Ardèche (Frankrijk)

top Vrijdag 02 september 2022
VaucluseNa een lange prachtige zomer toch nog even een paar weekjes naar het Franse zuiden, de Ardèche .Onze eerste autovakantie in het buitenland ever. Wel erg, altijd gevlogen! We laten de wekker op de gebruikelijke doordeweekse tijd aflopen, nog effe douchen, laatste spullen pakken en om kwart voor 8 zitten we in de auto.
Buiten het wat rommelige gedoe altijd rondom Luik kunnen we prima onze kilometers maken en is het eigenlijk vrij rustig op de weg. Bij Nancy de route du soleil op en karren maar. Lekker zonnetje tot Dijon waar we plotseling getrakteerd worden op een ware wolkbreuk. Even de snelheid terug tot 80 maar een minuutje of 10 later stopt het en schijnt het zonnetje weer. Met een schoongewassen auto vervolgen we onze weg naar Lyon. Hier nemen we de afslag naar onze onderweg geboekte B&B Auberge du Thiollet in Yzeron.
Werkelijk in de middle of nowhere maar een idyllisch plekje. We eten in dit plaatsje bij een Peruaanse familie , Auberge du Plat.
Ook amper te vinden in een achteraf zandweggetje maar het was er warempel nog aardig druk ook. Lekker eten, in onze B&B samen nog een flesje rosé en morgen op voor nog een kleine 300km naar Ruoms.
top Zaterdag 03 september 2022

Prima geslapen op zo’n 1000 meter hoogte. Het ontbijtje werd tot onze verrassing verzorgd door onze Peruaanse vrienden van gisterenavond.
Eigenaren van de B&B zijn niet aanwezig en ik denk dat deze jongens ingehuurd zijn voor deze klus. Hilarisch. Van bestek nog nooit gehoord, koffie in soepkommen maar alles leveren / vervangen ze met een lach.
We vervolgen onze route naar het zuiden via Saint-Étienne langs de rivier de Ardèche naar Ruoms, camping RCN La Bastide en Ardèche. Een prachtige route.
We nemen onze intrek in een prachtig roze mobile home, haha!,met alle luxe zoals een vaatwasser, combioven en een elektrische bbq. Even de noodzakelijke eerste zaken shoppen bij de Lidl, tassen uitpakken en de vakantie kan beginnen.
We oriënteren ons nog even op de camping en lopen naar de rivier waar we een paar prachtige bruggen als achtergrond decor aantreffen. In de avond onze eerste bbq, stokbroodje, glaasje rosé. Let’s go!

topZondag 04 september 2022
Verjaardag van Jeroen. We starten met een lekker ontbijtje in het zonnetje, cadeautjes en vanavond lekker samen uit eten. We willen vandaag ook vooral relaxen maar het mooie weer maakt dat we toch gaan voor een tochtje over de bochtige weg die boven langs de rand van de Gorges de Ardèche loopt.
Deze weg heeft vele fraaie uitkijkpunten, belvédères, op de meanderende rivier waar je de kanoërs ziet gaan voor een 32 km lange tocht. Het is nu op stukken echt wel behelpen. Door de enorme droogte van deze zomer komt er soms wat creativiteit aan te pas om het parcours af te leggen.
De meest bekende belvédère is waarschijnlijk de Pont d’Arc, een prachtige rots welke door de rivier uitgesleten is tot een natuurlijke brug. We zijn hier ook even naar beneden gelopen naar het strandje. Een andere prachtige, de mooiste vind ik, belvédères is Balcon des Gorges des Tempeliers.

