Ligurië & Toscane (Italië)

Vrijdag 17 juni  2016

Op naar Italië voor onze 14 daagse verkenningstocht van de regio Ligurgie / Noord Toscane. Camping River in Ameglia wordt onze thuisbasis voor deze periode. Het is vroeg het bed uit voor onze vlucht van 7.00 uur met Ryanair vanaf Weeze naar Pisa. We worden al weken getrakteerd op grote hoeveelheden regen en ook vandaag is het een troosteloze regenachtige dag als we vertrekken.
De bemanning heeft er zin in.De piloot komt met de melding dat de vlucht 1 uur, 42 min en 37 sec duurt met meteen de stewardess er achteraan met het verzoek de telefoon in de fly modus te zetten en als dit niet kan dat het dan tijd wordt een nieuwe telefoon te kopen. Ha ha. We hebben een rustige vlucht, met een duidelijk wat mindere landing. Veel zijwind, dus schommelen en iets te hard op de grond komen.
De procedure bij de autohuur duurt uiteindelijk langer als de totale vlucht maar dan kunnen we toch uiteindelijk  op pad met onze Citroën C1. We kunnen pas in de middag in onze accommedatie dus we kiezen voor een mooie rit door de bergen, door de groene Garfagnana.
We rijden via Lucca wat we voor nu even links laten liggen, willen we op een later tijdstip doen, langs de kronkelende  loop van de Serchio. Onze eerste stop maken we bij de Ponte della Maddalena in Borgo a Mozzano. Het bouwwerk stamt uit 1101. In Barga, dat 5 km bergopwaarts van de oeverweg ligt, bezoeken we de
Dom San Cristoforo met een prachtige kansel uit de dertiende eeuw. We genieten op een klein pleintje van een plaatselijk lekker lunch gerechtje, een befana biscotte.
Inmiddels is het ruim in de middag en besluiten we de route zonder verdere stops te rijden. Een prachtige route door Parco Naturale delle Alpi Apuane.
Tegen de avond bereiken we de camping gelegen aan de rivier de Fiume Magra. Onze tent, met douche en toilet staat op een schaduwrijke plek. We eten die avond lekker in het restaurant op de camping, o.a. heerlijke  risotto met vis en drinken nog wat bij de tent, maar tegen elven zoeken we het bed op. Even bijtanken van de vroege start vandaag.

Zaterdag 18 juni 2016
Heerlijk geslapen, douchen, de bestelde broodjes ophalen bij de bakker, ontbijtje op je terrasje, zonnetje. Het voelt echt weer als vakantie. Op zoek naar de dichtstbijzijnde Lidl voor de boodschappen deze ochtend. We vinden deze in Sarzana.
In de middag gaan we lekker relaxen bij het zwembad. Het is heerlijk weer, een zonnetje en een graad of 23. In de avond rond half 8 de barbecue aan, roseetje er bij en genieten maar!
Zondag 19 juni 2016

Flinke regen en onweersbuien vannacht. In de ochtend is het weer droog maar zwaar bewolkt, temperatuur is lekker. We besluiten te gaan wandelen.
We starten in Bocca di Magra en lopen een uur bergopwaarts door de bossen over rotsige paden naar het eerstvolgende dorpje, Montemarcello. In het totaal overbruggen we een hoogteverschil van een 250 meter. Na wat gedronken te hebben in een plaatselijk restaurantje vervolgen we onze weg richting de kust naar Punta Cave. Het traject blijft behoorlijk rotsachtig en soms wat glibberig. Uitkijken dus. Bij Punta Cave gaan we richting Punta Bianca. Een traject wat later blijkt ,een omweg vraagt ,omdat een gedeelte afgesloten is. Een pittig stukje,soms klauterend over rotsen, maar het komt goed. Vanuit Punta Bianca lopen we een wat gemakkelijkere route terug richting ons startpunt. We hebben het op een paar spatjes na droog gehouden.
Inmiddels is het drie uur in de middag en voorzichtig komt er af en toe weer een zonnetje door. Met de auto toeren we nog een stukje langs de kust naar boven en passeren mooie plaatsjes als Tellaro, La Serre en Lerici, waarna we weer oversteken en via Pugliola en Romito weer richting camping rijden. En ja het zonnetje schijnt inmiddels weer volop.
Eerst nog even een verlate lunch en dan nog even met het boekje bij het zwembad.
Tegen 19.00 uur zien we het weer knap donker worden boven de bergen en het duurt dan ook niet lang of ook hier begint het weer aardig te regenen. Na een half uurtje is het weer droog en dus ook de rest van de avond onder het genot van een pizza en een wijntje weer buiten door kunnen brengen.

