Praag (Tsjechië)

Donderdag 17 augustus 1995

Om 17.00 vanaf huis richting Rotterdam CS, alwaar we om 18.00 uur op de bus zouden stappen. Omdat iedereen om 17.50 uur al in de bus aanwezig was, vertrokken we richting Breda CS en als laatste stop Eindhoven. In de bus even rondkijken, om te kijken met wie we allemaal op vakantie zouden gaan.

In Eindhoven kregen we onze chauffeur Pieter, met vrouw Miep die oa. de drankjes rondbracht, en dochter Natasha. Natasha was tijdens de schoolvakantie de assistente van Miep. De bus, met belgisch kenteken kon om even over 20.00 uur afrijden naar Praag, de hoofdstad van Tsjechië. Kennismakend met twee andere jongeren (Jitske en Paul) hoorden we dat Paul omstreeks 15.30 uur al op pad was.

Tussen Eindhoven en Venlo was de weg afgesloten en moesten we verder via kleine binnenwegen die verstopt waren. Om 23.00 uur waren we eindelijk, met een uur vertraging, in Venlo bij het AC-restaurant gearriveerd. Na een stop van een uur konden we weer verder richting Köln. Na de stop begon in de bus een videofilm te draaien van 'Beethoven 2'.

's Nachts werd nog kort gestopt bij een tankstation om te tanken en voor een rokersstop, want in de bus mocht niet gerookt worden. Weer terug in de bus werd het licht uitgedaan, zodat er eventueel geslapen kon worden. Al rustend, met walkman op om enkele snurkende personen niet te hoeven horen, gleed de nacht via Frankfurt en Nürnberg langzaam voorbij.

Vrijdag 18 augustus 1995

MapOm ongeveer 07.00 uur werd de Duits-Tsjechische grens bij Waidhaus bereikt. De passen werden stuk voor stuk bekeken. Van enkele buitenlanders bleek het visum dat zij nodig hadden niet volledig te zijn. Tevens bleek dat van een stel de vrouw geen juiste reispapieren had. Zij was in het bezit van alleen een toeristenkaart die voor dit land niet geldig was. Deze vrouw werd samen met haar partner de bus uitgevoerd en de bus werd 'aan de ketting' gelegd (Maar goed dat ik thuis wel een paspoort gekocht had, ik was namelijk ook nog in het bezit van een toeristenkaart). Wij kregen het verbod om de bus te verlaten of om naar beneden te gaan voor een plas. Later werden ze wat coulanter, zodat toch naar het toilet gegaan kon worden. Na een uur werd ons medegedeeld dat we binnen vijf minuten moesten vertrekken, zonder het stel van de toeristenkaart.

We passeerden op de binnenwegen verscheidene souvenir-stalletjes met honderden kabouters van ongeveer een halve meter in hoogte. Om ongeveer 11.00 uur, toen we Plze gepasseerd waren, werd gestopt bij een restaurant voor een ontbijt. Hier kon men bij Miep opgeven voor een avondje Variete Praga en de boottocht over de Moldau voor resp. 500 en 600 K . Wij zelf hadden eigenlijk al een planning gemaakt voor het betreffende avondje, namelijk Laterna Migica, maar hebben toch besloten om mee te gaan, ook omdat Paul en Jitske zouden meegaan.

In Praag (Praha) aangekomen kwam er een persoon de bus in om geld te wisselen. De koers was 100 gld. tegen 1500 K of 100 DM tegen 1550 K , want de meeste mensen kregen van de banken in Nederland geen Tsjechische kronen mee, terwijl ik bij de Postbank in Gouda gewoon geld meekreeg, maar anderen bij een ander Postkantoor dit weer niet kregen.

Om 12.15 uur aangekomen in Hotel Duo, snel naar de kamers om ons even te kunnen opfrissen. Het was een mooie kamer met douche, toilet en televisie. De matrassen waren wel wat hard, maar dit bleek elke avond na een vermoeiende dag toch wel mee te vallen.