De rivier de Ardèche maakt hier een prachtige bocht en vanuit deze hoogte heb je daar een mooi uitzicht op.
We rijden dezelfde weg terug , lunchen op ons terras en genieten dan enkele uurtjes van de zon en volgen op de achtergrond de race van Max op het circuit van Zandvoort. Vanavond meer dan voortreffelijk gegeten bij Le Terminus in Ruoms. Echt een aanrader!

topMaandag 05 september 2022

Rustig aan gedaan vandaag. In één dag een boek uitgelezen! In de namiddag nog een kort wandelingetje over de oude spoorbrug richting Ruoms. In de avond de bbq aan en genieten van de lang zwoele avond.

topDinsdag 06 september 2022
De voorspellingen van het weer waren niet al te best voor vandaag. Veel onweersbuien. Buiten een paar drupjes is het de gehele dag droog gebleven. Maar met dit scenario in het achterhoofd vandaag gekozen voor een veilige activiteit.
We besluiten de Grotte Saint-Marcel te bezoeken in Bidon. De langste in Europa. Het bestaat uit een 46 km lang netwerk van onderaardse gangen, die op verschillende dieptes liggen en met elkaar in verbinding staan. Deze uitzonderlijke lengte, de omvang van de zalen en de schoonheid van de kalkafzettingen maken deze grot tot een van de mooiste en bekendste van Europa. Het hoogtepunt vormen de waterbekkens of “Gours“. Een soort bassins. Kalksteen en CO2 houdend water hebben zich afgezet over de hele breedte van de schuine randen in zeer fijne opeenvolgende laagjes.
Op het einde vinden we nog de Kathedraal. Deze zaal wordt zo genoemd omdat de fijn uitgeslepen kaksteenformatie doet denken aan een tabernakel en aan de pijpen van een orgel. We dalen af in zijn totaliteit tot zo” n 150 meter. Mooi schouwspel.
Op de terugweg weer een aantal nieuwe stops gemaakt met uitzicht op de Ardèche. Blijft fascineren.
topWoensdag 07 september 2022

Vandaag gaan we voor een wandeling in het heuvelland rond Largentière.
Samen met Tauriers vormt het twee kleine dorpjes in het voorgebergte van het Tanargue massief, ver weg van de grote verkeersaders door de Cevennen. Vanuit Ruoms is het maar een twintigtal minuutjes rijden over een prachtige weg. In Largentière zijn de middeleeuwen levend gebleven. Smalle steegjes, talrijke trappen, stadsmuren langs de rivier de Ligne met wachttorens en een burcht met centrale toren.

We doorkruisen het plaatsje en klimmen via een loofbos naar het hoger gelegen, kleine plaatsje, Tauriers. Een paar straatjes en een kerkje uiteraard, veel meer is het niet .We komen hier geen mensen tegen. Tussen de kerk en de slotmuur lopen we we richting het kerkhof om vandaar uit de afdaling weer naar Largentière te maken. Waarschijnlijk hebben we hier ergens de verkeerde route genomen want we belanden in een een soort met keien gevulde droog gevallen rivierbedding. Niet lekker lopen maar we komen beneden en proberen daar met Google maps (altijd fijn) de route weer op te pakken wat lukt.
Net na de middag zijn we weer bij de auto, rijden weer richting Ruoms en krijgen plots een mega bui op ons dak. Net op tijd dus. Ook de rest van de middag afwisselend zon en fikse (onweers) buien. Met de hoge temperaturen maakt het dat het benauwd weer is.

topDonderdag 08 september 2022

Vandaag gaan we voor een paar als mooi geklasseerde dorpen in Frankrijk die de titel "Village de Caractère" hebben gekregen. Als eerste gaan we naar Balazuc. Het dorp lijkt hoog boven de rivier de Ardèche op een kloofwand te wankelen. Rond de kerk liggen kleine pleintjes en steegjes met arcaden. Op veel plekken in het dorp is het plaveisel nog middeleeuws.

Vanaf de brug over de Ardèche loopt aan de andere kant van de rivier een voetpad langs een steile rotswand naar het gehucht Viel Audon. Een dorpje wat ooit gebombardeerd werd door losgeraakte rotsblokken. Het wordt nu stukje bij beetje gerestaureerd door een groepje idealisten. Het is nu een centrum voor groepen en kanovaarders.

Een ander prachtig dorpje is het vijf kilometer verderop gelegen Vogüé. Dit werkelijk schilderachtig dorpje nestelt zich met zijn château fotogeniek tussen de rivier en de hoge kaksteenrotsen. Echt een plaatje. Met het bezichtigen van al deze mooie plekjes hebben we weer de nodige kilometers in de benen en het is dan ook al weer een eindje in de middag als we de camping weer bereiken.