Maandag 20 juni 2016

Weer volop zon. Na het ontbijt wandelen we richting het dorpje Ameglia, wat hoger gelegen tegen de bergwand. Weer een fikse klim maar de moeite waard. Een mooi authentiek dorpje. Smalle straatjes, kleine pleintjes, een kasteeltje.
Na de lunch weer wat lezen en relaxen en tegen de avond op verkenningstocht over de camping. In de avond de barbecue weer aan en na het eten lekker bij de gloeiende kooltjes. Het is duidelijk wat frisser vanavond.

Dinsdag 21 juni 2016

Na het ontbijt richting Carrara voor een kijkje in de marmerwereld. De marmergroeven in de Apuaanse Alpen zijn al van verre te zien. De Alpen lijken met sneeuw te zijn bedekt, maar dat is gezichtsbedrog, het is glanzend marmer.
Carrara marmer, waarvan ongeveer 60 soorten bestaan is het beroemdste en beste marmer ter wereld. Vanuit Carrara gaan we via een bochtig weggetje naar het 10 km verder op gelegen plaatsje Colonnata.
Onderweg passeren we diverse steengroeven. Vanuit Colonnata gaat er een mooie wandeling naar het verlaten dorpje Vergheto. Na ruim een half uur pittig klimmen komen we er achter niet de juiste route te lopen. Dus maar weer terug en in het dorpje lopen we een andere verkorte versie met een prachtig uitzicht op de marmergroeven.
Via Bedizzano en Presepe in Marmo, een openluchtmuseum met tientallen beelden van een plaatselijke kunstenaar, bereiken we de steengroeve Fantiscritti. Hier is te zien hoe het marmer met een spiraaldraad uit de berg wordt gesneden. Dat het werk in de steengroeven nog altijd gevaarlijk is blijkt uit het feit dat in Fantiscritti permanent een ambulance aanwezig is.
Het is al ruim in de middag als we terugkeren op de camping. We doen vanmiddag zoals elke dag weer verwoede pogingen het internet op te komen. De WiFi is hier werkelijk bedroevend. Het lukt beter in het restaurant aan zee waar we vanavond eten, Cappannina Ciccio in Bocca di Magra.