Na een korte rustpauze verlieten we om 14.15 uur het hotel om naar de Joodse Wijk te gaan. We werden bij Cechùv Most, een brug over de Moldau (Vltava) afgezet om verder met een duitssprekende Tsjechische gids, Karl, door de wijk te lopen. Je kon ook bij deze gids betalen, 300 K , voor de verschillende toegangsprijzen. Arwin en ik hebben besloten om niet aan deze gids te betalen, maar het eerst maar even aan te kijken hoe het uit zou pakken. Over de brug gelopen, namen wij al afscheid van de groep om met z'n tweeën de Joodse Wijk te doorkruisen, dus goed dat wij nog niets betaald hadden. Later bleek ook dat wij bij het verkrijgen van diverse toegangsbewijzen studentenkorting kregen.

Raadhuisplein Staromèstské NámèstíOude joodse begraafplaatsLangs de Altneusynagoge en de Hoge Synagoge kwamen we op het plein Staromèstské Námèstí en keken we uit over het monument van Jan Hus, wat in de volksmond 'een hoop stront' werd genoemd, de Týnkerk, Goltz-Kinský Paleis, de St.Nicolaas-kerk en het Raadhuis van de Oude Stad met zijn astronomisch uurwerk (orloj) uit 1490. De onderste schijf van dit uurwerk is een kalender, de bovenste schijf is de klok.

Na wat gedronken te hebben op een terrasje liepen we rond het Oude Raadhuis heen, langs het Stadhuis. Vervolgens liepen we richting de Oude Joodse Begraafplaats, waar we de groep tegenkwamen. Daarna met hetzelfde kaartje richting 'the building of the Prague Burial Society', de Klausen Synagoge en de Maisel Synagoge gegaan om deze allemaal te kunnen bezichtigen.

Langs de Pinkas Synagoge en het Museum voor Kunstnijverheid naar de Moldau om de KarelsbrugKarelsbrugKarelsbrug te bezichtigen. Helaas stond de zon verkeerd, zodat later tijdens de vakantie nog een bezoekje nodig was aan deze brug. Vervolgens gingen we terug langs het Clementinum en de Týnkerk richting de bus waar we de groep weer zouden ontmoeten. Alvoor we de KruittorenKruittoren passeerden nog even geld uit de muur getrokken om vervolgens langs het Representatiehuis (ook wel Gemeenschapshuis genoemd), wat jammer genoeg in de steigers stond, naar de bus te lopen. Hier moesten we nog enige tijd wachten, want we waren de eersten die bij het Renesance Hotel aankwamen voor de bus. Deze kwam ons pas om 18.30 uur van deze plaats ophalen.

Met de bus werden we terug gebracht naar ons eigen hotel dat in de buitenwijk Strízkov lag. Om 19.00 uur werd je voor het diner in de eetzaal verwacht. Hier aan tafel zaten we bij Paul (27, uit Den Haag) en Jitske (26, uit Almere-Buiten), twee ex-collega's, aan tafel. Ook maakten we hier kennis met Cees (23) en Melanie (20) beiden uit Den Helder. Omdat we pas om 19.45 uur de pittige soep kregen opgediend en pas om 20.00 uur het hoofdgerecht, dat bestond uit misvormde kip, groente en slappe patat, konden we net voordat we de bus moesten betreden voor de lichttoer het dessert, een punt taart, naar binnen werken.

De lichttoer door de stad was erg mooi. Helaas geen foto's gemaakt, omdat vorig jaar in Parijs deze avond-foto's toch mislukt waren. Langs verschillende paleizen en kerken, kwamen we ook op verschillende uitkijkpunten terecht, zo ook bij het Spartakiádní Stadion, wat zich bovenop een heuvel bevond.

