de avond zijn we naar de disco-boot geweest.

Donderdag 12 juni 1986

Vandaag gingen we een rondrit maken door West-berlijn, maar eerst moesten we de harde bolletjes eten.

de muurWe kregen een Duitse gids die Nederlands sprak. Hij vond het niet leuk, want het merendeel sliep in de bus. We kwamen toen ook langs een "kleurtjespaal" toen we op weg waren naar de muur. Als je ontsnappen wilde moest je eerst over de muur, langs schijnwerpers, door een mijnenveld, en weer over een muur.

We reden ooklangs het vliegveld "Tempelhof of Tegel". We kwamen ook langs het anti-fascisme monument "Plötzensee". PlötzenseeDat is een verboden terrein van de Amerikanen, waar je stapvoets met de bus moest rijden. Als laatste gingen we nog naar het Olympischstadion.

Met het middag-eten gingen we weer naar Burger King waar ik 1 friet, 1 hamburger en 1 cola nam.

's Avonds aten we een soort hachee of zoiets.

Vrijdag 13 juni 1986

We gingen 's ochtends naar de dierentuin, de grootste. We hadden lang niet alles kunnen zien.

's Middags eten we wederom weer bij de Burger King. Ditkeer nam ik 2 hamburgers en een cola.

Er was 1 ongelukje gebeurd op vrijdag de 13e, naamelijk Marion vd Berg had heimwee en wou naar huis lopen (Gouda dus). Toen ze werd tegengehouden wou ze dood of ging op de drukke weg zitten waar ze van weg moest wordengetild.

's Avonds aten we snotjes met aardappelen en rode kool. Vervolgens gingen we pakken.

Zaterdag 14 juni 1986

's Morgens werden we om kwart voor 6 gewekt, maar ik werd pas om 6 uur wakker. Gauw assen eten en de koffers wegbrengen. Om 7 uur zouden we vertrekken, maar het werdeen kwartier later, want Claudia Koemans had een bloedneus. In de bus werd gezongen en geslapen.

Bij checkpoint Alfa keek de douane extra naar Ludo Meyer omdat hij in zijn slaap was opgemaakt.

Om kwart over 5 kwamen we op school en werden we opgehaald.

In totaal hebben 4 records gebroken: Zo snel mogelijk van Oost-berlijn naar West-berlijn, zo snel mogelijk van West-berlijn naar Oost-duitsland, zo snel mogelijk van Oost-duitsland naar West-duitsland, en zo snel mogelijk van het hotel naar school. Eigenlijk ook nog een record voor het mooie weer.