Woensdag 22 juni 2016
Op naar de Cinque Terre. Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore, vijf liefelijke dorpjes langs een woeste en toch schilderachtige kust. Dorpjes met gekleurde huizen die tegen de rotswand aangeplakt lijken te zitten.
Cinque Terre staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Ook de omgeving is erg mooi, het is een nationaal park , het Parco Nazionale delle Cinque Terre. Vrij ruig en bergachtig met rotsen en steile kliffen, veel citrus- en olijfbomen en terrassen vol wijngaarden. De kleine dorpjes zijn alleen door een in tunnels verborgen spoorlijn en oude voetpaden met elkaar verbonden. Het is de bedoeling dat dit zo blijft.
We rijden met de auto naar La Spezia en nemen daar de trein naar het eerste plaatsje, Riomaggiore.
We zijn duidelijk niet de enigen die deze prachtige dorpjes bezoeken. Vooral op het station is het een enorme drukte. We lopen door mooie kleurrijke steegjes eerst naar boven en genieten van de vergezichten en de zee. Beneden in het kleine haventje liggen bootjes op het droge en hangen reddingsboeien en visnetten aan de rotswand. Dit alles omringt door prachtige oprijzende pastelkleurige huizen. We willen de kustroute van Riomaggiore naar Manarola lopen, de Via dell' Amore, maar deze blijkt nog steeds niet toegankelijk. We treffen een reling vol met slotjes en een gesloten poort. Ook de kustroute van Manarola naar Corniglia is gesloten, dus besluiten we eerst met de trein naar naar Corniglia te gaan en vandaar uit naar Vernazza te lopen en op de terugweg met de trein Manarole aan te doen.
In Corniglia stopt de trein niet meteen midden in het dorp, nee hier moeten we eerst de Ladarina beklimmen, een grote stenen trap die uit 33 etappes bestaat, met een 377 treden. Aangezien de temperatuur vandaag de 30 graden aantikt voelt dit als een aardige klim. Corniglia ligt dus hoog op een klif. De huizen liggen allemaal tegen de rotsige bergkam aan. In het plaatsje zelf zie je dat niet goed, wel vanaf enige afstand van het plaatsje.

In Corniglia beginnen we aan de kustwandeling naar Vernazza. Een prachtige maar pittige wandeling. De eerste helft is alleen maar klimmen over een rotsachtig keienpad. De natuur en de uitzichten onderweg zijn prachtig, zeker ook het laatste stuk richting Vernazza wanneer het plaatsje in het vizier komt. Vernazza samen met Manarole zijn wat ons betreft de mooiste plaatsjes. In Vernazza doen we nog een stuk de wandeling richting Monterosso, met name voor de mooie plaatjes van het dorpje Vernazza.
Naar Monterosso gaan we met de trein, bezoeken dit plaatsje kort, is toch wat minder uniek als de andere plaatsjes.
Terug richting La Spezia maken we nog de stop in Manarole, ook weer een prachtig plekje en aan de overkant van de haven lopen we naar boven naar Nessun Dorma, een bar/ restaurantje en genieten daar onder het genot van een roseetje van het uitzicht op het dorpje. Inmiddels voelen we de kuiten aardig. Het was een vermoeiende maar prachtige trip vandaag. Op een overvol station wachten we kort voor de terug reis naar La Spezia in een al even overvolle trein.
Om acht uur in de avond zijn we weer op de camping. We maken snel een spaghetti  en genieten van een warme avond . Ook de avondtemperaturen lopen nu snel op.

Donderdag 23 juni 2016

Een dagje relaxen vandaag. Het is behoorlijk warm, 33 graden. Jeroen blijkt aardig verbrand aan het einde van de dag ondanks een plekje in de schaduw. Volgens andere camping gasten is er vanmiddag een lichte aardschok geweest. Wij hebben uiteraard weer niets gemerkt.
's Avonds gaan we weer voor de barbecue. Heerlijk avond temperatuurtje, wijntje dus we genieten weer volop.

Vrijdag 24 juni  2016

Vanochtend om 10.00 uur al 28 graden, dus het belooft een erg hete dag te worden.
In Luni willen we de archeologische site met het  amfitheater bezoeken maar bij aankomst blijkt deze pas om 10.30 uur open te gaan. Dan eerst maar op pad naar het vijftien kilometer verderop  in de bergen gelegen plaatsje Fosdinovo, met een prachtig kasteel. Het dorpje heeft een middeleeuws sfeertje en het is nog heerlijk rustig tijdens de wandeling door de smalle, mooie steegjes.
Bij de tweede poging in Luni is wel het museum geopend maar het amfitheater is maar twee maal per dag geopend. De eerst volgende keer is vanmiddag om vijf uur pas weer. Via omliggende weggetjes komen we aan de achterkant van het amfitheater uit en maken we door het hek wat foto's. Nog een derde keer terug komen vinden we iets te veel van het goede.
Na nog wat boodschappen en de lunch begeven we ons weer richting water. Het is erg heet, 33 graden inmiddels, dus regelmatig even afkoelen.
Ook in de avond blijft het lang erg warm. We gaan voor het gemak, een heerlijke pizza dus van het restaurant op de camping.