Terug in het hotel kregen we te horen dat het stel dat bij de grens achtergebleven was, achter een vrachtwagen langs de grens illegaal was overgestoken. Deze zouden door Miep opgehaald worden zodat zij vannacht ook geen rust kreeg en toch de volgende dag weer present moest zijn. In het hotel zijn we met z'n zevenen (Paul, Jitske, Cees, Melanie, Arwin en ik, later kwam Tom er ook nog bij zitten) in de bar nog even wat gaan drinken. Tom's reisgezelschap was namelijk vandaag de groep uit het oog verloren en kwam pas laat in de middag in het hotel aan en was gaan slapen, zodat Ton niet in z'n kamer kon komen. Om ongeveer 01.00 zochten we onze hotelkamers op.

Zaterdag 19 augustus 1995

Na een goede nachtrust werd ik evengoed al om 06.30 uur wakker. We hadden gezamenlijk pas om 09.00 uur bij het ontbijt afgesproken. Na een lekkere douche om 09.00 uur naar beneden gegaan. Het ontbijt in het hotel, wat Arwin en ik gezamenlijk met Cees en Melanie namen, was goed verzorgd, verschillende broodjes, verschillende belegsoorten, fruit, yoghurt enz. enz.

Om 10.00 was het vertrek naar de busparkeerplaats nabij Hvákuv Most, een brug over de Moldau. Vanuit hier gingen we met de buschauffeur die zelf een hele goede gids was, de stad in. Door verschillende kleine straatjes in de wijk Nové Mèsto kwamen we bij het Representatiehuis. Vervolgens naar de St. Jacobuskerk die van binnen bekeken werd. Op het plafond van deze kerk was het principe van het bedelen beschilderd. Na dit bezoek aan de kerk gingen we met de groep langs de Týnkerk naar Staromèstské Námèstí. Vanaf dit plein zijn Arwin en ik zelfstandig verder gegaan. Wij spraken met de chauffeur af dat wij niet om 14.00 met de bus mee zouden gaan, maar met de benenwagen de stad zouden doorkruisen.

KarelsbrugAls eerste weer even het klokkenspel bij het Raadhuis van de Oude Stad bekeken. Vervolgens richting de Karelsbrug om wel een foto te kunnen maken. De St. Franciscuskerk vanbinnen nog even bekeken. De Karelsbrug weer overgegaan en even bij Mc Donalds een Big Mac Menu naar binnen gewerkt. De prijs hiervan kwam ongeveer overeen met de Nederlandse prijs. Dit was dus betrekkelijk duur voor de Praagse bevolking.

Na de lunch zijn we gaan lopen door de wijken Malá Strana en Hradcany. Langs Maria Onder De Ketting, St. Nicolaas Dom, Virtbapaleis, Schönbergpaleis en het Lobkowitzpaleis de Petrínheuvel op. Hiervandaan had men een mooi uitzicht over de stad. Op deze heuvel stond ook een uitkijktoren, een miniatuur Eiffeltoren. Voor 65 ct (10 K ), wat studententarief was, zijn we naar boven gegaan. Vanaf hier had je een heel mooi uitzicht over de Stad. De Praagse Burcht en het Strahov Klooster waren mooi te zien.

Strahov KloosterHet Strahov Klooster, waarin zich een mooie oude bibliotheek bevond, was zeer imposant. Toen we verder gingen kwamen we de groep met Karl weer tegen. Terwijl wij een heleboel van de stad gezien hadden, hadden zij betrekkelijk weinig bekeken. Bij het Cerninpaleis gaf Karl nog een uitleg. Arwin en ik keken elkaar even aan en hebben de groep toen maar weer verlaten. We zouden ze later toch wel weer tegenkomen bij de Praagse Burcht.