Een lekkere plons in het zwembad zorgt dan voor de nodige afkoeling.
Ook in de avonden blijft het genieten op ons terrasje onder het genot van een bbq, glaasje, muziekje en een heerlijk temperatuurtje

topVrijdag 09 september 2022

Weer effe een dagje niksen, luieren, lezen en genieten van het weer .
In de ochtend een kajaktocht voor morgen geboekt en in de avond in Ruoms heerlijk gegeten bij Le Pompadou.

topZaterdag 10 september 2022
Om 10.00 uur staan we klaar beneden op het strandje voor onze kajaktocht van 14 km over de rivier de Ardèche .De kajak wordt netjes op tijd geleverd door Alpha Bateaux, de organisatie waar we bij geboekt hebben. Na tekst en uitleg over de kajak en de route met de aangegeven glijbanen en stroomversnellingen, het gebruik van de peddel en de waterdichte ton die we meekrijgen gaan we op pad.
De eerste twee kilometer zijn erg rustig en we zien verder geen andere mensen. Na de eerste glijbaan, een aangelegde betonnen versmalling om een verval van een paar meter te overbruggen, wordt het drukker.
We komen een paar keer vast zitten omdat de waterstand met de enorme droogte van afgelopen zomer niet overal voldoende is. Er even uit , wat schuiven en trekken en we kunnen weer verder. Het is een prachtige tocht, met in eerste stuk een vijftal glijbanen, echt super en in het tweede gedeelte de stroomversnellingen.
Onderweg lunchen we op een van de vele kleine strandjes. Na een kilometer of dertien komen we bij Le Pont d’Arc. Eerder al van bovenaf bewonderd maar nu varen we er doorheen. Even wat rondjes varen hier om dit natuurverschijnsel in al zijn facetten te bewonderen. Nog een kleine kilometer tot ons eindpunt hierna. Het was echt gaaf om deze tocht te doen.
Om vier uur worden we terug gebracht, eerst naar het kantoor van Alpha Bateaux en later weer naar de camping.
Effe lekker douchen, ons bbq - tje weer aan, flesje rosé erbij en nagenieten van ons dagje.
topZondag 11 september 2022

Heerlijk weertje, strakblauwe hemel, licht briesje en zo’n 30 graden.
Even de spieren wat rust gunnen na onze actieve dag van gisteren. Wat zwemmen, beginnen aan een nieuw boek. We komen de dag wel door. Genieten!

topMaandag 12 september 2022
Weer zo’n prachtige dag. Vandaag nog een juweeltje onder de vele prachtige dorpjes bezocht, Labeaume. Het dorp is omgeven door het kabbelende water van de rivier de Beaume en de indrukwekkende kalkstenen rotswanden, uitgehouwen met grotten. De typische huizen liggen liggen langs smalle calades en kleine gewelfde doorgangen.

Het mooiste is het uitzicht vanaf de brug en het hoger gelegen uitzichtpunt wat je bereikt door de brug over te steken en de borden point de vue Mas Daudet te volgen.
Aan de rivier is nog een prachtig plein met grote platanen. De brug heeft geen leuningen want die verhogen de weerstand bij hoog water. Na het bezoek aan het dorpje weer even shoppen bij de Lidl om onze voorraden aan te vullen.
Vanavond gegeten bij Les Remparts. Mosselen, de eerste voor mij dit jaar! Na afloop eerst pinnen bij de bank. Geen idee dat je anno 2022 bij restaurants niet met je kaart kunt betalen, hier dus!
topDinsdag 13 september 2022