Zaterdag 25 juni 2016

In de ochtend even te voet naar de super in het dorp, Carrefour ( Express) voor de inkopen voor de barbecue vanavond.
De rest van de dag heerlijk relaxen bij een heerlijk zonnetje en iets aangenamere temperaturen als gisteren, een 28 graden.

Zondag 26 juni 2016

Weer tijd voor een wandeling. We rijden met de auto naar het plaatsje La Serra, in de heuvels. Van hier uit wandelen we richting zee naar het plaatsje Tellaro. Een prachtig pad met een al bloemenpracht en hoe dichter bij het dorpje hoe meer je de altijd geweldig geurende jasmijn ruikt. Tellaro is een prachtig gelegen idyllisch klein vissersplaatsje, 600 inwoners. Een kleine baai die aan een kant door rotsen wordt ingesloten, met verder smalle trappensteegjes met een kerkje en veelkeurige huisjes.
Vanuit Tellaro wandelen we de kustweg richting Lerici met voortdurend mooie uitzichten op prachtige baaitjes en uiteindelijk Lerici zelf. Ook een prachtig plaatje. Een imposant kasteel torent uit boven de rode en okergele huizen in de haven. Een haven vol plezierjachten, maar het is ook nog een vissersplaats met een hal op de kade waar verse vis wordt verkocht. Het heeft vinden wij niet de charme van een plaatsje als Tellaro. Te massaal.
Vanuit Lerici wordt het een forse steile klim weer richting La Serra waar de auto staat. Al met al een prachtige afwisselende wandeling die we in een kleine vier uurtjes, met een korte terrasstop in Lerici gelopen hebben. Met een redelijk vroege start zijn we net terug voor de grootste hitte.
Even lekker lunchen en dan voor de verkoeling weer even het water opzoeken. In de avond heerlijk gegeten in het restaurant op de camping.

Maandag 27 juni 2016

Het blijft stabiel mooi zomerweer. Vandaag gaan we naar Portovenere dat aan het uiteinde van de Golfo della Spezia ligt. In kilometers niet zo ver hier vandaan maar we moeten door La Spezia en dat kost wat tijd.
Wat een geweldig mooi dorp Portovenere. Een relaxt Italiaans sfeertje, mooie boulevard en een kasteel uit de zestiende zeventiende eeuw, wat samen met de prachtige Chiesa di San Petro en de Grotta Byron een pracht plaatje oplevert op een in zee uitstekende rotspartij. Ook de smalle kleurrijke steegjes zijn een genot om door heen te wandelen.
We lunchen en genieten aan de boulevard. Een van de mooiere plaatsen in deze regio.
Op de terugweg doen we nog wat boodschappen bij de Lidl in La Spezia want met dit weer blijft het toch heerlijk om te barbecuen.
Tegen vieren zijn we terug op de camping, nog wat zwemmen en weer genieten van een lange zomeravond.

Dinsdag 28 juni 2016

In een dag een boek uitgelezen, dus heerlijk op een bedje in het zonnetje aan het water vandaag.
In de avond heerlijk gegeten in een voortreffelijk visrestaurant aan de rivier, restaurante Orobianco in Fiumaretta.