Gouden straatjeWij zijn afgeslagen langs het Loreto Heiligdom, Býv Kapuc Kláster, Martinez Paleis en het Schwarzenbergpaleis en kwamen bij de Burcht toen de wisseling van de wacht aan de gang was. In het St. Vituskathedraal zijn we in de grafkelder geweest waar oa. Karel IV lag. Boven in de kerktoren waar de groep ook al niet geweest was, hadden wij weer een mooi uitzicht over de stad. Vervolgens weer beneden, zijn we het Koningspaleis doorgelopen en de Bastiliek van St. Joris. Als laatste van het bezoek aan de Burcht hebben we het Gouden Straatje bekeken. Dit viel ons eigenlijk tegen. Verschillende kleine oude huisjes van goudsmeden waarin zich nu winkeltjes gevestigd hadden. Bij het einde van ons bezoek aan de Burcht hadden we nog een overzicht over het Waldsteinpaleis met tuin, dat een stuk onder de Burcht lag. Bij dit Paleis zijn we verder niet geweest. Beneden bij de hoofdweg konden we wachten op de bus, die ons om 17.00 uur terug naar het hotel zou brengen.

Voor het eten kon nog even snel gedouched en wat ansichtkaarten beschreven worden, omdat na het diner waarschijnlijk weinig tijd zou zijn. Om 18.00 uur zaren we weer met dezelfde groep van gisteren aan tafel. Voordat wij bediend zouden worden, we kregen nu als eersten van onze groep, maakten we al grapjes over de soep die we misschien zouden krijgen. Gisteren hadden weinigen de kip opgegeten van het hoofdmenu, dus misschien zat deze vandaag wel in de soep. En inderdaad het voorgerecht was kippesoep. Het hoofdgerecht bestond uit stukjes rundvlees o.i.d. en meelballen en als toe kregen we chocoladetaart.

Amusementsavond's Avonds gingen we met oa. Paul en Jitske naar Variete Praga, een avondje amusement met dans, show en acrobatiek. Toen we de zaal binnenkwamen was deze al bijna vol met bejaarden. Onze gereserveerde tafels stonden vooraan en naarmate er meer gedronken werd, werd de avond ook leuker. In de pauze en achteraf nog even met Jitske gedanst. Om 23.00 was de voorstelling afgelopen en iedereen ging weg. Alleen onze bus bleef zitten zodat het pas echt gezellig werd. Terug in het hotel weer met z'n vieren de bar ingedoken, terwijl de rest van ons reisgezelschap naar hun hotelkamer ging, omdat we om 12.30 uur met Cees en Melanie, die naar de disco waren gegaan, afgesproken hadden. De avond was gezellig en er werd veel gelachen. Om 03.00 uur zijn we ook maar naar boven gekropen om te gaan slapen.

Zondag 20 augustus 1995

Ook vandaag werd ik weer om 06.30 uur wakker, terwijl ik voor m'n gevoel toch lang geslapen had. 's Ochtends voor het ontbijt de tas pakken, want vanavond zouden we weer naar Nederland vertrekken. Het ontbijt om 09.00 uur was evenals gisteren goed. Met z'n zessen nog wat nagepraat over gisteren om vervolgens de bus in te stappen naar de wijk Troja.

Troja SlossIn deze wijk bezochten we samen met Karl het Troja Sloss. Bij de ingang kreeg je sloffen over je schoenen heen, zodat je met je flappers door de verschillende beschilderde kamers kon banjeren. Er was hier ook een zaal aanwezig beschilderd door Nederlanders, die na hun voltooiing van hun werk van 6 jaar op geheimzinnige wijze waren verdwenen. Hun werk is dus nooit betaald. Deze zaal was rechthoekig, maar was zo kunstig beschilderd dat het leek of deze een rond plafond had. Hier werd Karl regelmatig 'weggedrukt' door onze Pieter die veel leuker en enthousiaster kon vertellen.

Na dit bezoek hadden we nog een half uurtje over. Met ons zessen zijn we even door de dierentuin gevlogen. De entreeprijs voor studenten was 10 Kc, bijna niets dus. Omdat 30 minuten toch wel kort was, kwamen we een beetje laat uit de dierentuin. Vlug doorstappen om niet al te laat bij de bus aan te komen. De groep liepen we uiteindelijk toch in, want zij hadden tijdens de wandeling naar de bus, een sanitaire stop ingelast alwaar zij per velletje toiletpapier moesten betalen.