Broeierig warm vandaag, maar bewolkt. We pakken de auto en gaan op pad voor nog een paar karakteristieke dorpjes in de omgeving. Als eerste naar Banne. Een hoog gelegen dorp met een grote vesting die tijdens de Franse Revolutie werd verwoest. Alleen de muur en de stallen zijn bewaard gebleven, maar die alleen zijn al indrukwekkend, 50 meter lang en 12 meter diep.
Veel zien we niet van de omgeving. Volledig in de wolken / mist gehuld.
Het tweede dorpje Les Vans ademt al een meer mediterrane sfeer uit. Het landschap wordt omgeven met wijnstokken en olijfbomen. Op de terugweg stoppen we nog bij de rivier Le Chassezac, een zijrivier van de Ardèche in de buurt van Casteljau. Ook hier weer een prachtig kalksteen massief. Maken daar een korte wandeling. Het blijft vandaag verder bewolkt maar wel droog. Door de hoge temperatuur aangenaam om gewoon de hele dag buiten te vertoeven.

topWoensdag 14 september 2022
Een groot gedeelte van de nacht zijn er heftige onweersbuien met vooral enorm veel regen. Op een gegeven moment gaf buienradar pieken met 44 mm per uur. De straatjes op de camping veranderde in kleine riviertjes.
Bij het ontbijt is het weer droog en gaat gewoon weer lekker het zonnetje schijnen. De gehele dag is het wat wisselend bewolkt met aangename zomerse temperaturen. Gewoon lekker ons ding kunnen doen de hele dag, of te wel wat lezen, luieren.
In het begin van de avond passeert er opnieuw een hevige maar wel korte onweersbui met ook weer veel regen. De bbq weigert vanavond dienst. Waarschijnlijk alles te vochtig geworden. Dan maar gewoon in de pan, kan ook natuurlijk. Het blijft nog lang bliksemschichten geven in de lucht, zonder gerommel. Een mooi gezicht. Door al het vocht koelde het vanavond wel wat sneller af . Een vestje aan dus.
topDonderdag 15 september 2022

Bij het ontwaken nog wat laaghangende mist maar al snel brandt de zon er doorheen. Strakblauwe luchten en een prachtige zonnige dag.
We besluiten naar Ruoms te wandelen vanuit de camping. Via het oude spoorwegviaduct en een stukje van de spoorlijn lopen we richting Le Plot en Le Moulin, waarna we het voetpad langs de Ardèche nemen. We lopen dit pad tot aan de stuw, met de waterglijbaan, vlak voor de brug Pont de Ruoms sur l’ Ardèche. Een prachtige wandeling.

We lopen over de brug nog even naar beneden naar de stuw en de waterglijbaan om even van dichtbij het watergeweld te bekijken. Binnen de oude stadsmuren van Ruoms vind je nog een klein oud centrum.

We drinken een verse jus en lopen dan weer terug richting de camping. Deze keer via het fiets / voetpad van de oude spoorlijn. Met een kleine 13 km in de benen zijn we in het begin van de middag weer terug op de camping. Effe lunchen en daarna heerlijk het zwembad in plonzen. Wel verdient na zo’n wandeling.
Nog even de bbq gecheckt maar die doet het weer. Lekker de rest van de middag van het mooie weer genoten en de avond weer gevuld met wat bakken en borrelen.

topVrijdag 16 september 2022

Al weer ons laatste dagje in de Ardèche. Nog even genieten van het mooie weer hier. In Nederland staat ons zwaar herfstweer te wachten. In de avond natuurlijk nog een keertje eten bij onze favoriet Le Terminus.

topZaterdag 17 september 2022

Gewoon nog effe lekker ontbijten en tegen 9.00 uur vertrekken we voor onze autorit van ruim duizend kilometer weer richting Nederland. Het weer is tot Noord Frankrijk heerlijk maar wel met een stevige wind vandaag. Vooral vanaf Lyon tot aan Nancy is het op de tolweg erg rustig.
Hoe verder noordelijker hoe kouder en hoe meer regen. In België tikken we op het eind van de middag zelfs de 8 graden aan. Brrr…. In onze zomerse kledij.
Rond half 7 willen we even een snelle hap langs de snelweg. Helaas in België niet zo een bekend fenomeen blijkt. Uiteindelijk vinden we vlak voor Luik een wat aftands AC restaurant, maar toch maar effe een snel burgertje om in ieder geval iets gegeten te hebben.
Even na negenen zijn we weer thuis. Een lange rit, maar richting huiswaarts lonkt toch het eigen bed, dus niet gekozen voor nog een overnachtingsplek halverwege.