Woensdag 29 juni 2016

Naar Pisa en Lucca vandaag is de planning, met in beide plaatsen een stadswandeling.
In Pisa parkeren we de auto bij het station en lopen naar het Piazza Vittorio Emanuelle ll, met een gedenkteken voor de eerste koning van het verenigde Italië. Voorbij de kerk San Antonio is op een zijwand van het huis ernaast een van de jongste kunstwerken van Pisa te vinden, de Tuttomondo van Keith Haring uit 1989. Voorbij de kleine kerk Santa Maria della Spina steken we de Arno over, via de Solforinobrug. Via een straat met veel onderwijsinstellingen van de universiteit en dus ook veel studenten komen we uiteindelijk op het Piazza del Miracoli, het plein der wonderen. Hier staan vier kostbare, monumentale bouwwerken uit massief marmer. Omdat er gebouwd is op een aangeslibd weiland verzakte de toren, maar ook de domkerk al tijdens de bouw. We vermaken ons uiteraard ook met het uit proberen van de bekende poses bij de scheve toren.
Via het grote, gele aartsbisschoppelijke paleis, en enkele straatjes en bogen, belanden we op het Piazza del Cavalieri met het indrukwekkende Palazzo dell' Orologio. Via deze keer de Ponte di Mezzo gaan we weer over de Arno en lopen via de belangrijkste winkelstraat, Corso Italia, weer richting het centraal station.
Een mooie wandeling van ruim 5 km en ja, Pisa heeft absoluut meer dan een scheve toren.
Met de auto vervolgen we onze route naar Lucca. Na dicht bij de stadsmuur geparkeerd te hebben wandelen we via Porta S. Donato, Lucca binnen. We passeren het Piazzale Verdi, slaan de Via San Paolina in en belanden op klein terrasje voor een heerlijke lunch bij een Toscaans specialiteiten restaurantje, Lucca in Tavola. Na de lunch beginnen we aan de stadswandeling in Lucca.
Allereerst komen we op een klein pleintje, waarop een in brons gegoten Puccini  zit te roken. Meteen daarna komen we op een plein met de prachtige kerk San Michele al Foro, volledig gefinancierd door de inwoners van Lucca. Door smalle straatjes, tussen de huizen vinden we verder op het Piazza Anfiteatro, dat als een van de mooiste van Italië wordt beschouwde. Verder wandelend passeren we het Palazzo Guinigi met zijn beroemde begroeide toren. Via het Piazza Napoleone waar ze druk bezig zijn met het bouwen van het enorme podium voor een lang muziekfestival in juli met allerlei bekende internationale artiesten, gaan we weer richting de stadsmuur. We lopen een stuk over de stadsmuur terug richting de auto. Ook dit was weer en mooie wandeling van een 4 km.
Inmiddels is het vijf uur in de middag en kiezen we voor de route via de snelweg en zijn dan voor zessen weer op de camping. De avond leent zich weer voor de barbecue, de laatste keer voor deze vakantie.

Donderdag 30 juni 2016
Al weer ons laatste dagje op de camping. Zoals de gehele vakantie ook vandaag weer prachtig weer en als we de vooruitzichten zien blijft dit ook nog wel enkele weken. Heel anders dan Nederland.
We lezen dat het een van de natste juni-maanden ooit is geweest en ook daar brengen de voorspellingen op korte termijn nog geen verandering in. Dus vandaag nog maar even extra genieten!
In de avond eten we lekker aan het strand bij Zena in Marinella di Sarzana. Op ons terrasje bij de tent nog even nagenieten met een roseetje , met de intentie om rond 23.00 uur toch in bed te liggen. Daar dacht onze Deense buurvrouw anders over. Gezellig kletsend over haar leven in Denemarken wordt het toch nog na twaalven.

Vrijdag 01 juli 2016

Kwart over 5 het bed uit, de laatste spullen ruimen en tegen zessen zijn we op weg richting de luchthaven van Pisa. Ruim op tijd arriveren we voor het inleveren van de auto (sleutel in de drop off box) en het inchecken voor de vlucht naar Weeze. Nog even de laatste zonnestralen mee pakken en om half 10 vertrekken we dan toch echt voor een vluchtje van anderhalf uur naar Weeze.
Zwaar bewolkt met in de middag aanhoudende regen, dat is het plaatje bij thuiskomst. Maar goed we kunnen terug kijken op twee hele mooie weken in een prachtige regio in Italie.