We werden met de bus naar de stad gebracht om nog even te gaan winkelen. 's Zondag was hier alles gewoon open. Tussen de middag met Paul en Jitske nog een pizzapunt gegeten bij de Pizzahut. De middag hebben we met ons vieren doorgebracht in de wijk Starré Mèsto. De winkelstraat Wenceslasplein geheel doorlopen zodat we langs Hotel Europa kwamen. Op het middengedeelte van dit plein bevond zich ook een gedenkplaat van Jan Palach die zichzelf in brand stak als protest tegen de gewelddadige onderdrukking van de 'Praagse Lente'. Aan het einde van het plein bevond zich een Ruiterstandbeeld van Koning Wenceslas, de vader des vaderlands. We zijn toen het Nationaal Museum ingedoken en hebben daar de opgestopte beesten, skeletten, fossielen en mineralen bekeken.

WenceslaspleinUit het museum gekomen zijn we het Wenceslasplein weer overgestoken om naar het vertrekpunt van de rondvaartboot te gaan. Iedereen van de bus ging met deze boot mee, zodat deze geheel werd afgehuurd en er dus geen 'vreemden' aan boord waren. Er werd verteld dat je zoveel mocht eten als je wilde, je moest namelijk jezelf bedienen. Sommigen schepten al voor de tweede keer op, terwijl anderen nog niets gehad hadden. Deze 'opscheppers' waren natuurlijk weer van de oudere generatie. Uiteindelijk was het voedsel op en hadden sommigen maar weinig kunnen eten.

BoottochtDe boot vertrok vanaf Cechùv Most stroomopwaarts richting Karelsbrug, de sluis door en verder tot de wijk Vyšehrad. Hier werd de boot gekeerd en konden allen na het eten aan dek komen. Pieter vertelde over de verschillende gebouwen die we passeerden, zoals de Burcht van Vyšehrad, de Kleine Huisjes, Emmausklooster, Nationaal Theater, Karelsbrug en ook het Hanavský Paviljoen. Na twee uur varen meerden we weer aan en stapten de bus in.

Vervolgens vertrokken we met de complete groep naar Nederland. Onderweg in Tsjechië langs zo'n binnenweg nog gestopt bij een souvenirs-shop om de laatste inkopen te kunnen doen. Terug in de bus werd er met een video begonnen van Eddy Murphy, 'Comming to America' (had ik al eerder gezien), daarna een slechte film waar geloof ik niemand naar keek. Bij de grens hadden we geen problemen, de illegaal binnengekomen passagier was verstopt in de slaapruimte van de chauffeur die niet gebruik werd (we hadden maar één chauffeur en die moest rijden) en ook nooit gecontroleerd werd. Een gigantische rij auto's en bussen stonden voor de grens te wachten. Pieter had kennelijk geen zin om te wachten en schoot de rij voorbij om vervolgens voor de grenspost er weer tussen te voegen. Er was geen pascontrole dus konden we snel door naar de Duitse grenspost. Ook hier was het een chaos, verkeerd geparkeerde bussen waar je niet langs kon ed. Ook hier was geen pascontrole zodat we toch veilig in Duitsland waren aangekomen.

Van 01.00 uur tot 02.00 uur gestopt bij een raststätte voor wat te eten of voor het drinken van een kop koffie. Terug in de bus werd het laatste gedeelte van de film nog afgespeeld.

Maandag 21 augustus 1995

Om 07.15 kon ontbeten worden in Nederland. Wij als groepje met nog wat anderen hadden alleen gekozen voor koffie en thee. Na het afzetten van de chauffeur met zijn gezin in Eindhoven alwaar hij een fooitje van de groep kreeg, gingen we door naar Utrecht CS. Hier zijn Arwin en ik uitgestapt om verder met de trein naar Gouda te komen. Om ongeveer 12.00 uur waren we thuis aangekomen en konden terugkijken op een leuke vakantie.